Лікарі Німеччини наполягають на введенні "податку на цукор"

Понад 2 тис. німецьких лікарів написали відкритого листа канцлеру Німеччини Ангелі Меркель, міністрам її уряду і лідерам партій, закликавши вести боротьбу із зайвим вживанням цукру на федеральному рівні, пише Handelsblatt.
За аналогією з обмеженнями на вживання тютюну медики пропонують комплексні законодавчі заходи, зокрема податки й акцизи на продукти з високим вмістом цукру (в першу чергу, солодкі напої), а також заборони на адресовану дітям рекламу. Іншими заходами поширення ожиріння та діабету в Німеччині не зупинити, вважають автори 5-сторінкового документа.
Поки уряд ФРН на відкритий лист медиків офіційно не відреагував, повідомляє Deutsche Welle. Деякі з членів кабінету від ХДС, партії А.Меркель, вважають, що державі слід не наказувати населенню, що воно повинно або не повинно їсти, а посилено пропагувати здорову їжу та здоровий спосіб життя загалом.
Однак представники соціал-демократів, які також входять до урядової коаліції, вважають, що пропоновані обмеження, зокрема податок на цукор, будуть доцільними.
Так, експерт парламентської фракції соціал-демократів з питань охорони здоров'я Забіне Діттмар припустила, що податок на цукор все-таки буде введений в Німеччині, причому бундестагом нинішнього скликання, тобто вже в найближчі три роки.
Ініціаторами виступили Професійна асоціація дитячих і підліткових лікарів (BVKJ), Німецьке товариство діабетологів (DDG) і берлінська неурядова організація Foodwatch, що займається захистом прав споживачів у сфері продуктів харчування.
За місяць до цього, 4 квітня, Foodwatch представила в Берліні 100-сторінкове дослідження під назвою "Coca-Cola-Report", в якому стверджує, що найбільший у світі виробник безалкогольних напоїв через свою "безвідповідальну маркетингову і лобістську діяльність несе вирішальну частину відповідальності за епідемію таких хвороб, пов'язаних з харчуванням, як ожиріння і діабет 2-го типу".
Тоді ж Foodwatch запропонувала ввести на рівні всього Євросоюзу маркування у вигляді "світлофора", де червоним кольором позначалися б продукти харчування з надмірним вмістом цукру, жиру і солі. Крім того, організація виступає за впровадження по всій Німеччині рекомендованих вченими мінімальних стандартів харчування в дитсадках і школах.
Німецькі активісти пропонують наслідувати приклад інших країн: з 6 квітня у Великій Британії та Ірландії почав діяти податок на солодкі газовані напої, що містять понад 5 г цукру на 100 мл. Щоб уникнути податку, багато виробників заздалегідь знизили вміст цукру в своїй продукції. Так, за даними Foodwatch, у "Фанті" британського розливу міститься тепер не 6,9 г цукру, як раніше, а 4,6 м. Для порівняння: в Німеччині компанія Coca-Cola додає в "Фанту" приблизно 9 г цукру.
Аналогічний шлях вибрали і інші держави, зокрема Франція і Португалія, Мексика і Чилі, Шрі-Ланка і В'єтнам.
Разом з тим економісти і соціологи засумнівалися в дієвості податку на цукор та інших подібних заходів.
Економіст Зільке Тіле з Інституту харчової промисловості та споживання (IFE) при Кільському університеті наводить як приклад неефективного впливу податок на жирну їжу, введений в Данії восени 2011 року.
Цей податок викликав таке зростання цін, що менш забезпечені верстви населення стали частіше купувати у дискаунтерів дешевші й менш корисні продукти харчування. В результаті вже до кінця 2012 року податок було скасовано.
Недоліком введеного у Великій Британії податку З.Тіле вважає те, що під нього підпадає тільки цукор, у результаті виробники тепер активно використовують цукрозамінники. "Такий ефект небажаний, адже завдання полягає в тому, щоб знизити попит на солодке взагалі", - підкреслює експерт.