11:34 19.10.2020

Автор РОМАН БАБІЙ

Судова система: урізати не можна дофінансувати

5 хв читати
Судова система: урізати не можна дофінансувати

Роман Бабій, український правник, політик, народний депутат України IX скликання

 

В 2020 році українська судова система критично недофінансована. Для її нормальної роботи не вистачає близько 2,3 млрд. грн., через це суди найближчим часом можуть зупинитися. Незважаючи на це, у проект держбюджету 2021 Кабмін заклав на утримання судової системи ще більший дефіцит фінансування. Тепер навіть у режимі економії у наступному році судам не вистачить близько 5,6 млрд. грн. Чи готові ми до фактичної зупинки відправлення правосуддя і повної неможливості громадян захистити свої права?

У поточному бюджеті на фінансування судової системи було виділено 15,7 млрд. грн. Однак ще на стадії прийняття бюджету 2020 стало зрозуміло, що судова система критично недофінансована. Тому члени комітету правової політики проголосували за бюджет 2020 лише після того, як на засіданні ВР під час розгляду і голосування за нього тодішній міністр фінансів під стенограму зафіксувала своє зобов’язання за результатами першого кварталу 2020 року збільшити фінансування судової системи. 

Уряд змінився, міністр фінансів змінився, зобов’язання залишилося невиконаним. Як наслідок, в останньому кварталі 2020 маємо критичне недофінансування судової системи - за різними оцінками на суму від 1 до 2,3 млрд. грн. Не допомогло навіть те, що у цьому році витрати на судову систему були менше, ніж прогнозувалося на початку року - через неможливість призначення в 2020 році нових суддів та зменшення суддівської винагороди на період карантину.

Сьогодні судам бракує грошей на такі елементарні речі, як конверти, марки, папір, тонер для принтерів. Через це суди не можуть повідомляти сторони про судові засідання. Грошей не вистачає навіть на оплату роботи працівників судового апарату. Є пряма загроза зупинення відправлення правосуддя.  

Дофінансуванню судової системи у цьому році народні депутати присвятили кілька засідань комітету з питань правової політики. Позиція Мінфіну – гроші зараз знайти вкрай важко. Може, щось і знайдуть, але не гарантують, що всі, які потрібні. Сумно.

Здається, мали бути зроблені відповідні висновки. Але що ж ми бачимо в проекті бюджету 2021, поданому Кабміном? Витрати на судову систему скорочені ще більше в порівнянні із завідомо проблемним фінансуванням 2020 року – тепер Кабмін пропонує на фінансування судів 15,65 млрд. грн. 

Тобто, при плануванні бюджету не взяли до уваги, що розмір мінімальної зарплати збільшився. Що в 2021 має запрацювати Вища кваліфікаційна комісія суддів України і почнеться активне призначення нових суддів, бо кадровий голод в системі судів вже досяг критичної позначки. І навіть проігнорували заяву Президента України, що з 2021 року жодна державна установа не зможе вимагати паперових документів від громадян (а це означає активне впровадження і фінансування електронної системи документообігу в судах та максимальний запуск модулів Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи).

Так, зрозуміло, що через коронавірусну пандемію та дуже складний стан економіки ми в 2020 отримали нові важкі фінансові виклики. Але давайте подивимося на тенденції проекту держбюджету 2021.

Наприклад, більш ніж на 3,3 млрд. грн. зросли видатки на спорт. Бо в 2021 будуть проходити Паралімпійські та Дефлімпійські ігри, і взагалі розвивати український спорт дуже важливо. 

Збільшуються видатки на функціонування Кабміну, Офісу Президента України, Верховної Ради України.

Збільшуються видатки на правоохоронні органи:

  • на Міністерство внутрішніх справ 98,28 млрд грн (+5,2%);
  • на СБУ – 14,96 млрд грн (+22,8%);
  • на ДБР – 2,48 млрд грн (+75,4%);
  • на НАБУ – 1,06 млрд грн (+15,3%).

Але ж ключовим елементом правоохоронної системи є суди. Як би якісно не виконували свої завдання по покаранню злочинців МВС, СБУ, ДБР, НАБУ, кінцеве слово у визнанні винним все ж таки за судом. Тому не важко спрогнозувати, який ми результат побачимо у «посадках», якщо суди не будуть працювати чи будуть працювати абияк через брак фінансування та відсутність працівників апаратів. І винними в цьому зроблять суди і суддів, особливо не розбираючись в першоджерелах проблем.

Окреме питання - це фінансування впровадження ЄСІТС в судах. В проекті бюджету 2021 для цього закладено 54,3 млн. грн. За розрахунками Державної судової адміністрації України, насправді для цього потрібно як мінімум 239,8 млн. грн. Тобто, пропонується урізати фінансування в порівнянні із запитом на 77 %. 

Особисто мене дуже цікавить, як за таких умов можна виконати вимогу Президента протягом 2021 року перевести державні органи на режим paperless? Чи для судів зроблять виключення і учасники процесів будут працювати з горами паперів? Сумніваюся. 

З огляду на поставлені завдання фінансування Мінцифри у 2021 році планується збільшити до суми близько 1,5 млрд. грн. Але ж за існуючої системи розподілу функціоналу між гілками влади ці гроші не можна використовувати для фінансування судів. Тобто, про них знову забули, і знову потім будуть шукати винних. Але аж ніяк не у Кабміні.

Проаналізувавши запропонований Кабміном проект бюджету 2021, ДСА зробила такі прогнози.

У 2021 році суддівською винагородою будуть забезпечені лише 4902 судді та 22287 працівників апарату судів з середньою заробітною платою 9637 грн на рівні обов’язкових виплат. При цьому фактична кількість суддів на 2021 рік становитиме 5413 осіб та працівників апаратів судів - 25047 осіб. Тобто більше 500 суддів та більше 2700 працівників апарату залишаються без зарплати і, по ідеї, мають бути звільнені.

Витрати на поштові марки, папір та інші видатки споживання планують забезпечити в 2021 році на 23% (450 млн. грн. при потребі 1.9 млрд. грн.). Це практично гарантує неможливість повідомлення сторін і здійснення судочинства. Або ж матимемо випадки, коли свідомі судді за свій рахунок відправляють кореспонденцію (такі речі вже мають місце) чи просять у позивача принести папір, конверти та марки.

За розрахунками ДСА, критично мінімальний обсяг видатків на 2021 рік, який має бути додатково профінансований в порівнянні із Кабмінівським проектом бюджету, становить близько 5,6 млрд. грн. 

Звичайно судова система в нормальних умовах потребує більше коштів. За бюджетним запитом ДСА на 2021 рік судова система потребувала додатково 25,1 млрд.грн. - для заохочення працівників апарату, повноцінного наповнення судів суддями, поліпшення і оновлення матеріально-технічних умов праці. Але завдання-мінімум для депутатів хоча би підтримати її роботу в нинішніх умовах на мінімально необхідному рівні.

Для цього ми з колегами подали відповідні правки до проекту Держбюджету 2021. Будемо відстоювати. Бо правосуддя має здійснюватися, злочинці мають бути покарані, а громадяни повинні мати можливість відновлювати свої порушені права. Pereat mundus et fiat justicia (Нехай здійсниться правосуддя, хоч би загинув світ).

 

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ВАДИМ НЕПОСЕДОВ

Виклики та перспективи української комерційної нерухомості під час війни - UTG

ВАЛЕНТИН НАЛИВАЙЧЕНКО

Від Сталіна до Путіна: нищення народів тоталітарними режимами

ОЛЕГ МАЛЬЧИК

Справедливість ціною в незалежність

ОЛЕНА ЖУКОВА

КІК-звітна компанія "в картинках"

ОЛЕКСІЙ МОВЧАН

Навіщо Україні запроваджувати інститут превентивної реструктуризації?

ОЛЬГА ОНІЩУК

5 першочергових кроків для протидії майновій агресії росії та повернення захопленої власності українців на ТОТ

ОЛЕГ ВИШНЯКОВ

Між війнами в Україні та Ізраїлі, чи все ще може Америка захистити Тайвань?

ЮРІЙ ГОРБАНЬ

Працевлаштування ветеранів: чому вони відчувають проблеми та як їх можливо вирішити

ОЛЕКСАНДР ЩУР

Партнерство з МФО – доступ бізнесу до довгострокового фінансування

ВАЛЕНТИН НАЛИВАЙЧЕНКО

Каральні органи росії "зшили" вже шосту справу: не зупинять і не залякають!

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА