Рада реформувала Конституційний Суд

Верховна Рада прийняла в другому читанні і в цілому закон (№6427-д) про Конституційний Суд України.
Як передає кореспондент агентства "Інтерфакс-Україна", за закон проголосували 245 народних депутатів на пленарному засіданні в четвер. Цей закон імплементує зміни до Конституції України щодо правосуддя, визначає порядок організації та діяльності КС.
Відповідно до закону, до складу Конституційного суду входять 18 суддів: по 6 суддів призначають президент України, Верховна Рада і з'їзд суддів України. Разом з тим, КС отримає повноваження на здійснення конституційних проваджень за умови вступу в повноваження не менше двох третин суддів.
Закон передбачає, що у складі КС України діють Велика палата, 2 сенати і 6 колегій. Вони діють, як Конституційний Суд, у межах, визначених цим документом.
Відповідно до закону, формами звернення до КС є конституційне подання, конституційне звернення і конституційна скарга.
Конституційною скаргою, згідно з документом, буде клопотання про перевірку на відповідність Конституції України закону або його окремих положень, що застосований в остаточному судовому рішенні. Звертатися із конституційними скаргами можуть особи, які вважають, що застосований в остаточному судовому рішенні в їх справі закон України або його положення суперечать Основному закону.
Конституційна скарга може бути подана, якщо остаточне судове рішення у справі особи, що звернулася, набуло чинності не раніше 30 вересня 2016 року.
Судді цього суду призначаються на 9 років без можливості повторного призначення. Кандидатів у судді КС будуть добирати на конкурсній основі. Конкурсні комісії будуть формуватися органами, які призначають суддів. На суддів КС буде поширюватися закон про державну службу.
Суддею КС зможе бути громадянин України, який володіє державною мовою, який на день призначення досяг 40 років, з вищою юридичною освітою і стажем професійної діяльності не менше 15 років.
Повноваження судді будуть припинені після досягнення нею 70 років. Припиняти повноваження суддів КС буде сам Суд.
Закон передбачає, що посадовий оклад судді КС встановлюється в розмірі окладу судді Верховного суду. Винагорода судді КС буде складатися з посадового окладу та доплати за перебування на адміністративній посаді в цій судовій інстанції.
Крім того, закон передбачає щомісячне довічне грошове утримання судді КС у відставці в розмірі 50% його окладу під час роботи в Конституційному суді.
Закон набуде чинності з дня, наступного після дня його публікації. Нині чинний закон про Конституційний Суд України втратить силу.
КС протягом 3 місяців з дня публікації закону затверджує регламент і створює сенати, відповідний порядок прописаний в даному законі.
Згідно з перехідними положеннями закону, буде введений інститут спеціального радника до 1 січня 2020 року для надання експертної допомоги у провадженнях за конституційними скаргами в КС.
Для виконання цих функцій може бути залучено суддю у відставці іноземного органу конституційної юрисдикції або представника міжнародної урядової організації у сфері конституційного права. Заборонено залучати для такої роботи громадянина держави-агресора.
Діяльність спеціального радника відбуватиметься за рахунок міжнародної технічної допомоги або міжнародних організацій.
При цьому Головне юридичне управління Верховної Ради у своєму висновку до законопроекту вказало, що законопроект не відповідає окремим положенням Конституції України, в окремих випадках не містить завершених механізмів правового регулювання і не узгоджується з іншими законами.
Під час розгляду поправок до законопроекту перед голосуванням народний депутат з фракції "Батьківщина" Олена Шкрум заявила про спроби через цей закон зробити Конституційний Суд більш закритим і підпорядкованим президенту України.
Раніше, 8 червня, народні депутати відмовилися підтримати в першому читанні цей законопроект №6427-д і спрямували його на повторне перше читання.
Як повідомлялося, 12 квітня парламент відхилив законопроект про Конституційний Суд України (№5336-1). Стаття 107 регламенту Верховної Ради передбачає, що відхилений законопроект або законопроект, який повторює його за суттю, не може бути внесений на поточній та наступній за нею позачерговій сесіях парламенту відповідного скликання.