Телеграм у регіоні ЦСЄ є центральним хабом усіх інформоперацій - представниця Meta
Інформаційна платформа Телеграм, у якій відсутня модерація і яка не бере участі в інформаційному обміні з іншими подібними платформами, у регіоні Центральної та Східної Європи (ЦСЄ) є центральним хабом усіх інформаційних операцій, заявила керівниця публічної політики платформи Meta в ЦСЄ Катерина Крук.
"Оскільки ми опрацьовуємо дуже активно це питання, з 2016 року, і Україна в нас, дякувати Богу, завжди була в пріоритеті, ми бачимо, що зараз наші платформи, скоріше, спосіб зібрати увагу і переспрямувати її на Телеграм, а сама дезінформація, сам цей інформаційний вплив - він відбувається саме на теренах Телеграму", - сказала вона на 10-му Київському міжнародному економічному форумі.
Крук пояснила, що Meta, Google та інші платформи, які заробляють на рекламі, мають правила модерації, адже зацікавлені в гарантуванні відсутності негативного контенту, мови ненависті та дезінформації, поруч із рекламою.
За її словами, платформи Meta співпрацюють між собою і платформами Google і постійно обмінюються інформацією, щоб проводити disruptive кампанії втручання та усунення масштабних компаній впливу, які відбувається на різних платформах. Фахівчиня уточнила, що раніше в цьому обміні брав участь і Твіттер, однак після того, як цю платформу купив Ілон Маск і перейменував на X, вона перестала цікавитися обміном цієї інформації та реагувати на сигнали, що надходять.
"Проблема Телеграму, що він не тільки з українською владою не співпрацює і не співпрацює з європейською, тому що вони поки що не є великою платформою, яка підпадає під регулювання Digital Services Act, і Європейський Союз теж насправді не знає, що з ними робити. Вони ніколи навіть не виходили на контакт і на співпрацю з такими, як вони, - з технологічними платформами, які створили простір для обміну інформацією", - зазначила Крук.
Вона вважає, що блокування не вирішить цю проблему, оскільки інформацію можна буде взяти і перенести на зовсім інші площини.
Представниця Meta додала, що тенденцією останнього року того, як працюють росіяни, є створення фейкових вебсайтів, і це дуже велика проблема, оскільки активно розвивається штучний інтелект, який змінює уявлення про інформацію, її достовірність і про те, де шукати правдиві джерела.
Стосовно дезінформації, Крук зазначила, що Україна всупереч стереотипу, що склався в країні, не є головною метою російського CyOps (кібероперацій) та інформаційних атак, для Росії це досить невеликий майданчик.
"Україна є платформою, майданчиком для випробувань технологій і методик. Але на підставі того, що ми зняли, квантифікували, описали і могли доказово, на підставі Big data і наявної в нас інформації провести аж до Росії, конкретно до інтернет-агентств і всього, що розплодив Пригожин або конкретно, дуже часто, в ГРУ, вони опрацьовують антиукраїнські меседжі - Франція, Німеччина, США", - констатувала представниця Meta.
Вона наголосила, що набагато більше ресурсів, часу і зусиль Росія виділяє на те, щоб роз'єднати західних українських партнерів стосовно теми, як довго потрібно підтримувати Україну і як підтримувати Україну.
"Питання надання зброї Україні і взагалі мілітарна підтримка - це золоте питання російських дезінформаційних кампаній, як ми бачимо на підтверджених даних того, що ми знайшли, описали і проаналізували. Росія дуже активно опрацьовує свої меседжі і опрацьовує аудиторії для того, щоб забрати в України партнерів, щоб зробити так, що Україна залишиться самотньою або створення будь-яких союзів буде надзвичайно складним", - пояснила Крук.
На її думку, в контексті інструментів і потужностей, які мають технологічні компанії, локальні партнери мало що можуть зробити для кардинальної зміни правил гри.
Водночас, зазначила вона, цінною може бути швидка система реакції локальних партнерів на тренди, які виявляють платформи. "Куди спрямувати правильно наші алгоритми і наші системи простежування - це справді, у чому можна співпрацювати з локальними партнерами з громадського, з державного середовища", - додала представниця Meta.
Вона наголосила, що більш важливим, що може зробити Україна в контексті допомоги Meta, це стати автором наративів і самим задавати тон, насамперед на Заході.
"Насамперед пам'ятати, що інформаційне поле не закривається суто на Україну, а ми надзвичайно залежні від співпраці і від підтримки західних партнерів. І ми знаємо достеменно, що Росія їх опрацьовує, отже, ми також маємо бути авторами і задавати тренди і теми, про які будуть інші говорити, а не тільки втягуватися в гру, в якій ми ніколи не переможемо", - вважає Крук.
Вона уточнила, що фактчекінг хоча і є важливим елементом, проте він завжди реактивний, і до моменту, коли буде створено якісну фактчекінгову статтю, багато людей уже прочитають неправду і не факт, що вони коли-небудь виявлять фактчекінг.
Представниця Meta також наголосила на важливості підвищення якості роботи журналістів.
"Якщо говорити щодо перспективи нас, як глобальної платформи, яка має величезний набір даних, якщо говорити про мізінформацію, про маніпуляцію інформацією, найгіршим актором є неякісна журналістика. Це найбільший ворог в інформаційному просторі... Усі ці клікбейти, енгейджментбейти, неякісно написані статті - це, насправді, набагато більша проблема, ніж суто російський вплив у мізінформацію", - вважає Крук.