13:40 26.10.2021

Астрономи знайшли можливу екзопланету за межами нашої Галактики

2 хв читати
Астрономи знайшли можливу екзопланету за межами нашої Галактики

Космічна обсерваторія НАСА "Чандра", можливо, виявила першу екзопланету за межами галактики Чумацький Шлях, повідомляє Бі-Бі-Сі. Результати спостережень опубліковано у науковому журналі Nature Astronomy.

Наразі виявлено близько 5 тисяч екзопланет (планет поза Сонячною системою), але всі вони є в межах нашої галактики Чумацький Шлях. Методи, які виявилися успішними для виявлення екзопланет у Чумацькому Шляху, не працюють під час спостереження за іншими галактиками. Частково це пояснюється тим, що величезні відстані зменшують кількість світла, що потрапляє у телескоп. Крім цього, із Землі здається, що багато об'єктів скупчується на невеликому просторі, що ускладнює визначення окремих зірок. У цьому випадку про багато небесних тіл може розповісти рентгенівське випромінювання, ці спостереження якраз і відбувалися в рентгенівському діапазоні.

Крім того, більшість відомих екзопланет було знайдено за допомогою методу транзитної фотометрії. Він полягає в тому, що телескоп стежить за короткочасними періодичними падіннями яскравості зірок, викликаними проходженням планет їхнім диском.

Космічний рентгенівський телескоп "Чандра" помітив, що кандидат на екзопланету розміром із Сатурн розташований у галактиці Вир, або М51, що є на відстані близько 28 млн світлових років від нашої Галактики.

Науковці з Гарвард-Смітсонівського астрофізичного центру придивилися до подвійної рентгенівської системи M51-ULS-1, що складається з чорної діри або нейтронної зірки, що обертається навколо зірки-компаньйона, маса якої приблизно у 20 разів більша за масу Сонця. Чорна діра притягує газ від розташованої поряд зірки. Речовина утворює акреційний диск і, нагріваючись, дає рентгенівське випромінювання. При цьому планета може заблокувати майже все рентгенівське світло від цієї області.

За даними науковців, транзитна подія тривала близько трьох годин, за цей час рентгенівське випромінювання поменшало практично до нуля. Ґрунтуючись на цих та інших даних, астрономи дійшли висновку, що розмір імовірної екзопланети відповідає Сатурну, і вона обертається навколо нейтронної зірки або чорної діри на відстані вдвічі більшій, ніж Сатурн розташований від Сонця.

Астрономи спочатку припустили, що затемнення викликане хмарою газу та пилу, що проходить перед джерелом рентгенівського випромінювання. Однак, на їхню думку, це малоймовірно, оскільки характеристики не збігаються з властивостями газової хмари.

Водночас дослідники визнають, що для перевірки їхніх висновків потрібно більше даних. Однак повторити спостереження вдасться нескоро, оскільки через свою велику орбіту гіпотетична планета здійснить новий транзит приблизно через 70 років.

ОСТАННЄ