Інтерфакс-Україна
13:51 24.07.2018

Законопроект про допоміжні репродуктивні технології передбачає вікові обмеження

3 хв читати
Законопроект про допоміжні репродуктивні технології передбачає вікові обмеження

Законопроект №8629 про допоміжні репродуктивні технології (ДРТ), серед ініціаторів якого - Ірина Луценко, Ірина Геращенко та Марія Іонова (всі - фракція "БПП"), передбачає упровадження вікових обмежень для застосування жінками ДРТ.

Як передбачається в проекті закону, застосування методів репродуктивної медицини, зокрема сурогатного материнства, можливе стосовно жінок віком від 18 до 55 років.

Згідно з пояснювальною запискою до документа, необхідність упровадження вікових обмежень пов'язана з випадками народження самотніми жінками похилого віку дітей, чия подальша доля через вік матері може бути невизначеною.

У супровідних документах також зазначається: незважаючи на значну кількість нормативно-правових актів, що регулюють функціонування в Україні репродуктивної медицини, поза нормативно-правовими актами залишається чимало питань щодо застосування ДРТ, що, у свою чергу, призводить до низки проблем і для репродуктивних клінік, і для пацієнтів.

У проекті документа пропонується на законодавчому рівні визначити такі терміни, як "генетичні батьки", "сурогатна мати", "сурогатне материнство", "запліднення in vitro", "безплідність", "допоміжні репродуктивні технології".

У документі також пропонується визначити, що уповноваженим органом у сфері ДРТ є Міністерство охорони здоров'я, яке в межах своїх повноважень формує політику у сфері репродуктивної медицини, визначає застосовувані в країні методики ДРТ, порядок і умови їх застосування, забезпечує підвищення кваліфікації фахівців у цій сфері. Крім того, МОЗ контролює дотримання стандартів якості репродуктивної медицини.

Згідно з законопроектом, сурогатне материнство здійснюється на основі письмового договору між генетичними батьками та жінкою, яка виношуватиме дитину. В ньому зазначаються обов'язки сурогатної матері щодо виконання всіх рекомендацій лікаря, її місце проживання, термін, протягом якого вона має передати дитину генетичним батькам, дії сторін у разі народження дитини з генетичними захворюваннями, вродженими вадами, а також у разі багатоплідності.

Крім того, в договорі прописується розмір компенсації (в разі наявності такої) сурогатній матері, а також порядок відшкодування витрат на її медобслуговування, харчування та проживання на період виношування дитини. При цьому в разі, якщо сурогатна мати перебуває у шлюбі, згода чоловіка (письмове та нотаріально завірене) на цю процедуру є обов'язковою для підписання договору між нею і генетичними батьками.

Документ також пропонує на законодавчому рівні закріпити обов'язковий генетичний зв'язок дитини бодай з одним із батьків, які звернулися по медичну допомогу з застосуванням ДРТ, а також відсутність генетичного зв'язку дитини з сурогатною матір'ю.

Обов'язковою умовою для застосування сурогатного материнства є наявність у пацієнтки, яка потребує послуги ДРТ, медпоказань, за яких виношування/народження дитини фізіологічно неможливе або пов'язане з ризиком для життя.

Крім того, передбачається, що послугами сурогатного материнства може скористатися лише подружня пара, яка перебуває в зареєстрованому шлюбі. Не можуть вдатися до цієї методики лікування безпліддя особи однієї статі, а також особи без громадянства. Іноземні громадяни отримують послуги ДРТ відповідно до вимог чинного законодавства.

У проекті закону також прописано права та обов'язки сурогатної матері й осіб, до яких застосовується ця методика лікування.

Як повідомлялося, ініційований групою депутатів законопроект №8625 щодо захисту прав дітей при використанні ДРТ, зокрема, передбачає заборону на надання іноземним громадянам та особам без громадянства, за винятком осіб, які постійно проживають в Україні, будь-яких послуг, пов'язаних із ДРТ.

Тим часом профільна Українська асоціація репродуктивної медицини (УАРМ), яка брала участь у розробці цього законопроекту, виступила проти такої ініціативи, заявивши: така заборона може значно уповільнити розвиток репродуктивної медицини в Україні, при цьому не вирішить проблеми з торгівлею людьми під виглядом сурогатного материнства.

Крім того, як зазначили в УАРМ, незважаючи на те, що наявні переважно на рівні нормативно-правових актів правила й засади застосування ДРТ хоча й потребують окремого законодавчого регулювання, набагато серйознішою проблемою є відсутність належного контролю з боку держави за дотриманням чинних норм.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

ОСТАННЄ

Центр психосоціальної підтримки УЧХ відкрився у Чернівцях

Всеукраїнські студентські змагання з МГП відбулися у Києві

Мережа "Сінево" розширила покриття лабораторної діагностики за ПМГ ще на 5 регіональних центрів

Держбюджет-2026 передбачає 258,6 млрд грн на сферу охорони здоров'я

Хірурги з США і України в межах четвертої місії Vision for Ukraine запланували 30 реконструктивних операцій для українців з травмами обличчя

Понад 59% зареєстрованих у 2025р. ветеринарних препаратів в Україні - вітчизняного виробництва

Україна формує новий ринок пластичної хірургії та медтуризму – експерт

НСЗУ планує запровадити верифікацію за системою "Аркан" лікарів, які перебувають за кордоном

Під час контрактування на 2026р загальні медзаклади зможуть укладати з НСЗУ трирічні контракти – голова НСЗУ

Медичний дім Odrex працює в звичайному режимі – заява компанії

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА