15:26 15.04.2021

Автор ОЛЕГ ТІТАМИР

"Вранці гроші – ввечері газ": чому в азербайджанській столиці не накопичуються борги за ЖК-послуги?

5 хв читати
"Вранці гроші – ввечері газ": чому в азербайджанській столиці не накопичуються борги за ЖК-послуги?

Олег Тітамир, президент ГО "Українська організація захисту споживачів послуг"

         

Чи може зацікавити Україну азербайджанський досвід у смарт-обліку житлово-комунальних ресурсів?

            Нещодавно Державна служба статистики України оприлюднила такі цифри: у січні ц. р. заборгованість населення за спожиті житлово-комунальні послуги збільшилася на 10,1%, або на 7 443,5 млн гривень до 81 042,8 млн грн. у порівнянні з груднем 2020 р. По суті, в розрізі останніх років борги українських споживачів за ЖК-послуги невпинно зростають.

І ні держава, ні підприємства сектору не можуть дати ради цьому негативному тренду. Причому, чиновники і постачальники постійно нарікають на те, що найбільше ігнорують сплату комунальних послуг якраз заможні споживачі і домогосподарства з середнім достатком – тоді, як наприклад, більшість пенсіонерів справно платить за комірне, витрачаючи останні копійки.

Державні механізми боротьби зі злісними неплатниками за комунальні послуги аж ніяк не можна назвати раціональними й достатніми, а судова процедура стягнення боргів – довготривала і малоефективна. Подібна ситуація призводить до того, що ЖК-підприємства невпинно скорочують інвестиції у модернізацію застарілої, ще радянської інфраструктури, накопичують заборгованість перед контрагентами. Врешті-решт, під загрозою опиняється безперебійне і якісне надання послуг, виникають ризики щодо "віялових" блекаутів електроенергії, води, інших ЖК-ресурсів.

Втім, чи можливо вийти з подібного комунального "тупика"? Так, можливо. І це блискуче продемонстрував кейс Азербайджану.

Річ у тім, що в цій країні, починаючи з 2011 року, держава, місцева влада і підприємства-постачальники започаткували на засадах співфінансування програму встановлення в домогосподарствах смарт-лічильників газу, води і електроенергії. За допомогою цих приладів кардинально змінився принцип оплати за комунальні ресурси. Азербайджанський споживач вносить кошти за певний обсяг комунального ресурсу наперед, як і за будь-який інший товар, – продукти, одяг, чи мобільні послуги. Для цього постачальник – при встановленні "розумного" лічильника, - видає пластикову карту, схожу на банківську. Авансова оплата здійснюється на особовий рахунок, після чого споживач вставляє карту в спеціальний слот у лічильнику, і прилад зчитує фінансову інформацію. Відтак, на екрані з’являється цифра, що показує придбаний домогосподарством обсяг ресурсу, далі прилад здійснює облік використаного газу, електроенергії, чи води, а дані лічильника передаються постачальнику в автоматичному режимі!

Завдяки цій масштабній реформі, мешканці Баку та інших великих міст вже давно забули про незручну та марудну процедуру передачі облікових даних газовій "конторі", остання ж повністю позбавлена можливості "вішати" на плечі споживача додаткові й необгрунтовані витрати за газ. До того ж, зникла можливість для газорозподільчих компаній маніпулювати т. зв. заявленою річною потужністю ресурсу, як це відбувається в Україні, – коли споживачу часто доводиться платити за більші обсяги розподіленого газу, аніж за реально ним спожиті. Водночас, азербайджанська новація щодо смарт-лічильників і передоплати за ЖК-послуги дозволила підприємствам-постачальникам оптимізувати роздуті штати контролерів та працівників кол-центрів – адже весь процес комунікації між надавачем ЖК-послуги і споживачем максимально діджиталізований! Це, своєю чергою, уможливило зменшення складової оплати праці в собівартості послуги, а отже – здешевлення вартості комірного для домогосподарств!

При цьому, важко переоцінити головний ефект від смарт-лічильників і нової системи оплати за ЖК-послуги в Азербайджані. Ця система повністю виключає можливість виникнення заборгованості споживачів за спожиті ресурси, адже лічильники працюють винятково за передоплатою.  Закінчилися гроші на смарт-картці, не заплатив вчасно за ресурс – надання послуги припиняється! Все справедливо: адже, газ, електроенергія, вода та ін. є таким самим товаром, як хліб, молоко, чи мобільні послуги. Ну не може споживач, наприклад, взяти товар в супермаркеті, заплативши за нього пізніше, або взагалі не заплатити! І якщо абонент вичерпав на мобільному кошти, то оператор послугу автоматично блокує, аж поки абонент не поповнить рахунок.

Тим часом, як в Україні не працює цей елементарний ринковий принцип в житлово-комунальній сфері, в Азербайджані, як і в країнах Європейського Союзу, влізти в борги за комуналку – апріорі невигідно для клієнта, оскільки ЖК-послугу притьмом відключають! Так, завдяки комплексній реформі обліку ЖК-послуг в низці азербайджанських міст, і, зокрема, в агломерації "Великого Баку" борги за комірне за останні 5 років (тобто, з часу коли смарт-лічильниками була забезпечена більшість домогосподарств) практично перестали накопичуватися!

          До речі, ще один "нюанс": азербайджанська новація з обліком ЖК-ресурсів так само передбачає і захист споживачів від форс-мажорних ситуацій, коли на картці швидко закінчуються гроші, і смарт-лічильник бездушно "відключає" абонента від послуги. За кілька днів до повного вичерпання коштів на рахунку, "розумні" прилади сповіщають споживачів про те, що наближається строк оплати. Окрім того, подача газу, чи води припиняється не відразу, – ресурс протягом кількох днів постачається абоненту в "форматі" дебіторської заборгованості. Поза тим, при установці смарт-лічильника на баланс споживача навіть закладається кредит на певну суму!

          Чи є цікавим і повчальним азербайджанський комунальний "кейс" для України? Безумовно, що так. Чи буде його впроваджено у вітчизняну ЖК-галузь найближчим часом? Думаю, що ні. Адже: а) у нас роками облгази не можуть забезпечити всі домогосподарства лічильниками – мембранними, або роторними (про смарт-прилади геть не йдеться!); б) непрозорість на ринку ЖК-послуг, відсутність стовідсоткового обліку, необгрунтоване нарахування за комірне більшості українських споживачів "за нормативами", перекладання високих "втрат" в мережах на плечі абонентів - колосальна можливість для постачальників стрімко і незаконно збагачуватися за рахунок "продажу повітря"; в) профільні держоргани аж ніяк не зацікавлені у реалізації кардинальних реформ ЖК-галузі, адже прозорі і чіткі правила на цьому ринку, встановлені в інтересах споживачів, означають кінець для масштабних корупційних схем, з яких і досі безкарно живляться численні чиновники.

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ВАЛЕНТИН НАЛИВАЙЧЕНКО

Від Сталіна до Путіна: нищення народів тоталітарними режимами

ОЛЕГ МАЛЬЧИК

Справедливість ціною в незалежність

ОЛЕНА ЖУКОВА

КІК-звітна компанія "в картинках"

ОЛЕКСІЙ МОВЧАН

Навіщо Україні запроваджувати інститут превентивної реструктуризації?

ОЛЬГА ОНІЩУК

5 першочергових кроків для протидії майновій агресії росії та повернення захопленої власності українців на ТОТ

ОЛЕГ ВИШНЯКОВ

Між війнами в Україні та Ізраїлі, чи все ще може Америка захистити Тайвань?

ЮРІЙ ГОРБАНЬ

Працевлаштування ветеранів: чому вони відчувають проблеми та як їх можливо вирішити

ОЛЕКСАНДР ЩУР

Партнерство з МФО – доступ бізнесу до довгострокового фінансування

ВАЛЕНТИН НАЛИВАЙЧЕНКО

Каральні органи росії "зшили" вже шосту справу: не зупинять і не залякають!

ТАРАС ЄЛЕИКО

Що таке державна програма Доступний Факторинг

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА