Уряд України пропонує змінити фінансування медзакладів за видами надання медичної допомоги

Кабінет Міністрів України з метою підвищення ефективності використання бюджетних коштів пропонує передати обласним бюджетам фінансування закладів охорони здоров'я, що надають спеціалізовану та високоспеціалізовану медичну допомогу.
Відповідний законопроект №3736 про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо розмежування видатків на охорону здоров'я за видами медичної допомоги) зареєстровано в парламенті 28 грудня 2015 року.
Як зазначено в пояснювальній записці, метою законопроекту є розмежування видатків на охорону здоров'я шляхом здійснення видатків медичної субвенції для надання первинної медичної допомоги з бюджетів міст республіканського (Крим) та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об'єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.
У свою чергу, вторинну (спеціалізовану), третинну (високоспеціалізовану), екстрену меддопомогу, програми медико-санітарної освіти, санаторно-курортну допомогу (санаторії для хворих на туберкульоз, санаторії для дітей і підлітків, санаторії медичної реабілітації), інші програми та заходи в системі охорони здоров'я пропонується фінансувати з обласних бюджетів.
Обґрунтуванням для ухвалення проекту закону є той факт, що з 1 січня 2016 року у рамках децентралізації органів влади вводиться перехід територіальних громад, утворених відповідно до закону України №57-VIII від 5 лютого 2015 року "Про добровільне об'єднання територіальних громад", на прямі міжбюджетні відносини з державного бюджету, у тому числі на фінансування видатків на охорону здоров'я.
Згідно з текстом документа, розпочаті процеси розмежування за видами надання медичної допомоги (закони України "Про порядок проведення реформування системи охорони здоров'я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві" та "Про екстрену медичну допомогу") довели доцільність і ефективність механізму формування більш потужних "фінансових пулів" на рівні обласних бюджетів для забезпечення гарантій для населення, зокрема для поліпшення забезпечення лікарськими засобами та харчуванням хворих, які перебували на лікуванні, а також забезпечення рівнодоступності меддопомоги.
Крім того, як зазначено в пояснювальній записці, практикою в зоні проведення антитерористичної операції (АТО) перевірено, що тільки служба, структурована вертикально з єдиним (обласним) джерелом фінансування, здатна виконувати свою функцію в складних умовах. Зокрема, підпорядкованість усіх бригад екстреної (швидкої) меддопомоги єдиному центру суміжних із зоною проведення АТО областей (Дніпропетровська, Запорізька, Харківська) дозволила забезпечити концентрацію бригад ближче до кордону із зоною проведення АТО з метою забезпечення евакуації постраждалих до закладів охорони здоров'я зазначених областей.
Кабмін планує також відповідно до цього законопроекту визначити та затвердити перелік закладів охорони здоров'я за видами медичної допомоги, профілем і спеціалізацією і закладів, що забезпечують виконання окремих програм і заходів у системі охорони здоров'я.