12:27 12.09.2024

Автор ВІТАЛІЙ МУЗИЧЕНКО

Реалізація державної програми щодо протезування цивільних і військових: виклики та досягнення

5 хв читати
Реалізація державної програми щодо протезування цивільних і військових: виклики та досягнення

Віталій Музиченко, генеральний директор Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю

 

Останнім часом велика увага приділяється питанню забезпечення протезами як військових, так і постраждалих цивільних осіб від війни. Це справді один з пріоритетних напрямків роботи держави сьогодні. В Україні доступне безоплатне протезування за державною програмою для всіх, хто цього потребує. Таке протезування регламентується двома Постановами Кабінету Міністрів: №321 – для забезпечення простішими протезами та первинного протезування та №518 – для забезпечення високофункціональними протезами виключно учасників бойових дій. 

Варто зазначити, що забезпечення протезами та іншими допоміжними засобами реабілітації є складним процесом, що вимагає комплексного підходу в рамках забезпечення якісної реабілітації та відновлення функціональних можливостей конкретної людини. Саме тому діяльність Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю охоплює не тільки протезування, а й надання всього спектру допоміжних засобів реабілітації.
У середньому, одна особа в середньому отримує понад 3,5 одиниць таких засобів, серед яких не лише протези, а й інші вироби: крісла колісні, допоміжні засоби для пересування тощо. Особливе значення тут має первинне забезпечення протезами, яке є вкрай важливим для тих, хто після отримання травм ще не має жодних таких засобів реабілітації.

У 2024 році на реалізацію 321 постанови, зокрема первинне протезування та забезпечення допоміжними засобами реабілітації державою виділено майже 4,3 мільярда гривень, що більш ніж на 40 відсотків більше ніж минулого року. Враховуючи поточну потребу з цього обсягу призначень 8 місяців уже профінансовано майже 3 мільярди. При цьому на вересень поточного року спрямовано ще 320 мільйонів гривень і пріоритетне право на забезпечення протезами мають саме учасники бойових дій. Це дозволяє нам повністю покривати потребу у первинному протезуванні. 

Що таке гранична вартість допоміжних засобів реабілітації

Гранична вартість на допоміжні засоби реабілітації — це максимальна сума коштів, яку держава покриває для забезпечення певних реабілітаційних засобів людям, які цього потребують відповідно до їх ступеня мобільності. Гранична вартість встановлюється для кожної категорії виробів, щоб забезпечити максимальну ефективність використання бюджетних витрат, досягти необхідного відновлення людини та надати допомогу в рамках затверджених фінансових можливостей.

Протези, які доступні за державною програмою, можуть бути різними, залежно від характеру травми, рівня ампутації та ступеня мобільності особи. Тому тут дуже важливим є кваліфікація і досвід конкретного протезиста, який має індивідуально підібрати складові протезу виходячи з потреби людини.

Наприклад, для військових, що мають 3-й та 4-й рівні мобільності, ціна на протези навіть при первинному протезуванні досягає 900 тисяч гривень. Це є функціональні протези, здатні задовольнити потреби осіб з високим ступенем активності та мобільності. 

Разом з цим, більш високофункціональні протези доступні здебільшого для вторинного протезування. Чому? Коли людина отримує ампутацію є фізіологічні особливості, коли відбувається процес загоєння та формування культі. В цей час особа отримує відповідний протез за 321 Постановою, який є простіший у використанні. Така процедура необхідна для того, аби людина могла опанувати новий девайс швидше, звикнути до нього. Саме тому програма первинного протезування є такою затребуваною на сьогодні – станом на вересень поточного року вже використано 70% коштів на забезпечення такими засобами реабілітації потребуючих осіб. 

І дещо інша ситуація з забезпеченням високофункціональними протезами, на які у 2024 році було виділено близько 1 млрд гривень. Тут спостерігаємо низку факторів, які впливають на реалізацію програми. Один з таких – це кількість кваліфікованих протезистів для роботи з такими складними виробами, зокрема тих, що мають відповідні сертифікати від виробників на роботу з конкретними вузлами. Перш за все, це стосується систем, що мають мікропроцесорне управління, ще їх називають “електронними вузлами”. Тому ми активно працюємо над підвищенням їхньої компетенції через навчання та сертифікацію, залучаючи різних виробників до співпраці з вітчизняними протезними підприємствами.

Другий момент стосується самих граничних цін на високофункціональні протези. Побутує думка, що вони є за низькими, а відтак особа змушена  придбавати протез самостійно. Проте тут варто підкреслити, що цього року вже було проведено перегляд граничних цін на високофункціональні вироби з метою їх індексація, а також додавались нові позиції для більш складних випадків протезування, зокрема для верхніх кінцівок. Останній перегляд відбувся у травні 2024 року, що дозволило збільшити граничну вартість таких протезів на чверть. Таким чином, наразі гранична вартість протезу нижньої кінцівки встановлена на рівні 1,2-1,4 мільйони гривень залежно від рівня ампутації  і кількості необхідних вузлів. На верхні кінцівки гранична вартість ще вища, й становить майже 3 млн гривень, враховуючи набагато більшу складність самого виробу і велику кількість датчиків та складових систем управління протезу верхньої кінцівки.

При цьому Фонд постійно моніторить необхідність внесення змін щодо умов програми протезування. Так, для прикладу, до цього моменту експертним середовищем була сформована думка, що при вичлененні на рівні тазостенового суглобу фактично неможливо досягти 4 рівня мобільності. Але враховуючи, що наразі більшість травм отримують молоді вмотивовані люди з числа військовослужбовців, що мають величезне бажання і потенціал до відновлення, ми вивчили це питання і подали пропозицію, яку вже розглянула робоча група при Міністерстві соціальної політики щодо доповнення переліку виробів для первинного протезування виробами 4-го рівня мобільності з відповідним збільшенням їх вартості. Очікуємо, що після погодження з Міністерством фінансів це рішення буде затверджене найближчим часом.

Така ж ситуація і щодо протезування за 518 постановою при високих ампутаціях нижніх кінцівок, де фактично відсутня культя. Наразі опрацьовується пропозиція щодо надання можливості учасникам бойових дій відповідно до медичних показань протезуватися відразу високофункціональними протезами, без первинного протезування за 321 постановою.

Державна програма ефективно діє, проте важливо розуміти, що ми, як держава, не можемо забезпечити всіх лише дороговартісними моделями, такими як Genium Х3. Існують альтернативи від інших виробників, які також відповідають високим стандартам і забезпечують аналогічний функціонал, але коштують значно (в рази) дешевше. Ми постійно шукаємо баланс для максимально ефективного використання державних коштів, щоб задовольнити потреби людини і зробити програму доступнішою для всіх, хто цього потребує.

 

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ОКСАНА ОСТАПЧУК

Зв'язок між цінами на житло та кількістю повітряних тривог: як безпека стає новою валютою на ринку нерухомості

АНДРІЙ МОЙСЄЄНКО

Як бізнесу захиститися від ненадійних покупців

ДЖАСТІН ГУНЕСІНГЕ ПАВЛО БІЛЬМОВИЧ АНДРІЙ ЦИНКАЛЮК

Євроінтеграція у газовому секторі - що це означає для України?

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Ніби демографічна ніби стратегія

ГРИГОРІЙ КУКУРУЗА

Чому так складно побудувати конструктивний діалог між державою і бізнесом. "Праворадикальні" шкідники в кожній зі сторін

ОЛЕГ ВИШНЯКОВ

Іранська загроза нависла не тільки над Ізраїлем: чи готовий світ діяти?

ЄВГЕН МАГДА

Євроінтеграція з жердиною

ІГОР ЖДАНОВ

Одиночне плавання українського такмеду або Чому держава не може визначати стратегію взаємодії з вітчизняними виробниками?

ОЛЕКСАНДР ЛАРІН

Реформа спорту: технічне завдання для роботи над змістом, а не зовнішнім виглядом

ВОЛОДИМИР БОГАТИР

Кількість заяв на надання притулку в ЄС у I пол.-2024 зросла на 15%, частка України скоротилася до 7%

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА