07:02 11.11.2024

Телеграм зміцнив своє лідерство як мережа для отримання новин в Україні у 2024 р. - дослідження

5 хв читати
Телеграм зміцнив своє лідерство як мережа для отримання новин в Україні у 2024 р. - дослідження

Кількість українців, які використовують смартфони для доступу до новин та інформації, у 2024 році зросла з 87% до 90%, а кількість людей, які використовують соціальні мережі як основне джерело новин, збільшилась з 76% до 84%, ідеться в результатах щорічного опитування USAID/Internews про медіаспоживання.

"Використання Телеграм продовжує зростати, і більшість українців зазначили, що надають перевагу цьому джерелу для отримання новин - 73% проти 72% роком раніше", - йдеться у звіті.

Згідно з ним, Ютуб також демонструє невелике зростання як переважна мережа для отримання новин - 19% порівняно з 16% у 2023 році, тоді як споживання фейсбук продовжує зменшуватися - 16% проти 19% роком раніше. Дослідження зафіксувало втрати і для Вайбер (з 15% до 12%), Інстаграм (з 10% до 7%), ТікТок (з 5% до 4%), тоді як у X і Вотсап показники на рівні 2-1%.

Що стосується користування соцмережами, то за рік аудиторія Телеграм зросла з 75% до 81%, Вайбер - з 60% до 63%, Фейсбук - з 45% до 50%, Ютуб - з 32 до 47%.

Поліпшилися показники і Інстаграм, що йдуть слідом, - з 37% до 40, ТікТок - з 18% до 27%, Вотсап - з 11% до 20% і Сигнал - з нуля до 8%.

Згідно з дослідженням, частка людей, для яких джерелом новин є сайти новин, знизилася цьогоріч із 41% до 30%, тоді як телебачення втримало свою частку на рівні 30%, а радіо та друковані ЗМІ змогли трохи підвищити свої частки - відповідно із 10% до 12% і з 3% до 5%.

У Телеграм, згідно з дослідженням, цьогоріч найпопулярнішими каналами є "Труха Україна" - 14%, "Миколаївський Ваньок" - 7%, "ТСН Новини" - 6% і "Лачен пише" - 5%.

Серед блогерів найбільша популярність, як стверджується у звіті, у Сергія Стерненка - 6%, Ігоря Лаченкова - 5%, Юрія Бутусова, Володимира Зеленського, Віталія Портникова - по 4%, Сергія Притули, Дмитра Гордона та Яніни Соколової - по 3%.

Зазначається, що лише 4% українців підтримують заборону Телеграму, 51% проти, а третина погоджується з тим, що певне державне регулювання необхідне.

Згідно з дослідженням, більшість українців знають про спроби маніпуляцій і втручання в інформаційну сферу та впевнені, що можуть їх ідентифікувати. Помітно зросла кількість тих, хто вважає це актуальною проблемою у своєму житті - 49% порівняно з 38% минулого року.

На думку авторів звіту, фактична здатність українців розпізнавати дезінформацію не змінилася порівняно з попередніми трьома роками - 75% правильно відповіли на одне або більше трьох запитань. Однак порівняно з минулим роком більша кількість українців була схильна вірити наративам, які посилювалися Росією з метою підірвати моральний дух в Україні.

Зазначається також, що хоча обізнаність населення про телемарафон "Єдині новини" зросла до 86%, фактичне регулярне споживання (щонайменше раз на тиждень) знизилося до 37%. Рівень довіри серед усіх респондентів низький - лише 37% сказали, що частково або повністю довіряють телемарафону, і лише 32% вважають, що він має тривати.

"Навіть серед людей, які дивляться телемарафон регулярно, довіра до нього і переконання, що він має тривати, знизилися порівняно з 2023 роком. Респонденти сказали, що телемарафон занадто односторонній, позитивний, контрольований, і що, на їхню думку, він не є ефективним використанням державних коштів. Військовослужбовці, які дивилися телемарафон, сказали, що він не відображає їхню думку або їхній досвід", - ідеться у звіті.

Згідно з ним, довіра до офіційних джерел значно знизилася порівняно з 2023 роком. Хоча 63% українців довіряють Генеральному штабу Збройних сил України як джерелу інформації, цей показник знизився з 80% минулого року. Довіра до Офісу президента як джерела інформації також знизилася з 69% торік до 44% цьогоріч, а довіра до уряду України та місцевих органів влади зменшилася до 41% порівняно з 59% і 53% у 2023 році.

Крім того, упевненість у достовірності, точності та повноті новин про війну знизилася з 65% у 2023 році до 51% у 2024 році. Як наголошується у звіті, українці продовжують більше довіряти друзям (76%) і сім'ї (85%) як джерелам новин та інформації. Більшість також довіряють колегам (60%) і соціальним мережам (55%). Однак уперше від початку повномасштабного вторгнення рівень довіри до медіа опустився нижче 50% - з 53% до 47%.

Констатується, що довіра до більшості видів медіа, включно із соціальними мережами та онлайн-медіа, знизилася за останній рік - за винятком національного і регіонального радіо та друкованих медіа, де вона зросла. Зокрема, популярність Українського радіо Суспільного мовника України зросла з 21% до 39%, тоді як Радіо NV - з 10% до 14%.

Дослідження також зафіксувало зниження готовності платити за доступ до інтернет-медіа з 25% торік до 20% цього року. Водночас 13% згодні витратити на це не більше вартості двох чашок кави - 60 грн на місяць, 4% - як за передплату на цифрове/кабельне ТБ, або близько 120 грн на місяць, і лише 3% - близько 200 грн на місяць.

Щорічне опитування USAID/Internews про медіаспоживання дає змогу краще зрозуміти звички українців у споживанні новин і показує зміни з 2015 року. Інтерв'ю та фокус-групи проводили з травня до липня 2024 року, загальна вибірка - 3 тис. інтерв'ю, похибка - до 2,5%.

 

 

 

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА