Страховики гідно відреагували на зміни на ринку ОСЦПВ – голова правління СК "ПЗУ Україна"
Ексклюзивне інтерв'ю з головою правління СК "ПЗУ Україна" Мачеєм Шишко
Текст: Лідія Гришан
- Ринок ОСЦПВ з 1 січня 2025 року повністю змінився. Як ви оцінюєте ці зміни?
- Розцінюю, як абсолютно правильний крок вперед, навіть попри те, що розміри лімітів відповідальності могли б бути вищими, чим є зараз.
Крім цього, я не очікував такої реакції ринку на ціноутворення. Якщо порівняти весь 2024 рік і січень-лютий 2025 року, то у середньому, ціна полісу зросла на 217%! Чесно, я не думав, що ринок зразу ризикне підняти ціни до такого рівня. Але, про що це говорить?
Тільки про те, що страховики підійшли до цього питання максимально серйозно, не почали демпінгувати та не побоялись дати ту чесну ціну, яка має бути. Це дуже хороший знак, який демонструє, що зміни на ринку ОСЦПВ дійсно йдуть у правильному напрямку.
- Що було найскладнішим для вашої компанії під час переходу на нові стандарти в ОСЦПВ?
- Глобально – нічого складного не було. Але незначні технічні складнощі, пов’язані з інтенсивністю змін, місце мали.
- Чи робили попередні розрахунки, на скільки може зрости розмір виплат і, здебільшого, за рахунок чого?
- Ну звісно, що так. Адже ліміти більші, відповідно, середній збиток буде збільшуватись. Та треба розуміти, що ріст буде непропорційний. Ми у "ПЗУ Україна" робили попередні розрахунки, спираючись на нашу статистику протягом останніх 30 років. Саме тому, у нас ціна відчутно вище, чим по ринку.
- Чим український ринок ОСЦПВ відрізняється від польського?
- Це цікаве питання, поясню на прикладі. Місяць тому, у Варшаві, я купив на своє авто автоцівілку від PZU без знижки для співробітників. Заплатив 585 злотих, це 6273 грн, з сумою відповідальності 6 млн злотих, це 64 млн грн.
Готуючись до сьогоднішнього інтерв’ю я попросив порахувати ціну автоцивілки на це ж авто за усіма моїми параметрами, тільки у Києві. За ідентичними даними, ціна полісу автоцивілки вийшла 5600 грн, але з сумою відповідальності 250 тис. грн.
- Чому між Варшавою та Києвом така велика різниця в лімітах та зовсім мізерна в ціні на поліс?
- Є ряд причин, але назву основні, які багато що зможуть пояснити. Перша причина – комісійні. У Польщі вони невеликі, я б сказав single-digit, вкрай рідко буває більше 10%, на відміну від України, де комісійні живуть своїм життям, від СК до СК.
Друга: чим вище сума відповідальності, тим нижче ціна у відсотках від цих лімітів. Це технічний момент, сподіваюсь, зрозумілий. Думаю, рано чи пізно, суми відповідальності в Україні будуть приведені до рівня європейських і цього не треба боятись, адже ціни будуть пропорційні.
І третя, важлива, причина - українські страховики у формуванні ціни орієнтуються на стандартні параметри від МТСБУ: вік водія, марка авто, бонус-малус, зона. І ніхто не йде глибше. В Європі підхід до цих параметрів може бути у десятки разів об’ємніший, може включати безліч факторів, наприклад, таких як кредитна історія, наявність дітей чи будь-які інші аспекти життя. Плюс в Європі дуже агресивно реагують на штрафи, якщо у водія є історія штрафів. Низької ціни на поліс бути не може.
Саме тому, у Польщі, ціна автоцивілки на моє авто ґрунтується на сумі позитивних факторів, а для іншого клієнта, який має штрафи чи проблемну кредитну історію, ціна на автоцивілку на таке ж авто може злетіти у 10 разів.
І це те, до чого в Україні так само прийдуть. Насправді, я думаю, що вже зараз компанії шукають ті параметри, при яких буде можливість проявляти лояльність до надійних клієнтів, та мати механізми для виявлення збиткових клієнтів.
Принаймні ми, у "ПЗУ Україна", зараз вивчаємо це питання і шукаємо ті фактори, які будуть адекватні сьогоднішній ситуації у державі, і при цьому дадуть нам можливість робити ціну гнучкою та справедливою для клієнта.
- Який напрям продажів страхових продуктів ви вважаєте найбільш перспективним?
- Якщо чесно, я вірю в універсальний підхід. Неважливо, через який канал прийшов клієнт, важливо, щоб подальша комунікація з ним була органічно продовжена, а не починалась "з нуля". Тобто, має бути єдина система, в якій ми зможемо гарантувати клієнту належний рівень сервісу, і при цьому не буде різниці, прийшов він онлайн через сайт, мобільний додаток чи фізично в офіс. Саме цей підхід у нас зараз у фокусі.
Розумію, що глобальна диджиталізація перевела більшість бізнесу в онлайн і, звісно, ніхто не очікує, що в офісах будуть черги з клієнтів, але я не вірю в ефективність виключно онлайн-продажів з повним закриттям офісів. На мій погляд, це дорога у нікуди. Європа вже пройшла цей етап і зараз знову спостерігається тенденція до відкриття офісів і особистих комунікацій з клієнтами. Мені здається, що саме комбінований підхід у цьому питанні, може забезпечити позитивний результат компанії не лише у фінансовому сенсі, але й репутаційному.
- Як у вашій компанії проходить навчання агентів, субагентів, брокерів. Скільки вже зареєстрували у Реєстрі страхових посередників?
- Розробка та підготовка навчальних матеріалів для страхових посередників, розпочалась ще у другому півріччі 2024 року. Нашим відділом навчання розроблено сім дистанційних електронних курсів з фінальним тестуванням, які були доступні на спеціальній навчальній платформі групи.
Відверто кажучи, ця вимога закону була для нас абсолютно зрозумілою. Оскільки навчання страхових агентів, партнерів та кожного співробітника, який дотичний до продажів у групі "ПЗУ Україна", є обов’язковим з 2015 року. Ми для цього придбали спеціальну навчальну платформу і вже 10 років практикуємо цю систему, тому процес максимально налагоджений.
Відповідно до нових вимог закону, у нас вже пройшло навчання 2000 страхових посередників та співробітників групи, і якраз зараз відбувається отримання ними відповідних сертифікатів.
- Що необхідно зробити страховикам, щоб збільшити довіру населення і бізнесу?
- Працювати і виконувати свої зобов’язання перед клієнтами. Насправді, я думаю, що останні роки регулятор і страховики дуже ефективно працюють та багато роблять для повернення довіри клієнтів.
Я пам’ятаю, як 30 років тому, про стан страхового ринку не було жодної доступної інформації через інтернет чи через інші відкриті джерела. Не було жодної інформації про реальний фінансовий стан тої чи іншої СК. У клієнтів була майже нульова фінансова грамотність.
Зараз вся інформація доступна, права клієнтів захищені, регулятор дуже багато для цього зробив. Плюс - кількість компаній значно зменшилась, ми бачимо, що ринок органічно очищається і це, у тому числі, про безпеку та захист інтересів клієнтів.
Впевнений, тенденція до очищення ринку буде посилюватись, а отже – буде посилюватись і довіра клієнтів.