Зброя під час війни та після: спільна відповідальність держави і суспільства
Злочини з використанням зброї і боєприпасів – найактуальніші в Україні під час війни і будуть такими ще довгий час після завершення бойових дій. Українські правоохоронці, попри всі очевидні складнощі, долають виклики в середині країни і попереджають спроби контрабанди зброї і боєприпасів за кордон. Європейські партнери підтримують нашу державу в цьому, пильнуючи ситуацію зі зброєю в Україні та на її кордонах. Українці, в свою чергу, вже призвичаюються до культури поводження зі зброєю, декларуючи отриману і знайдену ними зброю. Це – про спільну відповідальність країни у війні, безпеку нашої держави та всієї Європи ще на довгі роки.
Текст: Оксана Геронтьєва
Цифри, що "говорять"
За даними МВС України, за місяць дії закону про декларування зброї українці задекларували 1930 одиниць вогнепальної зброї та більше 263 тисячі боєприпасів. Ці цифри "говорять" у порівнянні: протягом всього 2024-го року на блокпостах в Україні правоохоронці вилучили 300 одиниць зброї, майже 150 тис. патронів.
Тож в МВС впевнені, що кампанія по декларуванню зброї вже має хороший результат, українське суспільство розуміє важливість обліку та контролю зброї, адже мова йде про складову безпеки держави і кожного українця. " Протидія незаконному обігу зброї в умовах повномасштабної війни є складним і багатоетапним заданням, але я впевнений, що ми із ним впораємося. Ми розраховуємо на прийняття українцями свідомого рішення – задекларувати та законно зберігати зброю, а також усвідомлення, що зброя може застосовуватися лише проти окупантів, але у жодному разі не в злочинних цілях. Питання безпеки – комплексне і включає в себе не лише роботу правоохоронців, а й свідомість громадян", - наголошує міністр внутрішніх справ Ігор Клименко.
Під час Другої національної конференції з питань запобігання та боротьби з незаконним обігом зброї, боєприпасів та вибухових речовин в Україні начальник Департаменту карного розшуку Національної поліції України Вадим Дзюбинський розповідає, що за 11 місяців цього року поліція вилучила з незаконного обігу понад 1 тис. 600 одиниць автоматичної зброї, понад 1 тис. 100 - нарізної зброї, приблизно 1 тис. одиниць переробленої зброї, 650 гранатометів, понад 1 млн 600 тис. набоїв, майже 15 тис. гранат, 11 тис. мін та боєприпасів великого калібру і понад 3 тис. кг вибухівки. За цей же час правоохоронці виявили 139 схронів зі зброєю і боєприпасами на території всієї держави.
Говорячи про кримінальну відповідальність за незаконний обіг зброї за злочини, пов'язані з її використанням, Дзюбинський уточнює, що за цей рік Нацполіція порушила 5 тис. 31 кримінальну справу, пов'язану зі зброєю і боєприпасами, в них повідомлено про понад 4 тис. підозр, ще понад 3,5 тис. таких проваджень уже скеровано на розгляд до судів. В той же час керівник департаменту Офісу генерального прокурора Олег Пелепюк запевняє, що ці цифри на такі жахливі, якими можуть вдаватися, адже за даними, які є у правоохоронців, "на сьогодні немає ситуації загрозливого характеру" щодо зброї в країні.
Що стосується кордонів, то спроб контрабанди зброї, боєприпасів та вибухових речовин більше не стає. "Не спостерігається збільшення кількості показників незаконного переміщення зброї, боєприпасів та вибухових речовин. Прикордонники протидіють контрабанді зброї здебільшого на міжнародних пунктах пропуску через держкордон і поза ними", - каже заступник директора Департаменту охорони державного кордону - начальник управління організації прикордонного контролю Державної прикордонної служби України Юрій Лисюк.
Він уточнює, що основна активність спроб незаконного переміщення залишається саме в пунктах пропуску, а левову частину виявленої зброї становлять ножі та мечі, а не вогнепальна. Зокрема, за його словами, було вилучено: вогнепальну зброю - 21 одиницю, мисливську - 10, холодну зброю - 391 одиницю, електрошокову - 2.
Щодо спроб незаконного переміщення боєприпасів, то, як наголошує заступник директора Департаменту, є теж хороша тенденція: "За 10 місяців цього року виявлено 5 тис. 287 одиниць боєприпасів. Порівняно з 2023 роком - 14 тис. 190 одиниць – це набагато менше".
А от спроб перевезти через кордон вибухові речовини, як підкреслює Лисюк, в цьому році взагалі не було: "У 2024 році вибухових речовин ми не виявляли. Минулого року виявлено майже 2 кг, у 2022 році - 7,5 кг".
Об'єднуючи зусилля
За словами заступника глави МВС України Олексія Сергєєва, злочини з використанням зброї наразі найактуальніші серед усіх видів злочинів, і така тенденція збережеться в тривалій перспективі.
"Україна протидіє повномасштабній збройній агресії РФ. Зростання кількості вогнепальної зброї, вибухівки, боєприпасів у легальному та нелегальному обігу – це, на жаль, наслідки війни", - каже заступник міністра.
