Кількість українців, які зіткнулися із шахрайством під час онлайн-шопінгу, збільшилася з 22% до 45% з 2020 року – дослідження OLX
Кількість українців, які зіткнулися з шахрайством під час будь-якого онлайн-шопінгу, з 2020 року збільшилася з 22% до 45%, обійшовши жителів Болгарії та Португалії, де цей показник сягнув 40%, повідомила прес-служба "OLX Україна".
Відповідні дані було отримано під час дослідження щодо п'яти країн (Україна, Польща, Румунія, Болгарія та Португалія), яке провели "OLX Україна" та OLX Group".
Згідно з ними, найвищі показники з кібершахрайства зафіксовано в Польщі та Румунії: у Польщі з фішингом зіткнулися 50% користувачів, а в Румунії – 60%.
Найбільш обізнаними про шахрайство з фейковими сайтами (фішинг проти покупців та продавців) виявилися жителі Румунії – 79%. В Україні цей показник становить 48%, а в Польщі - 54%.
"Важливо зазначити, що 76% українців, які зіткнулися з фішингом у 2021 році, не втратили гроші завдяки уважності, знанням правил та вчасному зверненню до служби підтримки сайту. У 2020 році ця цифра була меншою на 14 процентних пунктів - 62% не втратили гроші", - додали в OLX Україна.
Крім того, зазначено, що порівняно з аналогічним опитуванням OLX у 2020 році серед українців значно знизилася частка тих, хто звернеться до поліції. "Однак після зустрічі з шахраєм респонденти перерахованих країн ЄС та України поводяться однаково: більшість намагається вирішити проблему самостійно, а до поліції або до місцевої влади звертається лише кожен десятий", - розповіли в OLX.
Під час дослідження також виявлено, що і жителям Польщі, і українцям здебільшого сторонні посилання на небезпечні сайти надходили в месенджери: у Польщі 83% опитаних отримували шкідливі посилання у WhatsApp, тоді як в Україні їх отримували на Viber - також 83% всіх атак. Фішингові посилання отримали через SMS лише 6% респондентів в Україні та 18% - в Польщі. За допомогою спам-розсилки через пошту атакували 2% опитаних в Україні та 10% у Польщі.
Водночас 59% користувачів із Румунії, Португалії та Болгарії відповіли, що припинили розмову, отримавши фішингове посилання. У Польщі респонденти знають, що не варто повідомляти стороннім платіжні дані (79%) та відкривати посилання від малознайомих людей (75%), а спілкуватися варто лише на платформі OLX (69%).
"Загалом, за даними Всесвітнього економічного форуму, кіберзагрози вже увійшли до п’яти головних ризиків для світової економіки. Як у ЄС, так і в Україні низький рівень довіри та відносно невелика кількість звернень до поліції створюють широке місце для шахрайських дій. Наразі уже 40% українців знають, що відправлені посилання від незнайомців можуть бути шахрайською атакою, тому не відкривають їх і не обговорюють фінансові питання в месенджерах. 5% користувачів дізналися про це завдяки нашому освітньому сайту "Онлайн[за]хист". Водночас у Польщі такі знання мають 75% користувачів, і українцям точно є до чого прагнути в плані особистої кіберграмотності", - резюмував керівник відділу бізнес-аналітики "OLX Україна" Віктор Нобіуз, слова якого наводить прес-служба компанії.
Онлайн-опитування було проведено серед 100 тис. респондентів в Україні, Польщі, Румунії, Болгарії, Португалії.