Колонки

Що робити, якщо не генерується COVID-сертифікат

Дмитро Черниш, директор Департаменту розвитку електронної системи охорони здоров'я, Національна служба здоров'я України

Регіони України поступово підсилюють протиепідеміологічні обмеження у зв'язку зі зростанням кількості захворювань на COVID-19. Наприклад, наразі скористатись громадським транспортом між регіонами або в деяких містах можна тільки за наявності COVID-сертифіката.

COVID-сертифікат — це зручний та доступний цифровий документ, за допомогою якого можна підтвердити вакцинацію проти COVID-19 і уникнути протиепідеміологічних обмежень.

Понад 5 млн українців уже отримали COVID-сертифікати за допомогою застосунку або порталу «Дія». Нещодавно Міністерство цифрової трансформації оновило алгоритм отримання сертифіката. Тепер для цього не потрібен електронний підпис («Дія.Підпис» або інший кваліфікований електронний підпис), а згенерувати сертифікат нині можуть навіть ті українці, які не мають біометричного закордонного паспорта або ID-картки.

Але трапляються випадки, коли українці, які зробили щеплення, отримати сертифікат не можуть. Хочу розповісти алгоритм дій пацієнта на кожний із таких випадків.  

«Дія» не генерує COVID-сертифікат через помилку в записі про вакцинацію

Команди, які здійснюють вакцинацію, мають обов’язково вносити дані про вакцинованих осіб в електронну систему охорони здоров’я.  Робити це уважно і ретельно. Українцям, які тільки роблять щеплення, рекомендую одразу у центрі вакцинації перевірити, чи генерується сертифікат.

Внести чи виправити дані про вакцинацію має той лікар, який її проводив у відповідному пункті щеплення. Ані сам пацієнт, ані інший лікар, ані НСЗУ виправити цю інформацію не можуть. Тобто якщо дані про проведену вакцинацію внесено із помилкою (наприклад, неправильно вказана назва або партія вакцини тощо), і через це отримати сертифікат не вдається, слід звернутися до пункту, де робили щеплення. Таке обмеження запроваджено для того, щоб захистити пацієнта. Оскільки якщо хтось свідомо або ненароком позначить дані пацієнта в електронній системі охорони здоров'я як помилкові та видалить, відновити їх буде неможливо.

Якщо пацієнт робив щеплення у свого сімейного лікаря, потрібно звертатися до нього. З собою слід мати паспорт громадянина України та ідентифікаційний код.

Не вдається отримати COVID-сертифікат через помилку в даних, зроблену не під час вакцинації, а раніше

У деяких випадках проблема виникає через помилку в персональних даних пацієнта, які не стосуються вакцинації. Наприклад, пацієнт змінив прізвище після одруження або не перевірив правильність даних під час заповнення декларації.

Такі помилки в реєстраційних даних може виправити будь-який лікар, що зареєстрований в електронній системі охорони здоров'я. Як правило, пацієнти звикли звертатись до сімейного лікаря, але це може зробити й будь-який інший фахівець — наприклад, вузький спеціаліст вторинної ланки.

Пацієнт зробити цього самостійно не може.

Важливо! Лікар має саме виправити помилку в реєстраційних даних, а не створювати новий запис, адже в такому разі відбудеться дублювання. Якщо лікар цього ніколи не робив, він може звернутись безпосередньо до служби підтримки медичної інформаційної системи, якою користується його медичний заклад. Представники розробника підкажуть, як це зробити.

Помилок у даних пацієнта немає, а ковідний сертифікат не генерується

Якщо запис у медичній інформаційній системі медичного закладу є, у ньому немає помилок, але сертифікат все одно не генерується, це може бути через те, що дані з МІС не було передано до центральної бази даних. У МІС є відповідна позначка. Попросіть лікаря перевірити цю позначку і за необхідності повторно відправити дані до центральної бази.

Сертифікат не генерується через те, що щеплення було зроблено різними вакцинами

Іноді лікарі приймають рішення робити пацієнту щеплення проти COVID-19 різними вакцинами. Наприклад, якщо у людини була алергія на першу дозу певного препарату або він закінчився.

Наразі визнаються такі комбінації: перша доза AstraZeneca/CoviShield, Moderna або Comirnaty/Pfizer-BioNTech, друга доза Moderna або Comirnaty/Pfizer-BioNTech.

Якщо пацієнту зробили щеплення вакцинами, які не можуть бути взаємозамінні, або відповідну комбінацію ще не було визнано в Україні офіційно, сертифікат отримати неможливо. Пацієнту потрібно слідкувати за змінами у нормативно-правових актах щодо визнання вакцин проти COVID-19. Тільки-но вони відбуваються, НСЗУ вносить відповідні зміни в реалізацію COVID-сертифікатів.

В електронній системі охорони здоров’я є кілька медичних карток пацієнта, і запис про вакцинацію внесли до неактуальної або задубльованої картки

Така проблема може статись через те, що медичні працівники, замість того, щоб оновлювати інформацію про пацієнта в діючій картці в електронній системі охорони здоров'я, реєструють людину як нового пацієнта і відтак створюють дублікати карток. Наприклад, пацієнт до 14 років був зареєстрований за свідоцтвом про народження, а потім отримав паспорт. Замість того, щоб актуалізувати дані, лікар створив новий запис. 

У такому разі перше, що потрібно зробити пацієнту, — переконатись, що це справді так. Про це можна дізнатись у кабінеті свого сімейного лікаря або у оператора контакт-центру НСЗУ за номером 16-77.

Друге — потрібно подати офіційне звернення до НСЗУ про об'єднання реєстраційних даних. Звернення пишеться з зазначенням актуального номера паспорта та індивідуального податкового номера. Копії цих документів потрібно додати до звернення.

Документи можна відправити у два способи:

  1. Звичайною поштою за адресою: просп. Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073
  2. Електронною поштою на скриньку: info@nszu.gov.ua

У зверненні краще просити саме об'єднати дані, а не видалити один із двох записів. Разом із записом буде видалено і медичну історію, яка до нього прикріплена. Також коли ви змінюєте документи, обов'язково зверніть увагу на те, щоб лікар актуалізував уже існуючі дані, а не створював новий запис.

Неможливо отримати COVID-сертифікат, бо на індивідуальний податковий номер зареєстровано дітей або взагалі міститься в декларації невідомої особи

Справді, раніше деякий час дітей реєстрували на ІПН батьків. На сьогодні цього зробити неможливо, але такі дані в системі залишились.

У такій ситуації пацієнт має надіслати звернення до НСЗУ з проханням деактивувати неправильно вказаний ІПН в іншій картці, тому що він належить йому. До листа потрібно додати копії паспорта та ІПН. Цього достатньо, щоб НСЗУ пересвідчилась, що ІПН належить саме цьому пацієнту. Тільки-но ІПН буде видалено з іншого запису, пацієнт зможе згенерувати сертифікат.

Документи можна відправити у такий самий спосіб.

В електронній системі охорони здоров'я дві декларації пацієнта

Такого не може бути. Іноді, коли лікар бачить в електронній системі охорони здоров'я два профілі пацієнта, він помилково вважає, що це дві різні декларації. Проте це фізично неможливо. Адже система автоматично припиняє декларацію, коли з'являється нова.

А от два профілі пацієнта, якщо одну людину зареєстрували двічі за різними документами в електронній системі охорони здоров’я, можуть бути. Що робити пацієнту, щоб вирішити цю проблему, ми вже розповіли.

 

 

 

Реклама
Реклама

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

ОСТАННЄ