Державні гранти на навчання: як підтримають студентів і посилять вищу освіту
Михайло Винницький, заступник міністра освіти і науки України
"Усього пів бала не вистачило, щоб вступити на бюджет". Комусь така ситуація може видатися дуже знайомою. І всі ми розуміємо, що це несправедливо. Чіткий розподіл на "бюджетників" та "контрактників" залишає без додаткової фінансової підтримки від держави багатьох талановитих вступників — у сумі в минулому майже 60% студентів щороку. Прагнемо усунути цю нерівність та зробити більш гнучку, а головне — справедливу систему для здобуття вищої освіти. Це з погляду вступника.
А ще з погляду держави — намагаємося концентрувати ресурс там, де він найбільш корисний для розвитку економіки і суспільства загалом, залишивши водночас свободу вибору для студента. Отже, державне замовлення (100% оплата державою вартості навчання) залишається на всі спеціальності, але не завжди у великих кількостях. Наприклад, понад 90% вступників на такі спеціальності, як хімія, фізика, математика, авіаційна і ракетно-космічна техніка, атомна енергетика, мікро- та наносистемна техніка отримали фінансову підтримку від держави. Але ж вступників на ці наукоємні спеціальності дуже небагато. На освітні програми за такими спеціальностями, як будівництво, агрономія, агроінженерія, транспорт (спеціалісти яких будуть потрібні для відновлення інфраструктури після перемоги), а також на медицину, терапію і реабілітацію, психологію і освіту передбачено багатотисячне державне замовлення. З іншого боку, на ті спеціальності, де ринок праці перенасичений (наприклад, право, менеджмент, журналістика тощо) державне замовлення суттєво зменшено, але залишено можливість фінансової підтримки талановитої молоді через гранти.
Отже, система фінансування вищої освіти поступово змінюється. Перший важливий крок зроблено — уряд запустив пілотний проєкт державних грантів. Державний грант — це додаткова державна фінансова підтримка від 15 тис. гривень і вище для здобуття вищої освіти. Станом на сьогодні вже 16 тисяч вступників отримали право скористатися цією можливістю: вони вступили на бакалаврську програму (або на медичного магістра) у 2024 році на контракт, маючи недостатні бали, щоб вступити на місце державного замовлення, але все ж показали досить гідний результат під час зовнішнього незалежного оцінювання (у формі НМТ).
Впровадження грантів паралельно з державним замовленням — революційне рішення для системи вищої освіти. Ми маємо відійти від принципу "все або нічого", який багато років характеризував систему вищої освіти: бюджет або контракт. Також наша мета — заохотити якомога більше студентів здобувати вищу освіту в Україні, зробити освіту привабливою, дати більше свободи вступникові у виборі освітньої програми і закладу. А ще це інвестиція в людський капітал нашої країни, адже гроші гранту "ходять за студентом" — їх можна витратити для покриття частини вартості навчання в державному чи приватному університеті, а ще в разі переведення після першого курсу в інший заклад, грант зберігається за студентом.
Як першокурсники-контрактники можуть пройти процедуру отримання гранту, — опублікувано тут. Усе дуже просто — завдяки Дії.
Ми очікуємо, що державними грантами цього року скористаються понад 16 тисяч студентів. Після цьогорічного успішного пілотування ми віримо, що вдасться запровадити цей механізм на рівні закону. Нагадаю, що відповідний законопроєкт уже пройшов перше читання, але очікував відпрацювання всіх механізмів через пілот, що відбувається саме зараз.
Під час розроблення пілотного урядового проєкту ми керувалися низкою принципів, серед яких:
1. Пріоритетність таких галузей, як інженерія, архітектура, будівництво, терапія, реабілітація, та освіта, для яких збережено суттєву кількість бюджетних місць, а ще також передбачено коефіцієнти для розрахунку грантів, за якими сума гранту збільшується якщо студент обирає саме ці спеціальності.
2. Введення механізму співфінансування — інноваційного принципу для нашої системи вищої освіти, який передбачає часткове покриття вартості навчання державою, паралельно з частковою оплатою самим студентом. Це посилює суб'єктність здобувача і сприяє поліпшенню якості освіти.
3. Грантова система дасть змогу сприяти поступовому збільшенню зарплат викладачів, адже гранти зараховують у спеціальний фонд закладу, з якого виплачують премії і яким розпоряджається заклад з більшою мірою свободи ніж з грошима державного замовлення.
Одна із наших ключових цілей — якісна освіта, яка має бути доступною для більшої кількості вступників, студенти повинні відчувати співучасть в освітньому процесі. Водночас поступово мають поліпшуватися умови праці викладачів — система загалом повинна ставати більш конкурентоздатною. Ми створюємо умови, щоб розум нашої нації розвивався саме в Україні, щоб молодь реалізувала свій потенціал саме тут. Зміна системи фінансування — це лише один з елементів комплексної трансформації вищої освіти, яку на початку року анонсував прем'єр-міністр, це важливий елемент. Зроблено потужний крок у правильному напрямі. Далі буде…