АМКУ пропонує Кабміну втричі збільшити плату за подання скарг

Антимонопольний комітет України (АМКУ) вирішив запропонувати Кабінету Міністрів збільшити втричі розмір плати за подання скарг у комітет.
"На засіданні комітету в четвер, 13 червня, було прийнято рішення про звернення до уряду щодо внесення змін до проекту постанови КМУ №291 від 23 березня 2016 року, якою встановлено розмір плати за подання скарги. Ми пропонуємо збільшити її та встановити на рівні: 15 тис. грн на товари/послуги і 45 тис. грн - на роботи", - написала державний уповноважений АМКУ Агія Загребельська на своїй сторінці у Facebook.
За її словами, підставою для ухвалення такого рішення стало щорічне зростання кількості скарг, що надійшли до колегії: із 665 скарг у 2011 році та 1765 скарг у 2016 році до 7786 за 2018 рік і 4032 - за п'ять місяців 2019-го. На рішення також вплинула незмінність розміру плати за подання скарги протягом тривалого терміну.
"Розмір плати за подання скарги було встановлено на рівні 5 тис. грн на товари/послуги та 15 тис. грн - на роботи в 2010 році, та з того часу він залишався незмінним. При цьому рівень інфляції за цей же період сягнув понад 270%", - наголошує Загребельська.
Окрім цього, за її словами, трудові права працівників департаменту і членів колегії АМКУ грубо порушують: зокрема, за день колегія розглядає 150-200 скарг, а робочий час триває з 8:00 та продовжується після півночі.
Агія Загребельська також наголосила, що протягом усього часу роботи колегія АМКУ дотримується коротких нормативних термінів розгляду скарг - 15 робочих днів, а судові інстанції скасували менше ніж 0,5% ухвалених колегією рішень.
На її думку, можна також впровадити й інші ефективні інструменти, які могли б вплинути на зменшення навантаження на працівників органу оскарження, проте для цього знадобиться тривалий законотворчий процес.
"Потрібно впроваджувати і 24 години на усунення недоліків, і повернення плати за скаргу у разі її задоволення, і відповідальність замовників за порушення закону... і ще багато чого. Але все це потребує внесення змін до закону. Поки цей процес неуспішний з багатьох причин, та натяків на те, що найближчим часом щось зміниться, на жаль, немає", - зазначила держуповноважений АМКУ.
Вона також наголосила, що невжиття термінових та ефективних заходів може мати фатальні наслідки для закупівельної сфери.
"У разі подальшої бездіяльності в цьому напрямку орган оскарження буде втрачати співробітників, які не можуть працювати 24/7 тривалий час без шкоди для особистого життя та здоров'я. Зазначене, у свою чергу, призведе до порушення передбачених законодавством термінів на оскарження, погіршення якості прийнятих рішень", - заявила Загребельська.
Як повідомлялося, раніше в проваленому Верховною Радою законопроекті щодо вдосконалення ProZorro (№8265, внесений президентом Петром Порошенком у квітні 2018 року) пропонувалося дати можливість бізнесу виправляти технічні помилки в тендерній документації протягом 24 годин, а також дозволити подавати скарги через онлайн-систему, встановивши розмір плати за її подання в 1,5% від очікуваної вартості предмета закупівлі або лота, за яким подають скаргу.