Він підкреслює важливість об'єднання зусиль різних відомств в Україні та міжнародну співпрацю. За словами Сергєєва, спільні дії допомагають розробляти дієві заходи на рівні законодавства та в практичному руслі.
"Проведення оперативних і профілактичних заходів дає нам змогу стверджувати, що немає фактів організованого постачання зброї за кордон до країн Європейського Союзу. І на цьому наголошують наші європейські колеги", - каже Сергєєв.
Контроль обігу і недопущення контрабанди
Попри численні проблеми, спричинені повномасштабним вторгненням РФ, українська держава змогла зберегти контроль над обігом зброї та ефективно протидіяти контрабанді зброї за кордон, наголошує голова Консультативної місії Європейського Союзу в Україні (КМЄС) Рольф Холмбо.
Він окремо зазначає, що Україні вдалося гарантувати безпеку запасів озброєння та ефективно протидіяти спробам контрабанди стрілецької зброї через кордон.
За словами Холмбо, вкрай важливо, щоб західне озброєння, яке надходить в Україну, "було належним чином зареєстроване і належним чином захищене, щоб тільки певні військові або правоохоронні органи могли використовувати їх з тією метою, для якої вони призначені".
Своєю чергою заступник директора Центру запобігання конфліктам Секретаріату ОБСЄ Шон ДеКалуве акцентує увагу на необхідності посилення міжвідомчої та міжнародної координації стейхолдерів для обговорення проблем, тенденцій, досвіду, а також для розробки стратегічних підходів до усунення ризиків незаконного обігу зброї.
ДеКалуве висловлює вдячність органам безпеки України, правоохоронцям і громадянському суспільству за зусилля в гарантуванні громадської безпеки та зниженні наслідків незаконного обігу зброї. "У цій царині Україна залишається надійним партнером міжнародної спільноти... З огляду на постійні загрози війни, хотів би відзначити значний прогрес, що був досягнутий", - каже він.
Ризики під час війни та після
В ексклюзивному коментарі, говорячи про ризики, спричинені російською агресією, ДеКалуве відмічає змінення контексту попередження незаконного обігу зброї в Україні на міжнародному та транснаціональному рівнях.
"Ризик є завжди, коли є зброя, якою можна незаконно заволодіти та експортувати до країн ЄС чи будь-куди. Ми це бачили на Західних Балканах, у Південно-Східній Європі після війни у 1990-х роках в цьому регіоні", - розповідає представник ОБСЕ. В цьому контексті він відмічає, що ЄС цілком усвідомлює подібні виклики щодо України і підтримує роботу ОБСЕ в Україні задля мінімізації ризиків.
Говорячи про ситуацію зі зброєю після завершення війни, ДеКалуве підкреслює, що важко її предметно спрогнозувати, оскільки наразі абсолютна більшість зброї в Україні використовується у воєнних цілях. "Після війни не буде потреби в обороні, тому ризики можуть збільшитися. Ми з вами чуємо попередження про це від представників української влади. Саме тому вживаємо всі заходи разом з українським урядом - задля підготовки до такого розвитку подій та належного реагування, задля того, щоб мінімізувати всі ризики, пов'язані з незаконним обігом зброї після війни", - каже представник ОБСЕ.
Також він підкреслює, що МВС України в своїй роботі демонструє професійний підхід до попередження та боротьби з незаконним обігом зброї та боєприпасів. "Робота йде не тільки з національними правоохоронними органами, а й з міжнародними партнерами, в тому числі на рівні європейських правоохоронних структур, задля повної готовності реагувати на ситуацію", - відмічає ДеКалуве.
Відповідаючи на питання щодо політичної складової такої співпраці, представник ОБСЕ підкреслює, що європейські партнери зосереджені на наданні технічних можливостей Україні: "У всьому є політичні фактори, але наша команда, яка працює з МВС, робить це більшою мірою в технічному аспекті".
В контексті дієвості українського законодавства щодо зброї, ДеКалуве висловлює думку про те, що будь-який закон, який допомагає відслідковувати потік зброї в країні, має позитивний вплив. За його словами, реєстр зброї як такий та впровадження закону про декларування цивільними зброї зокрема підсилять спроможність правоохоронних органів України в їхньому контролі обігу зброї.
Право на цивільну вогнепальну зброю
В КМЄС також чекають від України врегулювання питання цивільної вогнепальної зброї за європейськими стандартами. "Ми з нетерпінням чекаємо остаточного ухвалення законопроєкту №5708 про право на цивільну вогнепальну зброю. Вкрай важливо, щоб в Україні був спеціальний закон про вогнепальну зброю для цивільних осіб, який відповідав би правовій базі ЄС, зокрема Директиві про вогнепальну зброю", - підкреслює голова КМЄС.
За його словами, цей закон має передбачати чіткі правила і зобов'язання володіння цивільною вогнепальною зброєю, а для цього необхідно привести українську правову базу у відповідність до стандартів ЄС.
"Мета в тому, щоб створити надійну нормативну базу обігу вогнепальної зброї", - наголошує Холмбо, зазначаючи, що цей закон має посилити заходи щодо боротьби з незаконним виробництвом та обігом вогнепальної зброї, її компонентів і боєприпасів.