09:52 16.11.2021

Автор ЕДУАРД МКРТЧАН

Промислові парки. Розблокувати рестарт

3 хв читати
Промислові парки. Розблокувати рестарт

Едуард Мкртчан, підприємець, економічний експерт, голова благодійного фонду


За дев'ять років в Україні створено 51 індустріальний парк (ІП). Вісім із них – залучили певну кількість резидентів. Інші – в очікуванні або існують на папері. Їхній внесок у національний ВВП – мізерний. Фактично, цей інститут не став в Україні економічним драйвером. Попри значні очікування…

Натомість в Угорщині 200 індустріальних парків виробляють 30% ВВП. А 1,2 тисячі у Південній Кореї – забезпечують 70% промислового виробництва. З найближчих наших сусідів найбільш динамічні у цьому сегменті – Польща і Чехія.

Класичний формат індустріального парку полягає у створенні території, привабливої ​​для промислового освоєння. За рахунок логістики, доступу до інфраструктури, сировини та робочої сили. З огляду на ці критерії, в України є значний потенціал. Маємо кваліфіковані трудові ресурси, конкурентні з країнами Східної Європи, сировинну базу та перспективну логістику, зокрема портову.

Географічне розташування дозволяє нам претендувати на залучення орієнтованих на Європу виробництв Південно-Східної Азії. Адже вартість робочої сили в Китаї – порівнянна з українською. Але ми – конкурентніші за рахунок оптимізації транспортних витрат.

Однак, попри очевидні переваги, ідея індустріальних парків в Україні не злітає. Ті, кому вдалося запуститись, швидше – соціально-експериментальні майданчики, аніж реальні виробництва.

У комплексі проблем, які блокують наші перспективи, – недостатня законодавча база, недосконале правосуддя та складне держрегулювання. Частину цих маркерів міг би вирішити закон, ухвалений Верховною Радою у вересні. Він розширює можливості для створення парків і дозволяє організовувати їх на промислових майданчиках. Головне – аби там більше п'яти років не вели господарську діяльність та десяти – не будували житло. Це дозволить задіяти занедбані території місцевих громад. І – дати імпульс депресивним районам.

Закон передбачає зобов'язання держави за п'ять років профінансувати 10 млрд гривень на розвиток ІП. Це – чимало, оскільки $1 бюджетних вкладень, на думку експертів, приваблює до $5 приватних інвестицій. А гектар такої території зазвичай стимулює створення 50 робочих місць.

Проте лише прийняття закону для перезапуску цього формату недостатньо. Верховна Рада все ще не ухвалила два закони (проекти №5688 та №5689), що передбачають митні та податкові стимули. Ці документи мають замкнути ланцюг, що стимулює систему ІП. Серед них – бюджетні інвестиції в інфраструктуру та інженерні мережі, оплата державою підключення до них, компенсація відсоткових ставок за кредитами на закупівлю обладнання.

Але найбільш критичним чинником є час. Його – вкрай мало для результативного голосування за два закони. 6 жовтня на засіданні парламентського Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики обидва проекти рекомендували прийняти за основу. Загалом їх треба проголосувати та надіслати на підпис Президенту у листопаді. Оскільки до кінця року мають бути внесені зміни до податкового законодавства, яке заборонено міняти упродовж бюджетного періоду.

У разі затягування рестарт системи відкладуть принаймні на рік. Цей час розмиватиме конкурентні переваги країни. Найболючіше гальмування вдарить по місцевих громадах сходу країни, наближених до лінії розмежування. Вони втратять можливості розвитку, які могли б задіяти за допомогою перспективного формату.

Адже там сконцентровано значні запаси природних ресурсів. Система індустріальних парків створює можливості для їхньої переробки на місцях, із мінімальними витратами на логістику. Це в перспективі може забезпечити громадам доходи, а їхнім мешканцям – зайнятість, зокрема – тимчасово переміщеним особам.

Точкові інвестиції в індустріальні парки можуть дати життєвий імпульс окремим галузям промисловості. Насамперед – машинобудуванню, металообробці, агросектору. Це – шанс трансформувати старі промислові монстри на сучасні виробництва. Але цим шансом поки не поспішає скористатися Україна.

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

КОСТЯНТИН БОНДАРЄВ

Зупинка транзиту російського газу через Україну: агресор втратить мільярди

ІГОР ЖДАНОВ

Як з брудною водою ледь не вилили дитину Або як зберегти вітчизняне виробництво засобів тактичної медицини

ВІТАЛІЙ ГЕРСАК

Коли добра воля держави дійде до добровольців?

РУСЛАН ГОРБЕНКО

Війна триває 10 років. Ми не маємо права про це забувати

СЕРГІЙ ТАРУТА

"Санкційний Рамштайн": як зупинити ракетний терор росіян?

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Три запитання колишній очільниці Платінум банку

ВАДИМ ЧЕРНИШ

Сталий розвиток України: вибір між "пушкою" і "маслом"

СЕРГІЙ МАГЕРА

Екоцид світового масштабу: чи відповість Кремль за злочини проти довкілля

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Гойдалки? Та це нормально, навіть закономірно для криптовалют

МИКОЛА ОРЕХОВСЬКИЙ

Закон про декриміналізацію виробництва зброї: шлях до захисту та розвитку

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА