Чи витримає банківська система “блекаути війни”
Тетяна Путінцева, Голова Правління COMINBANK
Через дії агресора, що намагається зруйнувати українську енергосистему, нещодавно Національний банк України надав рекомендації комерційним банкам щодо обслуговування громадян на випадок блекауту. У зазначеному переліку: забезпечення чергових відділень додатковою технікою та збільшення в них кількості програмно технічних комплексів самообслуговування (ПТКС) та банкоматів; розробка плану дій для забезпечення доступу персоналу до чергових відділень, а також - подовження строку дії платіжних карток, термін яких спливає в поточному й наступному місяцях як мінімум на три місяці; за наявності технічної можливості – забезпечення безкоштовного доступу до Wi-Fi відвідувачам чергових відділень; розглянути питання скасування комісій з отримання готівки з платіжних карток інших банків у касах чергових відділень. Чи витримає банківська система нові виклики війни?
Після масованої ракетної атаки 23 листопада, що у деяких містах і мікрорайонах столиці спричинила блекаут на півтори доби, комерційні банки намагаються максимально підготуватися до ймовірних більш тривалих відключень електропостачання. Насамперед, йдеться про оптимізацію роботи наявних відділень зі збереженням максимального спектру послуг, ефективну роботу головного офісу, створення резервного офісу та кіберзахист.
Для цього комерційні банки забезпечують максимальну кількість відділень резервними джерелами живлення (з обов’язковим виходом в інтернет), посилюють заходи безпеки клієнтів та співробітників тощо.
Звісно, що на випадок повного знеструмлення у кожного банку є власний розроблений алгоритм дій. Але можна виділити спільні антикризові заходи для переважної більшості фінустанов. Наприклад, це оптимізація робочого графіку відділень (можлива релокація частини співробітників до інших відділень), максимальна безпека співробітників і громадян, безпека процесу інкасації, безперебійна робота банкоматів та вчасне їх поповнення готівкою, політика донесення важливої інформації про будь-які зміни режиму роботи, забезпечення питною водою. Крім того, до антикризових заходів варто віднести дії відповідно до прогнозу можливого збільшення клієнтів та забезпечення комфортних умов їхнього перебування у відділеннях.
Зараз досить важко прогнозувати, наскільки тривалими можуть бути подальші блекаути. Але фінансові установи готуються до 5-10 «темних» днів. Навіть з огляду на такий досить довгий термін, у найбільших містах України - в Києві, Львові, Одесі, Дніпрі та Харкові - працюватиме більша частина відділень. Звісно, що незначна кількість відділень тимчасово скоригує свою роботу (залежно від розташування, щоденної кількості клієнтів тощо). За різними оцінками такі вимушені тимчасові заходи у найбільших містах (переважно в обласних центрах) з розгалуженою банківською системою будуть лише локальними.
Попри можливі блекаути мова не йде про глобальну “консервацію” роботи банків. Скоріше навпаки: банки здатні досить швидко адаптуватися до нових умов і націлені на те, щоб не лише зберегти наявний кваліфікований персонал, тимчасово перевівши частину співробітників до інших відділень, де очікувано зросте кількість відвідувачів, а й забезпечити їх найкращими умовами для роботи.
Окремо зазначу, що відповідно до рекомендацій, наданих НБУ, щодо додаткових заходів із забезпечення безперервної діяльності в умовах тимчасового обмеження постачання електроенергії, COMINBANK впроваджує наступні заходи:
· Встановлення джерел безперебійного живлення для повноцінної роботи відділень протягом дня. Також визначено перелік відділень, що працюватимуть без зупинок в роботі.
· Забезпечення Центрів опрацювання даних (ЦОД) та контакт-центру резервними джерелами електроживлення (генераторами). Вже було проведено успішне тестування роботи апаратних пристроїв та комп’ютерної техніки на альтернативних джерелах живлення.
· Використання кількох альтернативних каналів зв’язку для критичних напрямків роботи.
· Впровадження додаткового резервного головного офісу банку за межами Києва.
· Підтримка в актуальному стані резервування критичних інформаційних систем, зокрема копіювання даних на сервери в кількох основних ЦОД на території України та у ЦОД однієї з європейських країн. Ведеться робота зі створення віртуального офісу на базі закордонного резервного серверу.
· В оперативному режимі вирішуються питання трансферу працівників до чергових відділень та їх робоче забезпечення.
· Оптимізація роботи чергових відділень за суттєвого збільшення клієнтів (зокрема це стосується збільшення кількості комплексів самообслуговування для відвідувачів (ПТКС) та банкоматів).
· Пролонгація платіжних карток, термін дії яких збігає у листопаді та грудні 2022 року.
Представники ринку переконані, що нормальній роботі банківської системи України не зашкодять можливі блекаути. Адже антикризова робота банків не припиняється ні на один день. Ми чудово знаємо потреби клієнтів і намагатимемося задовольняти їх в максимальному обсязі.