Інтерфакс-Україна
20:15 03.06.2018

Примусовий викуп акцій у міноритаріїв є "віджиманням" і вимагає законодавчого удосконалення

5 хв читати
Примусовий викуп акцій у міноритаріїв є "віджиманням" і вимагає законодавчого удосконалення

Внесені в березні 2017 року до закону "Про акціонерні товариства" поправки на підставі директив ЄС в частині реформи фондового ринку, на підставі яких власник 95% акцій і більше може здійснювати примусовий викуп акцій у міноритарних акціонерів (так званий механізм squeeze- out), в існуючих умовах обмежують права акціонерів і вимагають удосконалення.

Як повідомляється в статті народного депутата України Ігоря Луценка ( "Батьківщина") у виданні "Дзеркало тижня. Україна", мажоритарні акціонери, які володіють домінуючим пакетом акцій понад 95%, можуть відібрати у міноритаріїв їх частку насильно і фактично за безцінь.

За його даними, зараз squeeze-out розпочато мінімум у 45 акціонерних товариствах, і в більшості з них ціна близька до номіналу або навіть нижча в кілька разів, як у випадку з Маріупольським меткомбінатом ім. Ілліча, акції якого оцінили для офшорної компанії Barlenco (через яку "Метінвест" здійснює примусовий викуп акцій) у 8 коп за штуку, втричі дешевше номіналу 0,25 грн.

При цьому парламентарій зазначає, що після проведення додаткового випуску акцій меткомбінату компанія "Метінвест" збільшила свою частку в ньому з 2,192% до 74,6455%. Відповідно, процентне співвідношення інших акціонерів і вартість їхніх акцій впали в кілька разів. Шляхом таких угод "Метінвест" заволодів 99,32% акцій ММК. Міноритаріям - 45 тис. чоловік - тепер належить тільки 0,68% акцій, в основному це нинішні та колишні працівники заводу.

"Зараз весь комбінат оцінений в $ 38 млн, а це близько 1% від вартості будівництва нового такого ж комбінату з нуля. Аналітики фондового ринку виявляють серйозні розбіжності в десятки разів між оцінкою цього підприємства і офіційним звітом "Метінвесту" про доходи від металургії за 2017 р . Отже, на одному простому прикладі видно неймовірну кількість зловживань навіть з ціною викупу, що зараз спостерігається в більшості випадків squeeze-out, не кажучи вже про антиконституційність самого закону. А скільки їх ще буде з урахуванням того, що в Україні понад 4,5 млн міноритарних акціонерів", - попереджає народний депутат.

І.Луценко також вказує на неадекватні ціни акцій, що викуповуються ГЗК "Метінвесту" - Північного ГЗК, ЦГЗК і ІнГЗК, де вартість акцій дорівнює прибутку, який компанії отримали тільки за півтора року.

Депутат зазначає, щодо деяких підприємств почалися судові процеси. Так, шість фізосіб-міноритаріїв, працівників "ДТЕК Дніпроенерго", подали колективний позов до Господарського суду м.Києва - акціонери зажадали визнати недійсними угоди обов'язкового продажу акцій з виставленої їм оферти. Подібна конфліктна ситуація в банківському секторі - без акцій залишилися міноритарії "Укрсиббанку", Кредобанку та "Креді Агріколь Банку".

"Навіть студенту-юристу очевидно, що у новоприйнятого законодавства відносини з Конституцією непрості. Відповідно до ч. 5 ст. 41 Конституції України примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку , встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Норма статті 65-2 Закону України "Про акціонерні товариства" не відповідає обом вимогам: вона дозволяє вилучення майна в приватних інтересах і вилучення майна без попереднього відшкодування", - вважає І. Луценко, вказуючи і на інші правові колізії.

На думку парламентарія, необхідно підтримати, зокрема, асоціацію учасників ринків капіталу і деривативів (ПАРД), Асоціацію "Українські фондові торговці" (АУФТ) та Українська асоціація інвестиційного бізнесу (УАІБ), які направили до НКЦПФР пропозиції стосовно вдосконалення процедури squeeze-out.

