11:55 12.11.2024

Проблеми освітньої галузі у дзеркалі громадської думки: результати всеукраїнського моніторингу

8 хв читати

Масове опитування проведено Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України спільно з Асоціацією політичних психологів України 14–23 жовтня 2024 року в рамках моніторингу громадської думки щодо проблем освіти та заходів з її реформування. Опитано 1513 респондентів за вибіркою, що репрезентує доросле населення України віком від 18 років і старше на підконтрольній українському уряду території. Похибка вибірки становить 3,2%. Представництво освітян у вибірковій сукупності було збільшено за принципом опуклої вибірки.

Ключові висновки:

1. Більшість українців вважають, що освіта потребує реформування, однак не задоволені рівнем своєї обізнаності щодо освітніх реформ.

Думку про те, що вітчизняна система освіти розвивається у правильному напрямі, поділяють 42,5% респондентів. Це значно більше, ніж у ковідні часи: наприклад, у 2020 році таких респондентів було лише близько 26%. Найвищий показник тих, хто вважає напрям розвитку вітчизняної освіти правильним, зафіксовано в Південному регіоні (52,3%). Та все ж громадська думка із цього питання не позбулася поляризованості: доволі значною залишається кількість опитаних, більш чи менш упевнених у тому, що напрям, у якому розвивається національна освіта, не є правильним (29,5%). До того ж багато респондентів не визначилися з відповіддю (26%).

Цього року кількість прихильників освітніх реформ сягнула майже трьох чвертей (69%), що навіть вище за високі показники попередніх кількох років, коли частка тих, хто вважає, що вітчизняна освіта потребує реформування, коливалася в межах 64-67%. На користь реформування освіти висловилося найбільше мешканців Південного (88,1%),  найменше – Східного регіону (59,1%). Проте в усіх регіонах і вікових когортах прихильники освітніх реформ значно (багатократно) переважають кількість їх противників.

Водночас частка опитаних, які позитивно оцінюють хід реформування освіти (31,2%), лише незначною мірою переважила частку негативних оцінок (27,3%). При цьому значна кількість респондентів (38,6%) не змогли визначитися з відповіддю.

Причиною невизначеного ставлення багатьох громадян до здійснюваних освітніх реформ вочевидь є недостатній рівень поінформованості з цього питання. Станом на жовтень 2024 року 60,7% респондентів висловили невдоволення рівнем своєї обізнаності про реформи, які плануються і здійснюються сьогодні в галузі освіти. Це найгірший показник за всі роки спостережень (з 2016 року). Найбільшим він є у Східному регіоні (78,9%).

Напевно, недостатньою обізнаністю можна пояснити зокрема те, що близько половини  як працівників освіти, так і решти респондентів (49,5%) негативно ставляться до запровадження в закладах загальної середньої освіти 12-річного терміну навчання. Щоправда, порівняно з минулим роком частка тих, хто позитивно ставиться до переходу на 12-річне навчання, дещо зросла (27,5%), але це зростання геть незначне, що перебуває в суперечності з переважно позитивним ставленням до профілізації старшої школи, яку підтримують 74,2% респондентів. Така суперечність є очевидною, адже заради профілізації, власне, і запроваджується 12-річний термін.

 

2. Громадяни України традиційно нарікають на корумпованість вступу до закладів вищої освіти і майже нічого не знають про його новий порядок.

На момент опитування 41,7% респондентів не погоджувалися з тим, що цьогорічна вступна кампанія пройшла без корупції, а погоджувалися лише 27%. Проте такий розподіл відповідей не позбавлений впливу суб’єктивних чинників. Адже серед тих опитаних, чиї члени родини вступали до ЗВО і стали студентами, 47,4% вважають, що вступ обійшовся без корупції, а протилежної думки дотримуються істотно менше респондентів – 41,6%. Тоді як серед опитаних, чиї члени родини вступали, але не вступили до ЗВО, абсолютна більшість (75%) стверджує, що вступ був корумпованим.

Опитування виявило украй низький рівень поінформованості громадян щодо нового порядку вступу до ЗВО, який МОН України почасти розпочало запроваджувати під час нинішньої вступної кампанії і планує повноформатно запровадити з наступного року. Лише 15,5% респондентів стверджують, що знають про цей новий порядок. Але контент-аналіз відповідей на відкрите запитання показав, що й ці самооцінки є завищеними. Приміром, навіть серед чотирьохста опитаних педагогічних працівників лише 6 осіб згадали таке нововведення, як запровадження державних грантів на освіту. А серед пересічних громадян цього нововведення не згадав узагалі ніхто.

З огляду на вкрай низький рівень обізнаності респондентів щодо нового порядку вступу до ЗВО в серії наступних запитань спершу з’ясовувалося їхнє ставлення до ключових положень нового порядку і лише потім – до нього в цілому. Як і слід було очікувати, більше опитаних (49,1%) негативно поставилися до того, що істотно зменшиться кількість бюджетних місць для майбутніх студентів. Водночас досить значна частка опитаних (37,5%), зокрема й тих, чиї діти планують вступати до українських ЗВО протягом найближчих одного-двох років (30,1%), позитивно сприйняла інформацію про зменшення кількості бюджетних місць, що, на нашу думку, може свідчити про певну зрілість українського суспільства, яке починає реалістичніше оцінювати державні спроможності в розвитку освіти.

Прикметно також, що більшість опитаних (66,4% по вибірці загалом, 62,7% – серед респондентів, у родинах яких є потенційні вступники) позитивно сприйняли відпрацювання за державним розподілом не менше 3-х років для тих, хто навчатиметься за кошти державного або регіонального бюджету. Найбільша ж частка позитивних відповідей (81,5%) припала на запровадження державних грантів для вступників, що навчатимуться за контрактом.

У цілому новий порядок вступу до ЗВО оцінило позитивно вдвічі більше респондентів (43,5%), ніж оцінило його негативно (17,8%). Третина опитаних (33,8%) не визначилися із відповіддю. Приблизно так само, як по вибірці загалом, розподілилися відповіді на це запитання і серед працівників освіти.У регіональному розрізі найгірше поставилися до нового порядку вступу мешканці Півдня (23,1% позитивних відповідей, 33,6% – негативних).

Переважно негативно сприйняла громадськість скасування вечірнього і заочного навчання. Понад половину опитаних (54%), зокрема серед респондентів, у родинах яких є учні та/або студенти (55,1%), поставилися до цієї зміни тією чи іншою мірою негативно, і лише чверть – тією чи іншою мірою позитивно (23,1% – по вибірці загалом, 25% – серед опитаних, у родинах яких є учні та/або студенти). 

Наразі не сформувалася громадська думка щодо заходів, спрямованих проти тих, хто намагається отримати відстрочку від мобілізації шляхом вступу до ЗВО (бакалаврату, магістратури, аспірантури). Вважають ці заходи недостатніми 17,9% опитаних, достатніми – 24%, надмірними – 25,8%. А найбільшою виявилася частка тих, хто не визначився з відповіддю (27,1%).

 

3. Респонденти, в родинах яких є учні та студенти, оцінюють результати їхнього навчання під час повномасштабної війни менш оптимістично, ніж працівники освіти.

На момент опитування стан готовності закладів загальної середньої, професійно-технічної та вищої освіти до нинішнього навчального року тією чи іншою мірою позитивно оцінили 44,5% респондентів, що значно менше, ніж, наприклад, у 2019 році, коли частка позитивних оцінок сягала 61,6%. Однак при цьому безпосередні учасники освітнього процесу оцінюють рівень підготовки закладів освіти істотно краще, ніж решта громадян. Позитивних оцінок серед учнів та студентів – 56,3%,  серед респондентів, у родинах яких є учні або студенти, – 48,7%, серед працівників освіти – 64,5%. Тоді як серед опитаних, у родинах яких немає учнів або студентів, позитивні оцінки становлять лише 36,8%.  

Порівняно з минулим роком практично не змінилося співвідношення часток учнів і студентів, які в умовах воєнного стану:

  • навчаються у звичайному режимі (учні ЗЗСО – 38,6%, учні ЗПТО – 29,2%, студенти ЗВО – 27,3%);
  • у змішаній формі (учні ЗЗСО – 41,2%, учні ЗПТО – 55,6%, студенти ЗВО – 51,3%);
  • повністю в дистанційній формі (учні ЗЗСО – 12,1%, учні ЗПТО – 8,3%, студенти ЗВО – 13,9%).

Кількість тих, хто навчається очно (у звичайному режимі) зросла в середньому ледь більш як на 4 %. Найменшим є зростання очної форми у сфері вищої освіти.  

Результати навчання під час повномасштабної війни працівники освіти оцінюють радше позитивно, ніж негативно (55,5% і 38,6%, відповідно). Проте респонденти, в родинах яких є учні та/або студенти, менш оптимістичні у своїх оцінках: частка тих, хто вважає результати навчання тією чи іншою мірою позитивними, становить 42,6 %, а тих, хто вважає їх негативними, – 44,9 %. Водночас звертає на себе увагу те, що результати навчання учнів та студентів нині, в умовах воєнного стану, оцінюються загалом  краще, ніж під час пандемії COVID-19. Так, у вересні 2020 року тільки 27,1% опитаних оцінювали результати навчання тією чи іншою мірою позитивно, а 55,7% дали негативну оцінку. 

 

4. Після підвищення у 2023 році знову почав знижуватися рівень довіри до освітянського керівництва.

У 2023 році Міністерству освіти і науки України тією чи іншою мірою довіряли 40,8% опитаних (серед освітян – 63,9 %), не довіряли –  31,3% (серед освітян – 21,2 %). Через рік кількість тих, хто тією чи іншою мірою довіряє МОН України, знизилася до рівня 2021 року і становить 34,6%, а серед працівників освіти – 49,8%. Тією  чи іншою мірою не довіряють міністерству, відповідно, 36,6 % усіх респондентів і 38,8 % освітян.

Новопризначеному на той час міністру освіти і науки Оксену Лісовому у вересні 2023 року тією чи іншою мірою довіряли 28,5% опитаних (серед освітян – 50 %), не довіряли – 22,8% (серед освітян – 18,2). Нині показник довіри до міністра знизився до 21,9%, а недовіри – підвищився до 24,6%. Зокрема серед працівників освіти тих, хто тією чи іншою мірою довіряє міністрові – 36,2%; тих, хто не довіряє, – 40,2%.

Причому, як не парадоксально, протягом року знизився (від 75,6% до 63,5%) ступінь відомості нині чинного міністра, чого не спостерігалося в жодного з його попередників. Таке парадоксальне зниження ступеня відомості пояснюється, радше за все, недостатньою медійною активністю очільника галузі, що навряд чи позитивно позначається на результатах його діяльності.

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА