Глава "Нафтогазу" закликає до завершення арбітражу з "Газпромом" створити нового оператора української ГТС для залучення інвестора

Голова правління НАК "Нафтогаз України" Андрій Коболєв пропонує терміново розпочати створення нової юридичної особи у власності Фонду державного майна, щоб до завершення Стокгольмського арбітражу з ВАТ "Газпром" наприкінці 2016 - початку 2017 року передати цій юрособі активи української газотранспортної системи (ГТС).
"Це підприємство, під назвою, скажімо, "Магістральні газопроводи України", і буде оператором української ГТС", - сказав голова НАК на засіданні профільного комітету парламенту в Києві в п'ятницю.
А. Коболєв наголосив, що в чисту нову компанію необхідно буде залучити інвестора, щоб зберегти транзит для України і зірвати плани Північного потоку-2, тому потрібно поквапитися з її створенням, оскільки процеси інвентаризації та інші юридичні питання потребуватимуть багато часу.
Глава "Нафтогазу" уточнив, що в "Укртрансгазу", що виступає на сьогодні оператором ГТС, залишаться підземні сховища газу. Хоча, за його словами, і це питання може дискутуватися і вони можуть бути виведені в окрему компанію.
А. Коболєв зазначив, що з урахуванням сьогоднішнього транзитного контракту "Нафтогазу" з ВАТ "Газпром" на транзит, що забезпечує 83% доходів "Укртрансгазу" виділення магістральних газопроводів нового оператора з НАК можливо лише після переведення зазначеного вище контракту цьому оператору. За його словами, ймовірність добровільної згоди "Газпрому" на таке переведення мінімальне, тому необхідно очікувати рішення Стокгольмського арбітражу.
У полеміку з головою "Нафтогазу" вступив міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин. На його думку, виділяти ГТС з "Укртрансгазу" в підконтрольну ФДМ компанію і відокремлювати ГТС від підземних сховищ газу недоцільно за низкою причин. Зокрема, це потребує узгодження з кредиторами не лише НАК, але і самого "Укртрансгазу", зробить менш привабливим новий актив без ПСГ і порушить вимоги Третього енергопакета про поділ транзиту і видобутку, оскільки ФДМ також отримає для приватизації "Укргазвидобування".
У свою чергу А. Коболєв заявив, що конфлікту інтересів не буде, оскільки ФДМ буде лише тимчасово управляти цими активами, а відділення ГТС від ПСГ не буде перешкодою для залучення інвестора. На його думку, отримання чистої структури у разі створення нової компанії переважить інші негативи.
"Якщо буде очевидно, що транзитний дохід перекладається на ПАТ "Магістральні газопроводи України", тоді є ймовірність, що у нас не буде проблем із кредиторами", – сказав глава НАК із питання кредитів.
Він додав, що в іншому разі кредитори, зокрема "Газпромбанк", яким НАК заборгував $1,4 млрд, можуть заблокувати процес. "Кредитор скаже: у вас ("Нафтогазу") є зобов'язання (кредитні), але актив, що дозволяє їх виконати (ГТС), ви більше не контролюєте", - зазначив А. Коболєв.