Інтерфакс-Україна
09:28 16.12.2025

Освітній омбудсмен Лещик: фінансування, втрати, доступ до освіти дітей з ООП та дітей з ТОТ є проблемами, які стосуються всіх освітніх рівнів

4 хв читати
Освітній омбудсмен Лещик: фінансування, втрати, доступ до освіти дітей з ООП та дітей з ТОТ є проблемами, які стосуються всіх освітніх рівнів
Фото: Інтерфакс-Україна / Олександр Зубко

Освітній омбудсмен Надія Лещик заявляє, що нестача фінансування, освітні втрати, доступ до освіти дітей з особливими освітніми проблемами (ООП) та дітей з тимчасово окупованих територій (ТОТ) є проблемами, які стосуються всіх освітніх рівнів.

"Є загальні проблеми, які стосуються всіх рівнів. Зокрема, вплив війни на освіту. Це і демографія, і освітні втрати, і фінансування, і проблема дітей на ТОТ, і доступ до освіти дітей з особливими освітніми проблемами. Також психологічний стан наших дітей, який посилює освітні втрати. Демографія впливає на зменшення кількості закладів освіти, класів та груп, педагогічних та науково-педагогічних працівників на всіх рівнях освіти… Проблем на всіх рівнях багато, але одна з ключових – це нестача фінансування", - сказала Лещик в ексклюзивному інтерв'ю агентству "Інтерфакс-Україна", відповідаючи на запитання про головні проблеми на кожному освітньому рівні.

Стосовно дошкільної освіти, омбудсмен зазначила, що тут дуже важливим питанням є заробітна плата.

"Уже прийнятий новий закон "Про дошкільну освіту", є громади, які запровадили доплати дошкільникам, але не у всіх є фінансовий ресурс на це. Також важливою залишається імплементація цього закону, розробка підзаконних актів, і хоч вже є певний прогрес, але маємо завершити цей процес", - додала вона.

У загальній середній освіті, на її думку, залишається багато невирішених питань щодо доступу до освіти дітей з тимчасово окупованих територій, зокрема, щодо визнання результатів навчання, а також щодо доступу до освіти дітей з особливими освітніми потребами. 

"Крім того, важливим є продовження реформи "Нової української школи". У нас пішов процес утворення академічних ліцеїв, він йде дуже важко, я постійно отримую звернення щодо утворення ліцеїв - в громаді батьки не задоволені, педагоги не задоволені, необхідно багато зусиль, щоб донести їм, чому це краще для освіти дітей та як будуть забезпечуватися права здобувачів, батьків, педагогів", - розповіла Лещик.

Також серед проблем середньої освіти: насильство, жорстоке поводження, зокрема булінг, притягнення до відповідальності за такі дії, заробітна плата і перевантаження педагогів.

"Позашкільна освіта. На неї мало звертають увагу, а вона дуже важлива для дитини. Адже зайнятість дітей у позашкільній освіті покращує їх соціалізацію, допомагає розвивати таланти й зменшує ризики злочинної поведінки. У педагогів цієї сфери теж мізерні заробітні плати. Зараз ми вивчаємо питання з Міжнародною асоціацією позашкільної освіти щодо доступу до дітей з особливими освітніми потребами до такої освіти", - зазначила освітній омбудсмен.

Щодо професійної освіти, то за її словами, після того, як було прийнято закон "Про професійну освіту", здійснювати розробку підзаконних актів і поєднати роботодавців з профосвітою.

"Вища освіта. Наразі проблемним є захист студентів. Наше законодавство захищає від насильства, жорстокого погодження дітей, а студенти у більшості випадків вже є повнолітніми, і такий захист на них не розповсюджується. Вразливими також є студенти перших-других курсів. Також коли запитуєш тих студентів, які виїхали за кордон, чим відрізняються українська освіта від освіти за кордоном, то перша відмінність -  у повазі до людини. От у нас не вистачає цієї поваги один до одного, з усіх сторін, і цього б я хотіла у всіх сферах освіти, зокрема вищій освіті, але це потребує зміни ментальності", - розповіла Лещик.

За її словами, також на цьому рівні є проблеми доступу до освіти з ТОТ, зокрема те, що для дітей, які вступають з тимчасово окупованих територій не виділяють достатній кількості бюджетних місць.

"Це спричинено, зокрема, тим, що Квота 2 включає і дітей з прикордонних територій, і з територій з високим рівнем ризику бойових дій, та територій, які були звільнені від окупації в рік вступу. Я розумію складнощі дітей, які проживають недалеко від зони бойових дій, але вони все-таки в українській системі освіти, а дітям з ТОТ дуже важко приєднуватися і навчатися в українській системі освіти. І таке поєднання не на користь, бо частина дітей не отримує державне фінансування", - додала вона.

Крім того, омбудсмен звернула увагу на проблемні питання з реорганізацією, ліквідацією і злиттям вишів.

Як повідомлялося, 1 листопада 2024 року Кабінет міністрів призначив Надію Лещик освітнім омбудсменом. До призначення, вона була начальником відділу медіа та аналітики Служби освітнього омбудсмена.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

ОСТАННЄ

СБУ та Нацполіція затримали одну із керівниць окупаційного Центру зайнятості "ДНР"

Найближчі два дні будуть без опадів, лише вночі та вранці Україну накриватимуть тумани

УЧХ допомагав постраждалим від атаки БпЛА РФ на Запоріжжя

Президенти України й Молдови обговорили двосторонню співпрацю та спільний шлях до членства у Євросоюзі

Україна і ЄС зруйнували транснаціональну мережу шахрайських call-центрів – Офіс генпрокурора

Освітній омбудсмен Лещик про реорганізацію і злиття вишів: в нас відбувається демографічна криза, це відображається на вищій освіті

Джамала вважає, що правила допуску до нацвідбору на "Євробачення" можна переглянути і вдосконалити

Переліки споживачів, яким заборонено відключати е/е, переглянуто вже в 16 областях – заступник глави Міненерго

Безугла заблокувала трибуну, Рада розпочала засідання із запізненням

Італія, Болгарія та Мальта разом із Бельгією шукають альтернативи кредиту Україні за рахунок активів РФ – ЗМІ

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА