13:39 27.07.2021

Автор ДМИТРО СЕННИЧЕНКО

Як реалізувати справедливі реформи та утримати результат: досвід Фонду держмайна

10 хв читати
Як реалізувати справедливі реформи та утримати результат: досвід Фонду держмайна

Дмитро Сенниченко, голова Фонду державного майна України

 

Фонд держмайна вже найближчим часом відзначатиме дві річниці. Перша - це 30-річчя незалежності України, друга - дворіччя з того моменту, відколи слово "реформи" перестало бути бутафорією, а стало означати реальні трансформації в основних сферах життєдіяльності держави.

Ринок землі, демонополізація спиртової галузі, ініціативи та дії щодо зниження економічної "ваги" олігархів - це неповний перелік складних, але необхідних кроків, які вдалося реалізувати в Україні за два останні роки. Реформи та боротьба з корупцією - це той вибір, який зробив народ України на Майдані.

По суті, за гучним словом "реформи" стоять цілком конкретні щоденні завдання, за результат яких кожен несе відповідальність. Для нас у Фонді держмайна реформи - це щоденна кропітка праця, те, що ми робимо кожен день і те, в чому домоглися істотного, визнаного в тому числі нашими міжнародними партнерами, прогресу. Це додає нам оптимізму і підтверджує, що ми рухаємося в правильному напрямі. І хоча нам треба буде пройти ще довгий шлях, ми не сумніваємося, що подолаємо його.

Секрет успішних реформ, насправді, дуже простий. Головне, щоб в їхній основі лежав принцип справедливості. І тоді найскладніші і непопулярні трансформації отримують підтримку суспільства, можливості для корупції мінімізуються, а зміни забезпечують довгостроковий позитивний ефект. ФДМ з цим успішно справляється.

Новий погляд на приватизацію

Протягом майже всіх 30 років незалежності України термін "приватизація" був синонімом слів "корупція" і "договірняк". За деякими винятками, таких як кейс "Криворіжсталі", сфера управління державним майном являла собою непрезентабельне видовище: активи, з яких корупціонери викачували всі соки, різноманітні побудовані навколо них схеми та застаріла інфраструктура. Очевидно, що справедливості та прозорості в такій кон'юнктурі бути не могло. Ми вирішили з цим не миритися.

Наразі форма приватизації змінилася - впевнений, що безповоротно. Були ліквідовані чинні десятиліттями корупційні практики: відновлений - іноді з боями - контроль держави над найпривабливішими об'єктами, забезпечена прозорість їхньої роботи. Приватизація перестала бути "хобі для своїх", а стала доступна будь-якому інвесторові доброї волі. Трохи менше двох років тому ми з командою прийняли в управління ділянку роботи, на якій параметр прозорості забезпечували 400 паперових, недоступних примірників "Відомостей приватизації", а альтернативним способом щось дізнатися була тільки покупка флешки з даними у співробітника Фонду.

Зараз інформація про об'єкти приватизації за десятками фільтрів доступна на порталі privatization.gov.ua, і цілі масиви звітності по ним залиті у віртуальні кімнати даних. Принцип "тільки для своїх" змінився на прямо протилежний - "всі знають усе".

Фінансовий результат такої відкритості не змусив себе чекати: з початку 2020 року ФДМ організував понад 2990 аукціонів, з-поміж яких успішні аукціони забезпечили надходження до бюджету на рівні 4,5 млрд гривень. Минулого року ФДМУ перерахував до державного бюджету 2,25 млрд грн, що в 4 рази перевищує результат вдалого 2019 року та у 8 разів - 2018 року.

Фонд докладає максимум зусиль для того, щоб у поточному році приватизація принесла бюджету 12 млрд грн - це в 44 (!) рази більше, ніж у 2018-му. Така динаміка здається дивною і навіть у чомусь нереальною, але їй є пояснення:

●      в ФДМ перестали красти від слова "зовсім", і на всіх рівнях реалізують нульову толерантність до корупції.

●       ціною неймовірних зусиль ми домоглися старту Великої приватизації. Перший надвеликий держоб'єкт - ОГХК - буде виставлений на аукціон вже наприкінці літа.

Я не втомлююся повторювати, що мета приватизації об'єктів будь-якого масштабу - не просто продати якомога дорожче. Скажу більше, найголовнішою метою приватизації є навіть не наповнення бюджету, хоча це, звісно, важливий бонус, адже гроші для країни, що стримує агресора і бореться з пандемією, ніколи не зайві. Але основна мета приватизації - це забезпечити нове життя об'єктам, які через занедбаність і погане господарювання вибули з економічного обороту або навпаки - продовжували успішно працювати, але на користь не держави, а умовної ФПГ.

Трохи більше як місяць тому ФДМ продав у приватну власність покинуту колонію №48, що у Львові, всього за 10 хвилин їзди від центру міста. Поповнення скарбниці держави склало 407,5 млн гривень, але значно важливіше, що занедбаний об'єкт з неоднозначним минулим отримав шанс на нове, впевнений, набагато світліше, майбутнє.

Новим власником колонії стала IT-компанія, яка перетворить напівзруйновану в'язницю в креативний кампус - з головним офісом та інфраструктурними об'єктами для освіти, розвитку талантів і відпочинку. Цей кейс - своєрідний вододіл сприйняття, цінностей і мислення, який необхідно екстраполювати на всю Україну. На місці занедбаної колонії, яка втілює несвободу і старий режим, виросте її повна протилежність - сучасний креативний хаб - епіцентр свободи і нових ідей.

І знову-таки все справедливо: не "договірняк", а відкритий аукціон, не завчасно призначений переможець плюс кишеньковий суперник, а конкурентна боротьба 7 претендентів.

Ми на практиці довели, що приватизація може бути ефективною, прозорою, справедливою. Аби масштабувати цей досвід, Фонд держмайна розробив комплексний законопроект №4572, який ліквідує останні перепони приватизації і дозволить пробратися крізь зарості бюрократії на шляху залучення інвестицій. 15 липня Верховна Рада підтримала його в першому читанні 257 голосами.[1] 

Тепер, коли ефективність програми доведена на практиці, а більшість процесів прозорі та налагоджені - необхідно прискорити й масштабувати приватизацію. І у нас є ключ до цього. Фонд держмайна розробив комплексний законопроєкт №4572, який ліквідує чимало перепон на шляху до приватизації і дозволить пробратися крізь зарості бюрократії на шляху залучення інвестицій.

Законопроєкт удосконалює процеси приватизації та оренди, вводить механізми контролю за використанням держвласності, а також встановлює чіткі критерії передачі об'єктів на приватизацію. Важлива новація - 10% коштів від малої приватизації буде залишатися в місцевих бюджетах, щоб забезпечити розвиток місцевих органів самоврядування.

Очікуваний економічний ефект для України від ухвалення законопроєкту - 200 млрд грн протягом кількох наступних років. Це плюс до ВВП, який дасть залучення інвестицій в розвиток приватизованих об'єктів.

Орендувати в України

Не всі інвестори готові "з порогу" купувати держоб'єкти, та й не всі об'єкти можливо назавжди передавати в приватну власність. Значна частина партнерів держави Україна і ФДМ, як її повноважного представника - це орендарі державного майна. У певному сенсі це навіть вигідніший формат співпраці, оскільки він забезпечує бюджету довгостроковий cash-flow живих грошей.

До останнього часу справи тут йшли трохи краще, ніж у сфері приватизації. Оренда за 1 гривню на рік або зовсім негласно, "мутні" договори, відсутність якісного реєстру площ - така була орендна реальність, яку ми змінили.

Фонд держмайна запровадив механізм орендних онлайн-аукціонів, які забезпечують прозорість передачі в оренду державних об'єктів і справедливі умови як для орендарів, так і для держави.

На онлайн-маркетплейсі orenda.gov.ua, який ми запустили з нуля в стислі терміни, представлені всі поточні пропозиції та вакантні для використання площі. Це понад 4000 об'єктів на будь-який смак і гаманець.

Не так давно на аукціоні по оренді 5 квадратних метрів в аеропорту "Бориспіль" ціна піднялася до 125 тис. грн. За договором, що діяв до цього, вона була в 16 разів менше - всього 7 тис. грн. Але і це ще не все. При укладанні договору переможець аукціону заплатив аванс за 6 місяців і забезпечувальний депозит в розмірі двох орендних плат. Таким чином держава відразу отримала 1 млн грн - за старим контрактом таку суму заплатили б за 12 років.

Хто завгодно може стати орендарем - немає потреби хитатися по коридорах підприємств і Фонду та шукати, з ким "порішати". Правила єдині для всіх: прозорість, ринкова ціна, чесна конкуренція.

Результат - понад 1 млрд гривень надходжень до бюджету від оренди з початку цього року.[2] 

Реалізуючи реформу оренди, ми ще раз переконалися, що цифровізація - ефективний інструмент, який ми використовуємо в реформах. Важливість цифровізації в розвитку України підкреслив і Президент, виступаючи нещодавно на конференції в Литві. І ми повністю підтримуємо заданий курс в своїй роботі, адже перехід більшості державних процесів в діджитал фактично нейтралізує живильне середовище корупції.

Оцінити все

Реформа оціночної галузі - невдячний напрямок діяльності, в тому сенсі, що широкому колу громадян ця тема нічого не говорить. Але це рівно доти, доки їм не знадобиться продати або купити квартиру, будинок, земельну ділянку ... Ось тут і буде можливість оцінити тихий прорив, який здійснив ФДМ, буквально викинувши з цієї сфери компанії-присоски, що на рівному місці наживаються на абсолютно факультативних і необґрунтованих послугах.

Нагадаю, як виглядала процедура оцінки ще зовсім недавно: на рівному місці людина вносила 1800 гривень за - увага! - просто передачу даних до Єдиної бази даних про оцінку ФДМУ однієї з чотирьох компаній-прокладок. Ми ліквідували ці посередницькі майданчики, запустивши безплатний сервіс внесення інформації до Єдиної бази. Чиста економія для громадян - понад 1 млрд грн за півтора року.

Другим етапом став запуск автоматичної електронної довідки - створення безкоштовного сервісу електронної оцінки нерухомості "Єдина база звітів про оцінку", до якого в будь-який момент може звернутися будь-який охочий, який має доступ в інтернет і володіє електронним цифровим підписом. Жодних походів в держустанови, жодних витрат на оцінювачів, жодної варіативності даних з поправкою на людський фактор. Натомість - 18 типів за комплексом параметрів OLX, нотаріуси та історичні дані попередніх угод, сума яких і видає максимально об'єктивний результат оцінки вашого об'єкта. Якщо ж оцінка не влаштовує, то у громадян є право звернутися до оцінювача. Наприклад, якщо об'єкт неординарний і вимагає додаткової оцінки.

Протягом тижня сервісом скористалися 25 тис. громадян, понад 10 тис. договорів зафіксували нотаріуси на основі отриманих документів. Як то кажуть - користуйтеся з задоволенням.

Реформа триває: попереду ще два етапи. В першу чергу, це ліквідація фракційної оцінки - застарілої практики, коли земля та нерухомість на ній оцінюються окремо.

Відповідний законопроєкт зареєстрований у Верховній Раді, ми розраховуємо на сприяння депутатів по його проходженню.

А завершальним етапом має стати запровадження міжнародних стандартів оціночної діяльності, які в Україні не змінювалися з 2003 року. Розроблений спільно зі спеціально залученими фахівцями Світового банку, законопроєкт передбачає перехід на міжнародні стандарти оцінки та нові підходи до професійного навчання фахівців.

Корпоративне управління

Починаючи з кінця 2019 року навантаження на Фонд держмайна різко збільшилося. Ми не скаржимося, але цей фактор необхідно враховувати, аналізуючи інші наші результати і прогрес реформ.

Цифри наочні:

У 2019 році під управлінням ФДМУ перебувало 348 держпідприємств, у 2020 - 724, а в 2021 - 860. Цей вантаж, який, знову-таки, ми покірно прийняли, був не з легких..

Для розуміння масштабу роботи та того, в якому жахливому стані нам передали ці підприємства, скажу, що лише у 12 (!) з декількох сотень ДП на момент передачі були затверджені стратегічні плани розвитку, і лише з 92 керівниками були підписані контракти. Понад половина (53%) підприємств надзвичайно збиткові. Загальна заборгованість перевищила 4,2 млрд гривень. Так катастрофічно виглядала ситуація по так званим підприємствам другого ешелону, що вже говорити про гігантів - потенційні блакитні фішки. Різні близькі до олігархату структури вчепилися в них мертвою хваткою і сприйняли претензії держави на свої права як щось образливе.

Після майже двох років безперервної роботи, ФДМУ відновив справедливість, повернувши державний контроль над 10 великими підприємствами, які роками контролювали різні фінансово-промислові групи. Це стало можливим завдяки зміні менеджменту, тісній співпраці з правоохоронними органами та міцним нервам команди Фонду, здатної ігнорувати як привабливі фінансові пропозиції, так і чорний піар у ЗМІ.

Поступово вирівнюються і жахливі на старті нашої роботи показники: були погашені борги із зарплати для 15 000 працівників на 32 підприємствах, ДП під управлінням Фонду в два рази збільшили податкові відрахування - до 8,4 млрд гривень, інформація про держвласність внесена в єдину базу даних, а підприємства, отримавши реалістичне бізнес-планування, щотижня/щоквартально звітують по KPI.

Завдяки ефективній роботі держава перестає бути донором своїх активів. Навпаки, дивіденди держпідприємств в Україні зростуть цього року в 2,5 рази - з 261 млн до понад 630 млн грн. Державні активи нарешті починають працювати на державу, а не збагачують корупціонерів.

Ці реформи - приватизації як такої, оцінки, корпоративного управління, орендних відносин - все це частина однієї великої трансформації, яку проходить держава Україна, розлучаючись з олігархоцентричною економікою і створюючи нові ринкові відносини, вбудовані в глобальну систему. ФДМ радий бути частиною цих трансформацій і продовжить підтримувати їх усіма своїми силами.

Народ України відвоював незалежність 30 років тому і двічі повставав, демонструючи свою волю до справедливості і незмінний курс на гідне життя. З такою підтримкою ми відчуваємо себе впевнено і працюємо на результат.

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

АНТОН БОЛДИРЄВ

Інструменти для інвестування: Світові тренди та вибір українців

АНДРІЙ СТАСЕВСЬКИЙ

Моторні біопалива: чи здатна Україна до промислово-аграрного прориву

КОСТЯНТИН БОНДАРЄВ

Вибори до Європарламенту: збільшення ваги євроскептиків, але не критично

ЛЮДМИЛА КРІПКА

Якісний цемент для відбудови України

СЕРГІЙ СИЛІН

Мікрогенерація - шлях до автономності родин. Наявні можливості в Україні - до 10 ГВт на місяць

БОГДАН ДОВЖЕНКО ГРИГОРІЙ КУКУРУЗА

Чорна труба на 100 мільярдів за рік

ІРИНА ОЗИМОК

Як містам не програти боротьбу за молодь

ОЛЬГА ОНІЩУК

Які методи майнової агресії використовує росія для захоплення власності українців на ТОТ?

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Півроку керованого гнучкого курсу  - перші підсумки

МИКОЛА ФІЛОНОВ

За кулісами російського дискурсу: Як "виграла-програла" ФСБ від подій в "Крокусі"

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА