Відкритий лист чиновнику ФДМУ Д.Кудіну від менеджменту АТ "Хмельницькобенерго"
11 листопада 2020 року в ІА "РБК-Україна" вийшло інтерв’ю заступника голови ФДМУ Дениса Кудіна ("Денис Кудін: За два роки Фонд держмайна має перетворити збиткові підприємства на прибуткові з рентабельністю активів не менше 5%". https://daily.rbc.ua/ukr/show/denis-kudin-dva-goda-fond-gosimushchestva-1605075730.html). Менеджмент АТ "Хмельницькобленерго" (дирекція підприємства) з зацікавленням прочитала даний матеріал, та вирішив публічно прокомментувати мессіджі чиновника.
"Шановний Денисе Ігоровичу! Ваше інтерв’ю Стаття місить багато правильних ідей та висловів, розкриває тяжкі будні керівників ФДМУ і ми уважно та захоплено прочитали її від початку до самого кінця. Складно не погодитись з Вами в тому, що основним викликом для Вас, як для профільного заступника Голови Фонду, повинна стати реалізація твердження, що: "... ефективне управління може бути не тільки в приватному секторі, а і в державному" (цитата). От тільки методи такої реалізації, продемонстровані ФДМУ і Вами особисто за той нетривалий час перебування на посаді, змушують нас дещо критично ставитися до гучних висловів та намальованої в статті позитивної картинки.
Продемонструємо їх на прикладі нашого підприємства.
Акціонерне товариство "Хмельницькобленерго" є підприємством державного сектору економіки, 70,01% акцій якого належать Державі Україна, і має стратегічне значення для безпеки нашої країни. За результатами діяльності за 2019 рік підприємство зайняло 2 місце серед усіх підприємств державного сектору економіки, управління якими здійснює ФДМУ, продемонструвавши консолідований прибуток більше 100 млн. грн. Цей показник перевищує показники усіх інших разом взятих державних обленерго.
Згідно Вашого висловлювання, ФДМУ поділив всі підконтрольні йому підприємства на 4 групи і "Перша група – це прибуткові підприємства. Неважливо, чим вони займаються, головне, що є прибуток. Це означає, що директор і колектив змогли пристосуватись до ринкових умов. Наша задача – максимально підтримати цей стан, запропонувати варіант оптимізації, посилення ефективності або розвитку" (цитата). Тобто, менеджмент та колектив АТ "Хмельницькобленерго", як ніхто інший, демонструють вміння пристосуватися до ринкових умов, а отже заслуговують на розрекламовану Вами підтримку та увагу.
Тим більше, Ви запевняєте, що: "щодня мій робочий день починається з того, що ми заслуховуємо десять директорів різних державних підприємств, по тридцять хвилин кожного. Вони розповідають про діяльність своїх підприємств, місце на ринку, бачення розвитку, презентують фінансовий план. Далі ми разом аналізуємо роботу за основними показниками, визначаємо подальші кроки" (цитата).
Проте, за ті два з половиною місяці Вашої роботи в ФДМУ, жоден із членів Дирекції АТ "Хмельницькобленерго" жодного разу не мав можливості зустрітися з Вами. Складається враження, що ФДМУ просто не цікаве дане підприємство і Ви намагаєтеся всіляко уникати навіть згадки про нього, хоча ми не одноразове зверталися до Вас особисто з приводу наболілих проблем нашої діяльності, більшість із яких виникли саме завдяки "ефективній" діяльності ФДМУ протягом останнього року.
Звичайно, можна припустити, що виною в даній ситуації є корпоративний конфлікт, який виник на нашому підприємстві знову ж таки завдяки "ефективній" діяльності ФДМУ, і Ви вважаєте за доцільне спілкуватися виключно "з новопризначеним в.о. генерального директора", але Ви самі стверджуєте, що: "менеджмент – це не лише один керівник, це ще його заступники, керівники середньої ланки" (цитата). Тобто, ми, як члени колегіального органу управління АТ "Хмельницькобленерго", кожен з яких здійснює керівництво певним напрямком роботи всередині підприємства, також мали б право бути почутими, хоча б на предмет того, чи бажаємо ми працювати разом з новопризначеним в.о.
Особливо це стає актуальним в світлі спроби ФДМУ змінили лише в.о. генерального директора, не зачіпаючи членів Дирекції. Зазначене свідчить, що Ви розраховуєте на продовження виконання нами своїх функцій (хоча б на перехідний період), проте вже з самого початку не просто знехтували нашою думкою, а взагалі ігноруєте сам факт нашого існування.
