Профільний комітет ВР рекомендував прийняти в цілому законопроект про віднесення вимог НБУ за кредитами рефінансування до п'ятої черги кредиторів

Комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендував прийняти в цілому проект закону про віднесення вимог Національного банку України (НБУ) як забезпеченого кредитора за кредитними договорами рефінансування з неплатоспроможними банками до п'ятої черги кредиторів (№2459).
"Законопроект №2459 раніше був прийнятий ВР у першому читанні, тож сьогодні комітет затвердив винесення його на друге читання і прийняття в цілому (...) Законопроектом НБУ позбавляється свого пріоритету в отриманні виплат за кредитами. Спочатку компенсації отримуватимуть вкладники, а вже потім Національний банк", - повідомив народний депутат Олександр Дубінський (фракція "Слуга народу") на своєму сайті у четвер.
Він наголосив, що Нацбанк і Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО) мають нести відповідальність за закриття банків, оскільки саме вони контролюють їхню діяльність і подальшу ліквідацію.
"Фонд гарантування вкладів фізосіб за безцінь (часто за 1-2% вартості) розпродає активи проблемних банків (...), а Нацбанк забирає в рахунок наданого рефінансування більшу частину коштів, які виручив Фонд, отримуючи мізер за банківські активи", - написав Дубінський.
У свою чергу НБУ пояснює: ухвалення цього законопроекту позбавить центробанк гарантії щодо повернення коштів, наданих таким банкам у заставу, коли у останніх були проблеми з ліквідністю.
"Відсутність гарантії повернення кредитів рефінансування - це не лише збитки НБУ (...) Адже Нацбанк перераховує свій прибуток (за наявності) до державного бюджету. Наприклад, цього року перераховано 42,7 млрд грн. І на цю суму безпосередньо впливає можливість НБУ стягувати застави, а потім отримувати кошти від їх реалізації", - пояснює регулятор у Facebook.
Як повідомлялося, Дубінський зареєстрував у парламенті законопроект №2459 15 листопада 2019 року.
Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, порядок віднесення вимог Нацбанку за кредитами рефінансування до п’ятої черги кредиторів застосовуватиметься лише до банків, які станом на 1 січня 2019 року вже було віднесено до категорії неплатоспроможних та процедуру ліквідації яких не завершено. Запропонована законопроектом норма має тимчасовий характер і втратить чинність, коли всі ці банки буде ліквідовано або всі кредити рефінансування цих банків буде повернуто.
У пояснювальній записці зазначається, що в найбільших банках, які було визнано неплатоспроможними (банки "Дельта", "Надра", "ВіЕйБі", "Фінанси та Кредит"), від 30% до 90% всього майна було взято в заставу НБУ. Крім того, відповідно до нормативних актів НБУ, як забезпечення кредитів рефінансування банків виступили найкращі активи банків, які за оціночною вартістю в рази перевищували номінал кредиту рефінансування, а для вкладників залишилася безнадійна заборгованість.