Як будівництво Запорізького моста повертає довіру до держави
Олександр Кубраков, Голова Укравтодору
Запорізький довгобуд пережив 12 урядів і 5 президентів. На обіцянках завершити цей проєкт виросло ціле покоління українців. Коли у 2019 році ми прийшли до влади, основним гаслом стало: як раніше більше не буде. І добудова Запорізької автомагістралі чергове свідчення цьому. Проєкт стане першою ластівкою глобального повернення в Україну нової інфраструктури. Покажемо, що держава здатна виконувати обіцянки.
Що нам залишили у спадок
Ще на старті будівництва новий вантовий міст у Запоріжжі мав стати одним із найвищих мостів Європи. Висота одного з його пілонів у проєкті досягала 166 метрів. За 16 років рекорду так і не відбулось — хіба що у показниках вартості та тривалості будівництва. На будівництво мосту до 2019 року було витрачено 2,94 млрд грн. Свого часу наша команда перераховувала цю суму в доларах — йдеться про понад 400 млн. Однак за ці гроші ми так і не отримали жодного конкретного результату.
Розумію, що багато українців не дуже розуміють, що, власне, собою представляє автомагістраль через Дніпро в Запоріжжі.
По-перше, це 2 позакласових мости — один балковий через Старий Дніпро, який веде з острова Хортиця до району Бабурка, інший — вантовий, який сполучає Хортицю вже з центром міста Запоріжжя. Якщо дивитися згори, з висоти пташиного польоту, ми побачимо, фактично, 4 мости. Адже як на балковому, так і на вантовому мостах на кожен напряму руху проєктом передбачена окрема споруда. Тобто «розвернутися» на мості не вийде.
По-друге, це 6 транспортних розв’язок — у сумі до них входять 27 штучних споруд.
У сумі виходить всього виходить автомагістраль протяжністю 9,1 км.
8 місяців роботи — маємо конкретний результат
Події у 2020 році відбувались доволі швидко. У лютому підписали договір з підрядником — ним стала турецька компанія ОНУР ТААХХУТ. Вартість контракту — 11,9 млрд грн. А будівництво розпочали вже у квітні. Згідно з контрактом весь проєкт має бути зданий в експлуатацію за 4 роки. Наш внутрішній термін — до кінця 2022 року. Це не наша примха — просто через попередню бездіяльність нам вже немає куди відкладати.
Нагадаю, що зараз перетнути Дніпро в Запоріжжі можна лише двома шляхами: через дамбу Дніпрогесу та Преображенські мости. Дамба вже давно вимагає реконструкції, а Преображенські мости відпочатково не були розраховані на інтенсивне транспортне навантаження, тому їх стан зараз критичний. Без нових мостів виникне загроза транспортного колапсу, який відріже частину міста від центральної його частини.
А от темпи за 8 місяців дійсно вражають. До будівництва ОНУР залучив майже 600 фахівців, 50 одиниць техніки, тисячі тонн металоконструкцій та найбільший плавучий кран в Європі.
Що конкретно зроблено на балковому мості:
- перелаштовано підкранову естакаду;
- виконано антикорозійний захист балок прогонових будов, пробурено отвори під закладні деталі бар’єрної огорожі, змонтовано балки прогонової будови з низової сторони мосту;
- влаштовано гідроізоляцію;
- змонтовано деформаційні шви;
- влаштовано гусасфальт.
У травні 2020 це були просто голі балки — а вже 14 грудня по балковому мосту проїхали перші автомобілі. Вони випробовували новий проїзд з Хортиці до Бабурки на міцність. Вже з 24 грудня кожен охочий зможе пересвідчитися у результаті нашої роботи.
Однак поки вся увага на балковому, не варто забувати, що паралельно тривають роботи й на вантовому мосту. До місця будівництва зі Стамбулу вже прибув один із найпотужніших плавкранів світу — LK-800. Він потрібен для транспортування секцій мосту від майданчика збирання в районні Кривої бухти, а також для монтажу секцій прогонової будови споруди № 10. Вже у листопаді 2021 року плануємо відкрити проїзд і тут.
Чому на цей раз все вийшло — 3 фактори
- Політична воля керівництва держави
Основна політична фігура, якій ми завдячуємо у відновленні будівництва — це Президент України Володимир Зеленський. Він особисто відвідував довгобуд у 2019 і 2020 роках — і наголошував на тому, що цей проєкт потрібно нарешті завершити. Його особистий контроль і комунікаційна підтримка забезпечили для нас як фінансування, так і гарантії довгострокового планування.
- Залучення незалежного технічного нагляду
Цього року до нагляду за реалізацією проєкту ми долучили фахівців міжнародної австрійської компанії IC-Consulenten. Вони контролюють, щоб будівництво відбувалось без порушень, відповідало проєкту, а також не вибивалось із графіку. Для нас це додаткова гарантія, що на виході ми отримаємо якісний сучасний проєкт.
- Надійний досвідчений підрядник
Переможець торгів, турецька компанія ОНУР ТААХХУТ, для багатьох українців асоціюється з якісними дорожніми проєктами у всіх куточках України. Нам часто закидають, що ми допускаємо до торгів іноземні компанії, однак переважна більшість команди ОНУР це саме українці. Від Туреччини тут — міжнародний досвід будівництва подібних масштабних проєктів. І, звісно ж, відповідальність та репутація. Так, наприклад, компанія застрахувала контракт, таким чином усуваючи, як для держави, так і підрядника, будь-які фінансові ризики. Хоч і дана опція не є обов’язковою за українським законодавством, хотілося б, щоб інші компанії також почали застосовувати подібну практику.