Електромобіль – чи варта шкурка вичинки?
Photo: Chuttersnap on Unsplash
Безумовною перевагою електромобіля є низька ціна пробігу за умови заряджання авто за тарифом для населення. За підрахунками власника сервісу автовикупу у Києві Carfy Олега Новасова, якщо людина заряджає своє авто у себе вдома за електротарифом для населення, а саме 2,64 грн за кіловат, то при витраті «палива» 15 кВт енергії на 100 км пробігу, один кілометр пробігу електромобіля обійдеться власнику у 40 копійок.
А якщо людина заряджає це ж авто за «нічним тарифом», тоді кілометр пробігу обійдеться взагалі у смішні 20 копійок за кілометр. Варто зазначити, що це значно зменшує аудиторію споживачів електромобілів. Цільовий споживач такого авто – людина, що проживає у приватному секторі та має достатню потужність електровведення.
Якщо людина почне заряджати свою електричку на комерційних електрозаправках за комерційним тарифом 14 грн за кіловат, то ціна кілометру пробігу зросте до 2 грн, що вже можна порівняти з ціною пробігу авто з двигуном внутрішнього згорання – 4 грн.
Тип авто і заправки | Ціна одного кілометра пробігу |
Електромобіль*, який заряджається за нічним тарифом для населення | 20 копійок |
Електромобіль*, який заряджається за звичайним тарифом для населення | 40 копійок |
Електромобіль*, який заряджається за комерційним тарифом електрозаправок | 2 гривні |
Автомобіль з двигуном внутрішнього згорання** | 4 гривні |
* – у розрахунках рахувався середній розхід електрики – 15 кВт на 100 км
** – у розрахунках враховувався автомобіль з середнім розходом палива 8 л на 100 км, та ціною одного літра палива 50 грн.
Отже, електромобіль, на перший погляд, є економічно привабливим видом транспорту. Це зручний вид транспорту для міста. Типовим сценарієм його використання є поїздки у день по місту до 100 км пробігу та заряджання його вночі.
Але у економічній привабливості, за словами Олега Новасова, є декілька «але»:
По-перше, електромобіль набагато швидше втрачає в ціні ніж авто з традиційним двигуном.
У таблиці наведені середні ціни (в $) на авто різних років:
Авто | 2022 рік | 2020 рік | 2018 рік | 2016 рік | 2014 рік | 2012 рік |
Nissan Leaf | 25176 | 21461 | 17016 | 11062 | 9531 | 7693 |
Toyota Camry 2.4 | 36100 | 30756 | 25306 | 18396 | 16673 | 14572 |
За 10 років Nissan Leaf втрачає 70% своєї вартості, Toyota Camry лише 60%. Це пов’язано з другим пунктом нашого «але». Також варто зазначити, що продати електромобіль складніше, як ми вже казали вище, у цього сегменту авто доволі вузька цільова аудиторія.
По-друге, електричне авто потребує заміни батареї кожні 7-8 років або 100-150 тис. км пробігу. Ця процедура не дешева. Якщо брати оригінальні батареї від виробника, то ціна може буде захмарною – 10000-15000$ і вище. Тому купують або б/в батареї, або користуються сервісом з перепакування батареї, але це теж коштує не дешево – від 4000-5000$.
І якщо додати цю вартість в ціну пробігу, то ціна пробігу одного кілометра вже не здається такою привабливою. Звісно, у авто з ДВЗ є теж ремонти, планові і не планові, але вони доволі прогнозовані і на більшість авто не преміум класу коштують на порядок менше, ніж заміна батареї в електромобілі.