На цьому тлі, досить цікаво виглядає вислів, що Ви: "…змінили й правила роботи правління. Що це означає? Раніше вся повнота влади на підприємстві була зосереджена в руках голови правління. Але це достатньо недосконала форма управління. Зараз важливі рішення можуть прийматись лише колегіально" (цитата). Доводимо до Вашого відома, що в АТ "Хмельницькобленерго" вже більше 3 років існує Дирекція з 7 членів, рішення якої приймаються колегіально, особливо в даний період, коли "новопризначений" ФДМУ пан Гапонов В.М. безконтрольно та самостійно намагається вчиняти правочини від імені підприємства.
Тобто, не Ви змінили правила, ці правила були впроваджені задовго до Вашої появи в ФДМУ, прописані в статутах більшості державних обленерго та закріплені в контрактах з членами виконавчих органів, Ви лише намагаєтеся їх невдало копіювати. Копіювати так, що ламаєте вже відлагоджені механізми на поки що прибуткових підприємствах.
Ви поставили собі амбітну мету "…через рік з хвостиком, показати, що всі активи під управлінням Фонду держмайна в сукупності генерують не збиток, а нуль" (цитата). Змушені Вас розчарувати – ми реалізували Вашу мету і навіть перевершили її! На сьогодні наше підприємство, яке все ще знаходиться під "управлінням" ФДМУ, генерує не нуль, а прибуток. І ми зробили це, працюючи єдиною командою, дотримуючись саме тієї ідеології колегіальності, розмежування відповідальності та противаг, яку Ви так пафосно озвучили в зазначеній статті. Що ж ми отримуємо натомість?
А натомість ми отримуємо спробу ФДМУ реалізувати Вашу амбітну мету у зворотному порядку, тобто, щоб АТ "Хмельницькобленерго" генерувало саме нуль. І як не дивно, певних зусиль до цього докладаєте і Ви особисто. Зокрема, після зірваних ФДМУ 30 квітня 2020 року Загальних зборів, на яких повинен був бути обраний новий склад наглядової ради, підприємство змушене працювати без повноваженого складу наглядової ради.
Ми декілька разів зверталися до ФДМУ з пропозиціями скликати Загальні збори та обрати новий склад наглядової ради, але, судячи з відсутності будь-якої реакції, напевне навіть не заслуговуємо на відповідь. При цьому, читаємо в статті, що "Наглядові ради – абсолютно правильний інструмент в управлінні бізнесом. Це постійний орган на період між загальними зборами" (цитата). То де ж наш правильний інструмент, якого позбавив нас саме очолюваний Вами орган?
Як ми вже неодноразово підкреслювали, без наглядової ради підприємство не в змозі вирішити ряд ключових питань своєї діяльності, зокрема виконати вимоги Закону України "Про ринок електричної енергії" щодо розмежування діяльності оператора системи розподілу та постачальника електричної енергії чи затвердити фінансовий план на майбутній 2021 рік.
Відсутність вирішення цих питань в найближчому майбутньому призведе до того, що АТ "Хмельницькобленерго" реалізує таки Ваш план і почне генерувати нуль станом на кінець наступного року. І вже тоді, Ви з чистою совістю, на прикладі нашого підприємства, зможете звітувати про ефективну управлінську діяльність.
З огляду на зазначене, ми, як безпосередній менеджмент успішного енергетичного підприємства стратегічного значення, щиро вітаємо вихід правильно вибудованого інтерв’ю, яке хоча б свідчить про розуміння Вами специфіки діяльності, проте сприймаємо його лише як чистий піар. На жаль, задекларовані підходи повністю розходяться з реаліями.
Ми не просимо і не вимагаємо відповіді на цей лист, ми вже втомилися звертатися до Вас і у відповідь отримувати мовчання, все, що ми хочемо досягнути даним зверненням, це привернути увагу того факту, що не вдасться "пройти шлях від мінус один до нуля, а потім від нуля до одиниці" (цитата), якщо нічого не робити. Ми не прагнемо ворогувати з державним органом, триматися за свої посади чи іншим чином шкодити державі в реалізації свого права на управління, ми лише хочемо якісно робити свою роботу, яку цінуємо, любимо і поважаємо, в прозорих умовах, за єдиними правилами і в межах правового поля.
З повагою,
Члени Дирекції АТ "Хмельницькобленерго"
Директор технічний Р.О. Слободян
Директор фінансовий В.Д. Данилків
Директор з управління персоналом
та юридичних питань А.О. Пилипенко
Директор з інформаційних технологій С.Л. Петренко
Директор з питань забезпечення бізнесу С.І. Ковальов