Зеленський підписав закон про посилення контролю на ринку азартних ігор і ліквідацію КРАІЛ

(оновлено і розширено)
Президент України Володимир Зеленський підписав закон №4116-IX про зміни до деяких законодавчих актів України з метою боротьби з ігровою залежністю (лудоманією) та удосконалення державного регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор і лотерей.
Згідно з інформацією на сайті Верховної Ради, карта законопроєкту була направлена для підпису президентом України 9 грудня 2024 року і повернута з підписом 3 січня 2025 року.
Відповідно до закону, до 1 квітня 2025 року замість КРАІЛ буде створено новий уповноважений орган і визначено міністерство, яке формуватиме політику у сфері грального бізнесу та лотерей.
Закон також впроваджує механізм обмеження доступу до нелегальних гральних вебсайтів / мобільних застосунків, забороняється реклама азартних ігор (окрім винятків: на ТБ і радіо в нічний час, у медіа для осіб, старших за 21 рік, на платформах і пошукових системах із цільовою аудиторією, старшою за 21 рік).
Крім того, забороняється пропозиція або відшкодування витрат для участі в азартних іграх, телефонних дзвінків, надсилання повідомлень невизначеному колу осіб і пропонування безоплатних бонусів замість внесення ставки та прийняття ставок у кредит або з подальшою оплатою.
У самій рекламі забороняється участь військовослужбовців, волонтерів, популярних осіб, а також використання тематики, пов'язаної з війною.
Закон також забороняє отримання ліцензії особами, які є власниками або посадовими особами гральних компаній, що мають податковий борг або борг зі сплати ліцензій, спонсорство, окрім спонсорства у спорті.
Згідно з ухваленим законом, розрахунки під час проведення азартних ігор здійснюватимуться виключно в грошовій формі через поточні рахунки в банках, а використання інших платіжних послуг забороняється.
Наголошується, що завдяки закону лотереї підпадають під більшість обмежень грального бізнесу: вимоги до репутації посадових осіб, податкового боргу, відносин із країною-агресором, виключно банківські розрахунки.
Що стосується ліцензій на проведення державних лотерей, то її дозволяється отримувати іноземним суб'єктам із відповідним досвідом.
У законі також уточнюються норми щодо обов'язкового використання РРО гральним бізнесом, норми щодо неможливості отримання ліцензії особами, пов'язаними з країною-агресором, а саме - забороняється використання їхніх брендів, встановлюються ліміти на витрати та час гри, а також обов'язкові перерви.
Завдяки закону впроваджуються "контрольні закупівлі" під час перевірок із відеофіксацією.
Як повідомлялося, 4 грудня 2024 року Рада в другому читанні й у цілому 239 голосами підтримала законопроєкт №9256д про посилення контролю на гральному ринку та ліквідацію Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей (КРАІЛ).
За словами віцепрем'єра з інновацій, розвитку освіти, науки і технологій - міністра цифрової трансформації Михайло Федорова, суть закону - реорганізувати КРАІЛ і прибрати з процесу видачі ліцензій людський фактор. Далі цифровізувати ліцензії, щоб видача була автоматичною за чіткими критеріями та розпочати впровадження системи онлайн-моніторингу.
До цього, 29 березня 2024 року, військовослужбовець 59 бригади ЗСУ Павло Петриченко зареєстрував петицію з проханням до президента звернути увагу на шкоду, якої онлайн-казино та лудоманія (залежність від азартних ігор) завдають українській армії та суспільству. Уже до вечора того ж дня петиція набрала понад 26 тис. голосів. Президент України доручив главам СБУ, Держспецзв'язку та Мінцифри, а також секретарю РНБО зібрати аналітику щодо роботи онлайн-казино і вже наступного тижня запропонувати своє рішення.
За словами голови парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, така ситуація пов'язана з бездіяльністю КРАІЛ, створеної три роки тому. Він вважає, що регулятор не розробив правил відповідальної гри окремо як для організаторів, так і для гравців та організував "вибірковий контроль у найкращих корупційних традиціях", а не тотальний контроль щодо виконання організаторами вимог щодо обмеження доступу до азартних ігор осіб, занесених до Реєстру самообмежень.