Нашою метою є створення умов, за яких пасажири надаватимуть перевагу залізничному транспорту перед автобусами - власник RegioJet
Ексклюзивне інтерв'ю з власником чеського залізничного оператора RegioJet Радімом Янчурою
Текст: Альона Манжело
- "Укрзалізниця" анонсувала запуск другого в Україні партнерського потягу з Чопу до Праги, який з середини листопада поточного року виконуватиме компанія RegioJet. Можете розповісти більш детально про поточну діяльність вашої компанії в Європі? Які залізничні і автобусні маршрути виконуєте? Скільки пасажирів загалом перевезли вже в першому півріччі 2023 року, скільки квитків продали? Чи можна вас називати найбільшим приватним залізничним перевізником в Східній Європі?
- RegioJet розпочав виконання залізничних перевезень у 2011 році за маршрутом Прага (Чехія) – Острава (Чехія) – Кошице (Словаччина). Згодом з’явилися сполучення Прага – Брно – Братислава та Прага (Чехія) – Брно (Чехія) – Відень (Австрія) – Будапешт (Угорщина). Ми також здійснюємо перевезення нічними поїздами Прага – Братислава (Словаччина) – Загреб (Хорватія) – Рієка (Хорватія).
З 1 березня 2022 виконуємо рейси Прага (Чехія) – Краків (Польща) – Перемишль (Польща) з пересадкою у співпраці з "Укрзалізницею" до Львова, Тернополя, Хмельницького, Вінниці, Києва, Красного, Волочиська, Білої Церкви, Бердичева, Калинівки, Фастова, Козятина, Лубен, Миргорода, Полтави, Харкова, Сміли, Знам’янки, Кам’янського, Дніпра та Запоріжжя. Готуємо сполучення Прага (Чехія) – Берлін (Німеччина) і розширення сполучення Відень (Австрія) – Будапешт (Угорщина).
Також ми здійснюємо перевезення автобусами з Праги до більшості міст Європи. Це означає, що навіть пасажири з України можуть доїхати нашим нічним поїздом до Праги, а потім пересісти на автобуси в напрямку інших європейських міст.
Кількість перевезених пасажирів? Маємо точні цифри: загалом із січня по вересень автобусами та потягами ми перевезли 8,401 млн пасажирів.
- Чи можна назвати вашу компанію одним з найбільших приватних перевізників в Європі?
- RegioJet є найбільшим приватним залізничним перевізником у Центральній та Східній Європі. А також другий після Flixbus за величиною автобусний перевізник на міжміських та міжнародних маршрутах у Європі. На відміну від більшості перевізників ми отримуємо прибуток, який дає нам майбутнє для подальшого зростання.
- Коли і за яких обставинах розпочалася співпраця RegioJet і "Укрзалізниці"?
- Ми розпочали перемовини ще в 2020 році, співпраця готувалася з червня 2022 року. Вторгнення РФ в Україну прискорило її.
З першим днем повномасштабної війни пов’язана моя сумна особиста історія. У день нападу РФ на Україну, 24 лютого 2022 року, я прилетів з Парижу, де читав лекцію про майбутнє нічних поїздів у Європі. Увечері я з друзями проголошував тости за силу української нації, і того ж дня у мене на руках помер мій 15-річний пес Лекс. Смерть собаки не зрівняєш зі стражданнями українського народу, але той, у кого є домашній улюбленець, зрозуміє, що горе було подвійним. У суботу, коли ми ховали собаку, мені зателефонували з "Укрзалізниці" й переказали прохання мера Києва Віталія Кличка, чи можна негайно запустити сполучення й привезти гуманітарну допомогу. Я зв’язався з чеською організацією "Людина в біді", і за п’ять днів після нападу на Україну вирушив перший гуманітарний потяг із гуманітарною допомогою в 10 вагонах (еквівалентно 20 фурам). Назад вивозили біженців у спальних вагонах. RegioJet оплачував перевезення людей і гуманітарної допомоги на території Чехії та Польщі, при цьому перевезення біженців, яким до того ж надавався сніданок в потязі. Проїзд для них був безкоштовним до кінця літа 2022 року.
- Перший спільний комерційний проект RegioJet і "Укрзалізниці" - це подорожі з Праги до Києва з пересадкою в Перемишлі. Коли був започаткований цей напрямок, скільки квитків продано за час існування маршруту? Яка його середня заповнюваність?
- На сьогодні одне сполучення має 500 місць, тобто 360 місць в спальних вагонах і 140 місць в сидячих, більшість пасажирів пересідають в Перемишлі на поїзди "Укрзалізниці" до Києва, Харкова та Запоріжжя. Щомісяця подорожує майже 30 тис. пасажирів, заповнюваність понад 95%.
Наша стратегічна мета – створення умов, за яких пасажири будуть заохочені надавати перевагу залізничному транспорту перед автобусами. Це тренд, який підтримується в Європейському Союзі. Ми всі віримо, що Україна стане частиною цієї великої сім’ї. Наші залізничні сполучення – це перша ластівка транскордонного співробітництва. І йдеться не лише про екологію, а перш за все про комфорт та безпеку пасажирів.
- Чи плануєте ви й надалі розвивати цей напрямок після запуску потягу Чоп-Прага?
- Так, сполучення через Перемишль завжди буде основним. Сполучення через Чоп переважно для пасажирів в напрямку Закарпаття. У своїх планах на майбутнє ми цим не обмежуємось. Віримо, що скоро закінчиться війна і знову почнеться туризм. Чехи люблять гори, ми б хотіли продовжити нічний потяг до Мукачева, щоб чеські та словацькі туристи прокидалися на місці призначення і йшли в прекрасні Карпати. Закарпаття є одним з найбідніших туристичних регіонів, туризм допоможе, особливо в гірських і передгірних районах. Громадяни можуть пропонувати свої послуги розміщення через airbnb.com. З цією метою ми готові інвестувати у відновленні електрифікації ділянки Чоп-Мукачево.
- Ви продаєте квитки в Україну та з України. При цьому український квиток підтверджуєте за добу - шість годин до поїздки. Мені особисто відомі випадки, коли перед самою поїздкою пасажир дізнається, що куплений український квиток скасовується і RegioJet повертає кошти. В результаті доводиться їхати з Перемишля автобусом або шукати, як дістатися Перемишля. Чому це відбувається і які шляхи вирішення цієї проблеми ви розглядаєте?
- Так, це дійсно стається. Це пов’язано з тим, що купівля квитків "Укрзалізниці" відбувається вручну. Ми з українськими колегами працюємо над тим, щоб інтегрувати дві системи, щоб вони також могли продавати квитки на наші потяги, отримуючи комісію і збільшуючи дохід. У цьому питанні м’яч на боці "Укрзалізниці". У будь-якому випадку, якщо такі ситуації трапляються, ми повертаємо пасажирам вартість проїзду.
- Скільки склали інвестиції RegioJet's в організацію сполучення Прага-Перемишль і коли плануєте їх повернення?
- На сполученні Прага-Перемишль курсують два потяги вартістю EUR15 млн. Для їх придбання ми залучили кредитне фінансування. Спочатку потяги були збитковими: громадяни України дуже консервативні, їм потрібен час на змінення споживацьких звичок. Зараз у цих потягах майже не буває вільних місць. Вони вже вийшли на невелику прибутковість. Тобто ми можемо повернути кредит, а це найголовніше. Ось чому ми можемо розпочати сполучення Прага – Чоп і, можливо, незабаром Ганновер – Берлін – Перемишль. Невдовзі очікуємо на дозвіл від відповідних польських органів.
- Рейс Чоп-Прага має бути запущений в середині листопада. Коли квитки з’являться в застосунку і на сайтах "Укрзалізниці" та RegioJet?
- Ми очікуємо на укладення договору з "Укрзалізницею", і щойно це станеться, ми розпочнемо продажі квитків за три тижні до початку руху поїздів. Наразі м’яч тут знову на полі "Укрзалізниці".
- В який день листопада відбудеться запуск потягу?
- Наразі невідомо. RegioJet готовий в будь-який момент, і я вірю, що потяги поїдуть цього року.
- Скільки триватиме подорож?
- 13 годин 30 хвилин, включно з часом на словацький паспортний контроль. Більшу частину часу пасажири проведуть в ліжку. Вони будуть забезпечені сніданком і вечерею в потязі.
- Скільки місць буде в потязі, якого класу? Яким буде склад потягу – сидячі чи спальні місця?
- На першому етапі плануємо три вагони на 140 місць, з них 80 місць в спальних вагонах, 60 місць в вагонах з місцями для сидіння. Обмеженням зараз є можливість митного оформлення в Словаччині. Поступово будемо збільшувати пропозицію місць.
- В одному з інтерв’ю ви казали, що доповнюєте дешеві квитки відмінним сервісом на борту. Чи отримають пасажири потягу Чоп-Прага безкоштовну воду, чай, каву?
- Пасажири отримуватимуть безкоштовну воду, каву, сніданок і вечерю. Wi-Fi входить у вартість.
- Якою буде ціна на квиток в потязі Чоп-Прага?
- Наша стратегія полягає в тому, щоб найдовша частина шляху в спальному вагоні з пересадкою на станцію призначення в Україні була не дорожчою за автобус. Вартість плацкартного квитка значно нижча за вартість автобуса. Ми опублікуємо ціни до запуску. Припускаю, що ціна буде близько EUR25.
- "Укрзалізниця" платить компанії SKPL за виконання перевезень з Рави-Руської до Варшави. А яка модель розрахунків запроваджена з RegioJet?
- RegioJet отримуватиме доходи від перевезень, сплачуючи на користь "Укрзалізниці" плату за доступ до інфраструктури.
- Як буде завантажено рейс, згідно з вашими очікуваннями?
- Ми очікуємо наповненість на рівні 95%. Це буде не складно, зважаючи що в поїзді загалом 140 місць.
- Рейс до Праги буде прямим чи з пересадкою в Кошице?
- Сполучення буде прямим, ці три вагони (з Чопу – ІФ-У) курсуватимуть у складі поїзда RegioJet Прага – Кошице, який матиме до 18 вагонів.
- Чи буде забезпечений потяг Wi-Fi на українській території й після кордону?
- Ми не тестували Wi-FI на українській ділянці шляху, але ми їдемо лише на 5 км вглиб України. Гадаю, в нас ще буде сигнал зі Словаччини або Угорщини. В нас найшвидший Wi-Fi з усіх операторів. Ми знаємо, що люди хочуть мати доступ до інтернету в дорозі.
- Як пасажири діставатимуться до Чопа і найбільших українських міст на зворотному шляху?
- Буде сполучення з Мукачево, Львовом, Києвом та іншими містами. Але головне – це сполученням із Закарпаттям.
- Якими є інвестиції RegioJet в організацію маршруту Чоп-Прага? Впродовж якого часу компанія планує повернути їх?
- Наразі інвестиції мінімальні, це фактичне розширення існуючого сполучення Праги з Кошице. Втім, якщо "Укрзалізниця" підтримає нас та сприятиме реалізації проекту, ми готові інвестувати в електрифікацію сполучення Чоп-Мукачево. Точну суму інвестицій я наразі назвати не можу. Ми чекаємо на погодження та інтерес від "Укрзалізниці" до реалізації цього проекту. Це буде наш подарунок Україні, як і наші гуманітарні потяги на початку повномасштабного вторгнення.
- Ви говорили, що зацікавлені у відновленні колії формату 1435 мм до Ужгорода. Чи є прогрес в реалізації цього проекту?
- Сполучення по колії 1435 см від Чопа до Ужгорода має виключне значення для сполучення з Угорщиною.
- Можете розповісти про проект, який передбачає що потяги RegioJet зможуть доїжджати до станції Мостиська-2? Ви мали на увазі потяг, який зараз довозить пасажирів до Перемишлю чи інший? Яким буде ефект від цього проекту для вашої компанії, чому це потрібно?
- Пропускна здатність між Перемишлем і Львовом сьогодні обмежена лише 5-6 потягами на день. Це дуже мало. Якби наші потяги дозволяли частині пасажирів вийти в Перемишлі, а частині на станції Мостиська II, ми б подвоїли місткість. Потяги могли б одночасно прибувати з Праги та з Берліну, або навпаки.
- На якому етапі проект запуску потягу Київ-Берлін? Я вірно розумію, що в межах цього проекту "Укрзалізниця" довозитиме пасажирів до Перемишля, а далі по Європі їх везтиме потяг RegioJet?
- Польська сторона повідомила, що найближчим часом дозволить нам це сполучення. Але для того, щоб розпочати цей проект, ми повинні інвестувати в пересадковий термінал на станції Мостиська II, аби "Укрзалізниця" мала можливість забезпечити збільшення кількості місць від Перемишля до Львова, а в ідеалі – до Івано-Франківська та Чернівців. Без збільшення цієї потужності ми не запустимо сполучення з Ганновером і Берліном.
- Інформація про запуск RegioJet рейсів з України до Будапешта і Відня відповідає дійсності? Це одне з важливих для українських пасажирів питань, оскільки на цьому напрямку часто відміняють потяги. Також виникають затримки з вини угорської залізниці.
- Так, це один із можливих наступних проектів. Співпраця з "Укрзалізницею" вигідна всім, але, на жаль, ми звикли працювати в швидшому темпі. Я розумію, що забезпечення безперебійного руху потягів, особливо з огляду на постійні ремонти атакованої РФ інфраструктури, вимагає від "Укрзалізниці" дуже багато енергії та сил. Низький уклін за це.
- Розкажіть детальніше про персонал, який обслуговуватиме потяг Чоп-Прага та інші потяги RegioJet в Україні. Ми чули, що ви набирали цей персонал в Чехії, проте обов’язковою вимогою було знання української мови. Чи надавали ви перевагу українцям, які перебувають в Європі? Якими були вимоги до кандидатів і якою буде оплата їх праці?
- Так, ми працевлаштовуємо в нашій компанії українських біженців. Як стюарди вони заробляють стільки ж, скільки їх чеські колеги, тобто приблизно 35 тис. чеських крон (EUR1,4 тис.) брутто. Це європейське право. Не кожен іноземець знає, що має право на таку ж зарплату, як і чеський колега. Однак починають з нижчої зарплати на посаді помічника стюарда, поки не оволодіють чеською мовою, на що еомусь потрібно три місяці, а декому й більше. Один стюард зазвичай обслуговує три вагони.
- Ви заявляли про намір замовити 1 тис. пасажирських вагонів у Крюківського вагонобудівного заводу. Чи на часі цей проект?
- Ми готові розпочати з кількох десятків вагонів. Маємо в планах поїздку на підприємство.