11:08 16.12.2019

Зеленський вніс до ВР невідкладний законопроект зі змінами до Конституції в частині децентралізації влади

6 хв читати
Зеленський вніс до ВР невідкладний законопроект зі змінами до Конституції в частині децентралізації влади

Президент України Володимир Зеленський зареєстрував у Верховній Раді проект закону про внесення змін до Конституції країни щодо децентралізації влади.

Як повідомляється на сайті парламенту, відповідний законопроект №2598 зареєстровано в п'ятницю. Документ визначений як невідкладний до розгляду в парламенті.

Згідно з оприлюдненою в понеділок уранці на сайті парламенту пояснювальною запискою до законопроекту, у документі запропоновано зміни щодо децентралізації держвлади, удосконалення територіальної організації влади та посилення конституційно-правового статусу місцевого самоврядування.

Так, змінюються окремі положення Конституції України щодо адміністративно-територіального устрою. Зокрема, пропонується запровадити такий перелік адміністративно-територіальних одиниць: громада, округ, область, Автономна Республіка Крим. У чинній редакції Конституції закріплений перелік конкретних назв усіх областей України.

Передбачається законодавче врегулювання питань адміністративно-територіального устрою України, зокрема порядку утворення, ліквідації, встановлення та зміни меж, найменування і перейменування громад, округів, областей, а також порядку їх утворення, найменування і перейменування та віднесення поселень (сіл, селищ, міст) до відповідної категорії. Закріплюється, що зміна їхніх меж, найменування і перейменування здійснюється з урахуванням думки місцевих жителів.

Змінами до розділу XI "Місцеве самоврядування" пропонується закріплення місцевого самоврядування як права та спроможності громади вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України. При цьому громада визначається як первинний суб'єкт місцевого самоврядування та юридична особа.

На конституційному рівні закріплюється право громади на безпосереднє здійснення місцевого самоврядування шляхом виборів, місцевих референдумів, місцевих ініціатив та в інших формах, визначених законом. Передбачається утворення представницьких і виконавчих органів місцевого самоврядування. Такими органами є окружна, обласна рада, їхні виконкоми. Ці ради призначають і звільняють голову виконкому і за його поданням формують склад цього органу.

Пропонується на конституційному рівні визначити, що право голосу на виборах голови громади, депутатів ради громади мають дієздатні жителі відповідної громади, які постійно проживають на її території та досягли на день проведення виборів 18 років.

Передбачено також скорочення терміну повноважень голови громади, депутатів її ради, окружної та облрад, обраних на чергових виборах, який становитиме чотири роки. Обрання голови окружної та облрад відбувається на основі ротації. При цьому термін повноважень голови становить один рік.

Закріплюється матеріальна і фінансова основа місцевого самоврядування. Зокрема, визначається, що такою основою є земля, рухоме і нерухоме майно, природні ресурси, інші об'єкти, що є у комунальній власності громади; об'єкти спільної власності громад, що перебувають в управлінні окружних, обласних рад; місцеві податки і збори та інші доходи місцевих бюджетів.

Водночас пропонується визначити, що держава забезпечує співмірність фінансових ресурсів та обсягу повноважень органів місцевого самоврядування, визначених Конституцією та законами України, а зміна компетенції органу місцевого самоврядування здійснюється з одночасними відповідними змінами в розподілі фінресурсів.

Розділ XI Конституції України також доповнюється положенням, відповідно до якого розмежування повноважень між органами місцевого самоврядування громад, округів, областей визначається законом на основі принципу субсидіарності.

"Разом з тим децентралізація не означає послаблення центральної влади в таких питаннях, як оборона, зовнішня політика, національна безпека, верховенство права, дотримання прав і свобод людини", - наголошується в пояснювальній записці.

Саме тому для адміністративного нагляду за додержанням Конституції та законів України органами місцевого самоврядування, координації діяльності територіальних органів центральних органів виконавчої влади та здійснення нагляду за додержанням ними Конституції і законів пропонується запровадити інститут префектів. Проектом передбачається, що префекта призначає на посаду та звільняє з посади за поданням Кабінету Міністрів президент України.

"Префект зупиняє дію актів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції або законів України з одночасним зверненням до суду", - наголошується в записці.

Крім того, законопроектом передбачено, що в разі ухвалення головою громади, її радою, окружною, обласною радою акта, що не відповідає Конституції України та створює загрозу порушення державного суверенітету, територіальної цілісності чи загрозу національній безпеці, президент за поданням префекта зупиняє дію відповідного акта з одночасним зверненням до Конституційного Суду України, тимчасово зупиняє повноваження голови громади, складу такої ради і призначає тимчасового державного уповноваженого.

У разі визнання КС України акта голови або ради громади, окружної, обласної рад таким, що не відповідає Конституції, Верховна Рада за поданням президента достроково припиняє їхні повноваження та призначає позачергові вибори.

"Таким чином, пропоновані законопроектом зміни відповідають європейським та міжнародним стандартам, враховують висновки і зауваження Венеціанської комісії та дадуть змогу забезпечити спроможність місцевого самоврядування і побудувати ефективну систему територіальної організації влади в Україні", - наголошується в пояснювальній записці.

У законопроекті, згідно з порівняльною таблицею, немає перерахування областей країни. У статті 133 зазначено, що "систему адміністративно-територіального устрою України складають адміністративно-територіальні одиниці: громади, округи, області, Автономна Республіка Крим. Територію України складають громади. Громада є первинною одиницею у системі адміністративно-територіального устрою України. Декілька суміжних громад становлять округ".

Згідно із законопроектом, "правовий статус міста Києва як столиці України визначається окремим законом". У чинній Конституції зазначено, що "міста Київ і Севастополь мають спеціальний статус, який визначається законами України".

Пропонується також зазначити в Конституції, що "не може бути обраним головою громади, депутатом ради громади, окружної, обласної ради громадянин, який відбуває покарання за вчинення злочину чи має судимість за вчинення умисного злочину".

У Конституції також пропонується зафіксувати, що "матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є: 1) земля, рухоме і нерухоме майно, природні ресурси, інші об'єкти комунальної власності громади; 2) місцеві податки і збори, частина загальнодержавних податків та інші доходи місцевих бюджетів". Крім того, пропонується зазначити, що "об'єкти спільної власності громад перебувають в управлінні окружної чи обласної ради", і що "держава компенсує витрати органів місцевого самоврядування, спричинені рішеннями органів державної влади".

Згідно з пропонованими перехідними положеннями, "після набрання чинності законом України "Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)": 1) одне або декілька поселень (сіл, селищ, міст) з прилеглими територіями набувають статусу громади на підставі та в порядку, визначеному законом; 2) перші місцеві вибори голів громад, рад громад, окружних, обласних рад проводяться протягом 90 днів після набрання чинності законом, яким встановлюється адміністративно-територіальний устрій".

Крім того, президент України за поданням Кабміну призначає на посади та звільняє з посад голів місцевих державних адміністрацій до призначення відповідних префектів, а місцеві держадміністрації продовжують здійснювати свої повноваження до створення окружними, обласними радами виконавчих комітетів на підставі закону про місцеве самоврядування, що визначає повноваження виконавчих комітетів окружних, обласних рад, але не пізніше ніж до 1 березня 2021 року".

Президент України за поданням Кабміну "вперше здійснює призначення префектів після створення відповідними окружними, обласними радами виконавчих комітетів, але не пізніше 1 березня 2021 року", йдеться в законопроекті.

Згідно з чинним законодавством, ініціативи, що передбачають внесення змін до Конституції України, після розгляду в першому читанні парламентарі направляють до Конституційного Суду країни для визначення конституційності - перевірки на відповідність положенням Основного закону країни.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

Байден заявив про бажання брати участь у передвиборчих дебатах із Трампом

До Дня Києва 42 тисячі киян, постраждалих внаслідок катастрофи на ЧАЕС, отримають матеріальну допомогу - Кличко

Пропозиція США щодо використання відсотків від заморожених активів РФ для України набирає обертів у G7

Столтенберг: ще не пізно для перемоги України, але союзникам необхідно прискоритися

Закриють 60 км фронту: Порошенко передав у війська ще три системи РЕБ "Ай-Петрі"

Кулеба закликав союзників активізувати виробництво зброї та "перейти від співчуття до запобігання загибелі людей"

НАДС ініційовано навчальну програму "Комунікація та взаємодія з ветеранами/ветеранками на державній службі" для публічних службовців

Завдяки підтримці столичної громади 101 бригада знищила російської техніки майже на 35 мільйонів доларів

Зеленський подякував прем'єр-міністру Великої Британії за виділення найбільшого пакета оборонної підтримки

Посол ЄС: Дуже сподіваюся, що в червні буде ухвалено рішення про затвердження переговорної рамки для України

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА