Мін’юст має забезпечити підготовку не менше ніж тисячі приватних виконавців протягом наступного року
Міністерство юстиції для отримання ефекту від реформи виконавчої служби має протягом наступного року забезпечити підготовку не менше ніж 1 тис. приватних виконавців, вважає член парламентського комітету з питань правової політики та правосуддя Руслан Сидорович ("Самопоміч").
"Ми бачимо з практики застосування змішаної форми виконання судових рішень, що ситуація змінюється, коли кількість приватних виконавців становить не менше ніж 50% кількості державних. Це означає, що Україні потрібно близько 4 тис. приватних виконавців. Якщо на юридичному ринку протягом наступного року не з'явиться 1 тис. приватних виконавців, ми ніяких змін не побачимо", - сказав він агентству "Інтерфакс-Україна" в кулуарах II Форуму з конкурсного права "Стягнення. Реструктуризація. Банкрутство" Асоціації правників України.
На думку Р.Сидоровича, нині Міністерство юстиції докладає недостатніх зусиль для реформування виконавчої служби, зокрема щодо підготовки приватних виконавців.
"Із приватними виконавцями на сьогодні дещо сумна історія. Я не розумію логіки Мін’юсту, але встановлене відомством обмеження, що лише один виш зможе проводити навчання, і перший випуск ми побачимо, у кращому разі, із 50 приватних виконавців, жодним чином не змінить ситуації на ринку", - сказав він.
Депутат наголосив, що нині "на державній виконавчій службі висить близько 600 млрд грн боргів, а виконується лише 2%.
"Це катастрофа. Дев'ять із 13 тис. скарг українців в ЄСПЛ стосуються невиконання судових рішень. Апофеозом цієї ситуації є те, що і рішення ЄСПЛ в Україні також не виконуються, тому ми маємо кардинально змінити ситуацію в цій галузі", - сказав він.
Р.Сидорович зазначив, що Мін’юст і Верховна Рада мають виступати партнерами в питанні реформування виконавчої служби.
"Я сподіваюся, що наступного тижня мені вдасться поспілкуватися з міністром (юстиції Павлом Петренком - ІФ), розмова, напевно, буде жорсткою, але я все-таки хотів би бачити Мін’юст як союзника в цій реформі, а не як тих людей, які консервують і не дають можливості отримати прогресивні зміни в державі. Зараз можна сказати, що реформа (виконавчої служби - ІФ) зупинена міністерством", - сказав він.
Депутат зазначив, що Мін’юст "публічно висловлює побоювання, що щось (у процесі реформи - ІФ) може бути не так, і що можуть з'явитися люди, які можуть зловживати своїми повноваженнями".
"Але я можу сказати, що так, як цими повноваженнями зловживають державні виконавці, то більше зловживати вже неможливо. Нещодавно до мене звернулися люди із досить типовою ситуацією, коли держвиконавець здійснив опис майна не боржника, а абсолютно іншої юридичної особи. Ми знаємо чимало прикладів зловживань, коли держвиконавців ловлять на хабарі. Навіть Мін’юст публічно визнає, що рівень корупції в структурі держвиконавчої служби дуже високий", - сказав він.
Р.Сидорович зазначив, що запропонує міністру юстиції, зокрема, розширити перелік вишів, які матимуть право на підготовку приватних виконавців.
"Реформа, яка прийнята парламентом, украй необхідна. Її не можна знецінювати на рівні Мін’юсту. Якщо міністр (юстиції Павло Петренко - ІФ) не дослухається до цих пропозицій, ми не побачимо реформи. Якщо Мін’юст не дослухається до нашої позиції, ми виноситимемо ці питання на публічний рівень. Ми хочемо бачити Мін’юст союзником у реалізації цієї реформи", - наголосив депутат.
Як повідомлялося, 2 червня ВР України запровадила інститут приватних виконавців судових рішень. Закон №2506-а "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів" передбачає введення в судовій системі України інституту приватних виконавців.
У вересні Кабінет Міністрів України встановив порядок виплати та розміри винагороди державним виконавцям, а також розміри основної винагороди приватним виконавцям. Так, у разі фактичного виконання (повного або часткового) виконавчого документа майнового характеру державний виконавець, на виконанні у якого перебував відповідний документ, отримає винагороду у розмірі 2% стягнутої з боржника суми або вартості майна боржника, переданого стягувачу за виконавчим документом. Водночас керівник органу Державної виконавчої служби та його заступники, яким безпосередньо підпорядкований державний виконавець, отримуватимуть винагороду у розмірі 0,5%.
При цьому розмір основної винагороди приватного виконавця встановлюється на рівні 10% від стягнутої з боржника суми або вартості майна боржника, переданого стягувачу за виконавчим документом.
Крім того, Кабмін встановив граничну чисельність працівників органів Державної виконавчої служби Міністерства юстиції у 8,056 тис. осіб.