11:06 27.09.2021

Автор ОЛЕКСАНДР СТОРОЖУК

PR для малого бізнесу: міф або реальність?

7 хв читати
PR для малого бізнесу: міф або реальність?

Олександр Сторожук, інтернет-підприємець, засновник платформи контент-маркетингу PRNEWS.IO  


Час і технології невблаганно рухаються вперед. Вже і Джефф Безос встиг злітати в космос і повернутися назад, і віддалений формат роботи став повсякденним явищем, і черговий айфон підкорює наш оцифрований світ. При цьому багато власників малого бізнесу до сих пір впевнені в тому, що PR можуть дозволити собі тільки селебріті і міжнародні корпорації. 

Насправді це не так. PR необхідний абсолютно всім компаніям незалежно від їх масштабу, роду діяльності, кількості співробітників і щільності конкурентів в радіусі 1 км.   

Давайте розберемося, коли насправді необхідний PR маленьким компаніям. І зупинимося на найпоширеніших помилках, які найчастіше заважають просувати послуги власникам малого бізнесу. 

Помилка перша. Тільки для великих! 

Найчастіше синдромом самозванця страждають власники маленьких бізнесів (кав'ярень, кафе, немережевих б'юті-салонів, барбершопов і т.д). Саме у них найменше грошей для просування, і саме вони найчастіше впевнені в тому, що PR це дорого. Крім того, він вимагає величезних бюджетів та абсолютно не зрозумілий в плані вимірювання ефективності ...

Ще я часто стикаюся з іншим поширеним і шкідливим міфом про те, що PR можуть дозволити собі тільки публічні персони і великі корпорації. Насправді, для успішного просування бренду або конкретної людини за допомогою PR-інструментів не потрібні мільйонні кошториси. Досить знати свою аудиторію і працювати з тими каналами, які користуються попитом, не розпорошуючись на непотрібне. Тоді навіть самий маленький бюджет дасть результат, і прийдуть нові клієнти.   

До речі, для цього не обов'язково брати в штат дорогого PR-фахівця або звертатися в агентство. Для маленького бізнесу це непідйомне і невиправдане фінансове навантаження. Щоб зрозуміти свою цільову аудиторію і ефективні канали комунікації, досить взяти одну-дві консультації у фахівця-фрілансера і детально вивчити роботу своїх конкурентів. 

Контент-маркетинг також відмінно просуває бренд і послуги компанії: регулярно розміщуйте фото свого салону, фотозвіти майстрів, відео з майстер-класами і т.д. Актуальними стануть і публікації на сторонніх ресурсах: в ЗМІ, тематичних групах, соціальних мережах або у мікроблогерів.  

Інформація про те, що розміщення статті про вашу компанію в галузевому або локальному онлайн-медіа коштує нечуваних грошей, також не відповідає дійсності. Звичайно, якщо ви не плануєте найближчим часом розмістити інтерв'ю в «The New York Times» або в журналі «Rolling Stone». 

Якщо серйозно, то прайс за розміщення публікацій в ЗМІ абсолютно різний. Наприклад, на нашій платформі представлені медіа, публікації в яких стоять від 8-10 у.о. до декількох тисяч доларів США. Тому навіть при мінімальному бюджеті можна знайти для компанії максимально відповідний в співвідношенні «ціна-якість» майданчик і формат контенту. 

Помилка друга. Щойно створена компанія не потребує PR 

Ще одна поширена і шкідлива омана полягає в тому, що, нібито, тільки створена компанія або новий салон краси, над входом якого ще висять повітряні кульки, не потребують PR. 

Почну з того, що PR — це не чарівна пігулка, не метод вирішення вже існуючих проблем і не інструмент відволікання уваги громадськості від неприємного прецеденту. Перш за все, Public Relations — це процес взаємовідносин певної персони або бізнесу з людьми.

На жаль, як і будь-які відносини, вони можуть більш культурними та пасивними. Краще проявляти активну позицію і самому займатися створенням іміджу компанії, буквально, з першого дня її діяльності. Або можна нічого не робити і дочекатися, коли хтось (наприклад, конкуренти або незадоволені сервісом клієнти) сформують образ і репутацію за вас. Не факт тільки, що залишитеся задоволені результатом.   

Насправді на те, як ваші послуги будуть сприйматися учасниками ринку і клієнтами, впливають базові складові: правильний неймінг, юридичне оформлення компанії, можливість у вільному доступі легко і швидко знайти необхідну інформацію про бізнес і т.д.  

Починайте з самого простого: створіть офіційні акаунти компанії в соцмережах, розмістіть її на Google-Картах, заведіть Google Мій бізнес (додайте туди картки товарів). Регулярно розміщуйте пости в соціальних мережах, відповідайте на коментарі та постійно беріть участь в процесі: адже інтернет-користувачі будуть шукати в інтернеті інформацію про вас, читати новини про послуги, новинки, акції, відгуки. Саме ці прості і абсолютно безкоштовні кроки є базовими цеглинками для створення позитивного іміджу компанії. 

Помилка третя. У нас немає бюджету і нам нема про що писати  

Невеликі бізнеси, які працюють у висококонкурентному середовищі (не пов'язані з роботою салони краси, барбершопи, косметологічні клініки і т.д.) як правило, мають сильну SEO частину, таргет і рекламу. Для роботи з PR у них часто не вистачає ресурсу. Проте, навіть з мінімальним бюджетом, можна отримувати нових клієнтів. 

Абсолютно всі ЗМІ заробляють двома шляхами. Або відкручують рекламу на опублікованих їх виданням статтях або отримують гроші за статті, які надіслали ви. Але якщо бюджет обмежений, взаємини з редакціями та журналістами можна будувати по-іншому принципу, про який знають не всі. 

Створюйте і пропонуйте несподівані, якісні інформаційні приводи: тоді ваш матеріал можуть розмістити безкоштовно, а ви отримаєте бажану публікацію зі згадуванням своєї компанії або фахівців.  

Немає сенсу писати про відкриття чергової кав'ярні на бульварі або барбершопа: такий матеріал ставлять тільки на комерційних умовах. Використовуйте більш нестандартний хід: розкажіть не про відкриття барбершопа, а про відкриття першого музею Чоловік Бороди. 

Пам'ятайте: аудиторія любить історії, а красиві історії любить ще більше. Її увагу привернуть не стільки експонати, скільки захоплююча історія з нестандартним візуалом. Захопити можна галереєю плакатів про еволюцію чоловічих зачісок або бороди за останні 300 років, колекцією вінтажних речей для гоління, дзеркал і ін. 

Музей, як інструмент для створення новин, ефективно працює навіть в тому випадку, якщо грошей вистачає тільки на кілька перших експонатів. Такий контент відмінно і без додаткових витрат упаковується в відеоблог і пости для соцмереж. Розвиваючи цю ідею, вкладаючи в неї зусилля і невеликі кошти, можна регулярно привертати увагу медіа та аудиторії. 

Є ще один популярний і бюджетний спосіб створення новин, який ідеально підходить для маленького бізнесу — «заглянути за завісу» або бекстейдж. З його допомогою можна яскраво і цікаво розповісти про роботу б'юті-салону, барбершопа, косметологічного центру, команду, експертів, інструменти і новинки, які ви використовуєте в професії. 

Як? Легко, просто проявіть фантазію! Наприклад, ненав'язливо розкажіть про те, що майстри салону регулярно навчаються, удосконалюються, осягають хитрощі професії. Покажіть фото в форматі «до» і «після», розкажіть про маловідомі новинки, найпопулярніші стрижки і т.д. 

Актуальним для невеликого бізнесу стане також метод Data Driven PR. Він базується на зборі та аналізі будь-яких даних з вашої галузі. Наприклад, чаклуючи над волоссям клієнтів, можна здерти ряд цікавих цифр і підготувати статтю на тему «Місто N лідирує за кількістю блондинок», «Як волосся городян пережили зиму» або «Від яких проблем з волоссям найчастіше страждають українки». Збагатить його інфографікою або фотографіями, коментарем фахівця-трихолога, це буде відмінний контент як для медіа, так і для соцмереж. 

Помилка четверта. Якщо з'явилися негативні відгуки, їх потрібно видалити  

Якщо з'явилися негативні обгрунтовані відгуки, доведеться попрацювати над сервісом і якістю продукту вашої компанії. Вивчіть прецедент і опублікуйте коректний розгорнутий коментар, якщо з боку компанії була допущена помилка. 

Якщо відгук фейковий, то напишіть обгрунтоване, логічне спростування (коротко, у справі, коректно, дохідливо).     

Негатив поширюється набагато швидше, ніж хороші новини — це аксіома, тому компанії краще працювати на випередження і не чекати ситуації, коли гряне грім (або онлайн-скандал). Якщо у вас правильно побудована схема просування бренду в інтернеті і захист її онлайн-репутації, то негативні відгуки, навіть фейкові, вам не страшні. 

Правда, все відбувається не по клацанню пальців. Для цього потрібно регулярно заповнювати інформаційне поле навколо імені вашої компанії позитивними або нейтральними новинами. Готуйте і розміщуйте в медіа прес-релізи, авторські колонки, статті, коментарі, опитування на актуальні теми. Мине небагато часу і люди, коли будуть гуглити інформацію про бренд за запитами «ваша компанія» або «ваша компанія відгуки», знайдуть позитивні матеріали. 

Не забувайте: основне завдання Google полягає в тому, щоб надавати про кожну компанію інфосправку і видавати максимально різноманітний результат (лінки на соцмережі, YouTube, Youcontrol, презентації, сайт, рекламу та ін.) Чим різноманітніший контент, чим його більше, тим негативу складніше потрапити у верхні строчки пошукової видачі про вас. 

Помилка п'ята. Якщо економити, то саме на контенті 

На контенті економити не можна! Я багато разів бачив, як компанії купують на нашій платформі розміщення дуже дорогих статей, але при цьому не беруть те, що за створення якісного контенту теж доведеться заплатити. 

По-перше, матеріал повинен бути правильно структурований, щоб його дочитали до кінця. По-друге, це важливо для пошукових систем, які, по суті, виступають посередниками в діалозі між компанією і аудиторією. 

Тобто, пошуковик повинен проаналізувати сторінку з інформацією, зрозуміти по її обсягу, структурі, наявності відео і фотоматеріалів, відгуків та ін., наскільки цей матеріал цікавий. Якщо він релевантний ключовим запитам, за якими компанію будуть шукати в мережі, то вона може зайняти гідні позиції в пошуку. Тобто, чим краща публікація, тим вищою буде її позиція. 

Тому для того, щоб люди прочитали або побачили цікавий, корисний матеріал, в контент необхідно вкладатися. Він не повинен бути відпискою для роботів або набором стандартних «фраз-красивостей» з мінімальним інформаційним навантаженням.  

 

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ІРИНА МУДРА

Наполегливість дає результат: рішення про конфіскацію активів рф наближається

АНТОН БОЛДИРЄВ

Інструменти для інвестування: Світові тренди та вибір українців

АНДРІЙ СТАСЕВСЬКИЙ

Моторні біопалива: чи здатна Україна до промислово-аграрного прориву

КОСТЯНТИН БОНДАРЄВ

Вибори до Європарламенту: збільшення ваги євроскептиків, але не критично

ЛЮДМИЛА КРІПКА

Якісний цемент для відбудови України

СЕРГІЙ СИЛІН

Мікрогенерація - шлях до автономності родин. Наявні можливості в Україні - до 10 ГВт на місяць

БОГДАН ДОВЖЕНКО ГРИГОРІЙ КУКУРУЗА

Чорна труба на 100 мільярдів за рік

ІРИНА ОЗИМОК

Як містам не програти боротьбу за молодь

ОЛЬГА ОНІЩУК

Які методи майнової агресії використовує росія для захоплення власності українців на ТОТ?

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Півроку керованого гнучкого курсу  - перші підсумки

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА