Асоціації виробників - за міжнародний аудит "УЗ", попереджають про можливу зупинку підприємств у разі підвищення залізничних тарифів
(повтор новини від 19 вересня, уточнено абревіатуру НЗФ - Нікопольський завод феросплавів)
Київ. 19 вересня. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА - Асоціації виробників та об'єднань України виступають за проведення міжнародного аудиту "Укрзалізниці", який покаже ситуацію в монополісті залізничних перевезень, попереджають про можливу зупинку підприємств у разі підвищення залізничних тарифів і закликають уряд діяти в інтересах бізнесу.
Таку позицію голів асоціацій та об'єднань було озвучено на пресконференції в агентстві "Інтерфакс-Україна" на тему "Зниження вантажних тарифів «Укрзалізниці» як стимул до поліпшення економічної безпеки України" в четвер.
Як повідомив президент об'єднання підприємств "Укрметалургпром" Олександр Каленков, зокрема, для гірничо-металургійного комплексу (ГМК) логістика відіграє одну з головних ролей. При цьому вантажі в ньому становлять 40-відсоткову частку в загальному обсязі залізничних перевезень.
"Водночас робота з «УЗ» непередбачувана, проте піти від неї не можна через монопольне становище компанії. Тому ми залежимо від неї, як і "УЗ" від нас"- констатував Каленков.
За його словами, з 2021 року було значне підвищення залізничних тарифів, за низкою вантажів - у 2-2,5 раза. Наразі тарифи "УЗ" значні, компанія працює з прибутком, на відміну від багатьох підприємств України, зокрема в ГМК, які працюють зі збитками.
Як заявив президент "Укрметалургпрому", "УЗ" ухвалює неефективні рішення - потрібно не підвищувати тарифи, а покращувати ефективність роботи монополіста, а з огляду на її прибутковість, слід розглянути можливість зниження тарифів на 15-20%. У разі ж підвищення тарифів це позначиться на собівартості продукції виробників. У зв'язку з цим він повідомив, що з 2022 року витрати підприємств на логістику зросли в чотири-п'ять разів. Водночас, за його словами, "УЗ" не обговорює з виробниками своїх фінансових планів, інвестицій, хоча компанії варто було б бути відкритою для ухвалення ефективніших рішень.
"У серпні 2024 року було оголошено, що "УЗ" знову готова підвищити тарифи за умови прибуткової роботи. Для нас це рішення було б шокуючим. Зараз потрібно говорити про зниження тарифів на 15-20%, з урахуванням прибуткової роботи і підвищення ефективності роботи. А в разі підвищення тарифів наші підприємства почнуть закриватися", - резюмував президент "Укрметалургпрому".
Як зазначила виконавча директорка Національної асоціації видобувної промисловості України (НАДПУ) Ксенія Оринчак, Україна бореться за інвестиції, проте зарубіжні інвестори утримуватимуться вкладати гроші, оскільки ситуація з монополістом є для них маркером економічної діяльності в країні.
"І ми просимо від галузі провести міжнародний аудит «УЗ», щоб вони дали висновки щодо необхідності підвищення тарифів. Ми не готові платити великі зарплати неефективним менеджерам", - сказала Оринчак.
Вона пояснила, що зараз видобувні компанії закладають 30% витрат на логістику, 30% - на електроенергію, 30% - на акцизи.
Якщо витрати на логістику підвищаться, підприємства можуть зупинитися, попередила виконавча директорка НАДПУ і ще раз закликала керівництво держави провести міжнародний аудит "УЗ" перед підвищенням тарифів.
Виконавчий директор Української асоціації виробників феросплавів (УкрФА) Сергій Кудрявцев констатував, що Марганецький і Покровський ГЗК наразі простоюють, зокрема, через високі витрати на логістику.
Він пояснив, що раніше МГЗК безпосередньо постачав руду Нікопольському заводу феросплавів (НЗФ) прямою гілкою протяжністю 7-8 км. Наразі її закрито через обстріли, і руда до Нікополя йде через Кривий Ріг - Дніпро, внаслідок чого витрати на перевезення значно зросли, тому МГЗК наразі стоїть.
Голова УкрФА повідомив, що витрати НЗФ на рік на залізничну логістику становлять 120 млн грн, у разі підвищення тарифів це призведе до додаткових витрат на 25 млн грн. Інше підприємство - Запорізький завод феросплавів (ЗЗФ) - наразі працює на 20-22% своєї потужності і шукає шляхів для збільшення завантаження. Однак з таким підходом щодо підвищення залізничних тарифів зростання виробництва на заводі може бути неможливим.
Проти зростання залізниці виступили й інші голови асоціацій виробників.
Як повідомлялося, Федерація роботодавців транспорту України (ФРТУ) виступила за зниження вантажних залізничних тарифів на 20% від поточного рівня завдяки оптимізації витрат "УЗ" і вжиття заходів щодо відновлення та збільшення вантажної бази компанії. Відповідні пропозиції було направлено в листі до прем'єр-міністра, членів уряду, до Верховної Ради, голови правління "УЗ" і голови Держрегуляторної служби.
У документі констатувалося, що "УЗ" підготувала і направила до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури проєкт наказу, що передбачає підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення. Згідно з документом, тарифи на перевезення вугілля і руди підвищуються на 19%, на кокс - на 12%, на зернові вантажі - на 11%.
"ФРТУ категорично не підтримує підвищення вантажних залізничних тарифів, що спричинить катастрофічні наслідки для цілих галузей економіки України, надходжень до бюджету України, втрати тисяч робочих місць і, як результат, негативно вплине на обороноздатність держави", - наголошувалося в листі.
ФРТУ наводить аналіз ситуації в галузі та загалом економіці країни і просить "виважено та обґрунтовано проаналізувати всі ризики та врахувати під час ухвалення остаточного рішення". Підвищення тарифів лише призведе до ще більш критичної ситуації у споживачів залізничних послуг, наголошувалося в заяві.
Крім того, на початку війни Асоціації українських виробників закликали Міністерство інфраструктури ввести мораторій на підвищення тарифів на залізничні вантажоперевезення на період воєнного стану і шість місяців після його припинення.