За його словами, по-перше, громадськість пропонує коректно реалізовувати директиви ЄС. Справа в тому, що в країнах Євросоюзу процедура публічної пропозиції застосовується як механізм виходу публічної компанії з публічного ринку. У нас же чомусь процедуру законодавчо легалізованого "віджиму" поширили і на приватні акціонерні товариства, тим самим надавши чудовий інструмент для рейдерства.

По-друге, професійне співтовариство вважає, що слід в законодавстві передбачити для міноритарного акціонера або будь-якого інвестора, в тому числі держави, право зустрічної конкуруючої пропозиції (зворотної вимоги) щодо викупу пакета акцій товариства за ціною і об'ємом не менше, ніж те, що пропонує мажоритарний акціонер.

"Інакше кажучи, якщо Ахметов заявляє, що ціна акцій ММКИ 8 коп., то нехай за цією ціною продає їх усім бажаючим в разі, якщо такі з'являться. Назвав ціну - неси за неї відповідальність аж до продажу всього свого пакета за такою вартістю. У випадку існування такого принципу Ахметову доведеться тричі подумати, чи треба ризикувати і ломити низьку ціну за акції свого підприємства при викупі їх у міноритаріїв", - пояснює автор статті в тижневику.

При цьому він підкреслює, що дана норма є частиною європейського права.

"Чомусь законодавці, які скопіювали європейський досвід, про неї забули. Але не забули написати в пояснювальній записці до проекту, що він спрямований на імплементацію Директиви 2004/25 / ЄС Європейського парламенту та Ради Європи щодо пропозицій про поглинання, у межах виконання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Ось в якій красивій упаковці приходять до нас сумнівні законодавчі нововведення. Сподіваюся на здатність парламенту виправляти свої помилки", - резюмує парламентарій.

Раніше гендиректор Української асоціації інвестиційного бізнесу Андрій Рибальченко повідомляв, що від механізму примусового викупу акцій (squeeze-out), частково постраждав 81 інвестиційний фонд.

Засновник і президент однієї з найбільших і найстаріших на ринку компаній з управління активами "Кінто" Сергій Оксанич на проведеному в кінці квітня круглому столі "Squeeze-out по-українськи: справедливий викуп або грабіж міноритарних акціонерів?" заявив, що особливої гостроти конфліктна ситуація навколо squeeze-out отримала через "нахабну і грубу" поведінку групи "Метінвест". На його думку, встановлені "Метінвестом" ціни викупу акцій "Азовсталі", ММК ім.Ілліча і трьох гірничо-збагачувальних комбінатів виявилися в 6-12 разів нижчими за справедливу вартість підприємств.

Учасники круглого столу виступили за термінове призупинення та доопрацювання закону про squeeze-out і sell-out, в тому числі шляхом звернення до Конституційного суду.

С.Оксанич серед можливих варіантів вирішення проблеми назвав введення механізму shoot out ( "техаська перестрілка" або "російська рулетка") - міноритарії або держава отримають право викуповувати у мажоритарія контрольний пакет за виставленою ним ціною squeeze-out.

Низка більш радикально налаштованих учасників ринку ініціює звернення до Конституційного суду для повного скасування закону про squeeze-out, вважаючи цей механізм порушенням конституційних прав.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

ОСТАННЄ

"Нафтогаз" у березні-2025 збільшив сплату податків до бюджету на 41%

Держслужба зайнятості вперше виплатила ФОПу з інвалідністю компенсацію за облаштування робочого місця

Перехід до проєктного фінансування підвищить безпеку інвесторів в житло - думка

"Укрнафта" тренує власні моделі штучного інтелекту на даних нафтогазовидобутку за 65 років

Китай заборонив місцевим авіакомпаніям прийом поставок літаків Boeing

МЕА під тиском торговельних війн знизило оцінку зростання світового попиту на нафту в 2025 р. на 300 тис. б/д

ЄС опублікує план припинення імпорту російської нафти та газу в травні

ЄБРР надає Райффайзен Банку гарантію розподілу портфельних ризиків для інвестицій EUR100 млн в енергетику

Audi і Porsche відкличуть понад 60 тис. автомобілів

ДТЕК за тиждень повернув енергопостачання для 75,5 тис. абонентів в Донецькій і Дніпропетровській областях

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА