Колонки

COVID створив нові тренди в бізнесі. Ось на чому зараз можна заробити

Владислав Савченко, засновник "Powercode", "Foodex24"

 

Саме час запускати коворкінг, онлайн-школи, служби доставки і відеопродакшн

Жорсткий карантин в першій половині року значно  вдарив по бізнесу.  Здавалося б - ми це пережили і видихнули, але майбутнє туманне, а вірус з нами надовго.  Незважаючи на щоденні ковідні «рекорди», влада поки не закриває все назад.  Але думаю, ближче до зими ми від цього нікуди не дінемося.  У нас вже відправили школярів на віддалене навчання, у Франції та Брюсселі, по другому колу закрили ресторани, а в Німеччині - заборонили запрошувати на приватні вечірки більше 10 осіб.

Щоб потім не хапатися за голову, саме час запускати бізнеси, які зараз на хвилі.  Відкривати що-небудь нове в офлайні зараз просто нерозумно, а от онлайн - на плаву, і буде рости далі.  Ось 8 напрямків бізнесів, які можуть зараз злетіти.

1. Студія з розробки сайтів та мобільних додатків

Коронакриза показала: якщо у тебе немає сайту, тебе немає в бізнесі.  E-commerce, Saas-системи, відеозв'язок, онлайн-медицина - це все буде в тренді ще довго, і попит поки що вищий за пропозицію.

 І - найголовніше - все це треба комусь розробляти.  Я відчув на своїй компанії, що попит на розробку онлайн-сервісів зростає.  У березні, коли всі тільки починали панікувати і різати витрати, у нас відвалилося кілька замовлень.  Але потім продажі різко пішли вгору.  Ті, хто був в офлайні, перебираються в онлайн.

У тренді - швидкість.  Всі хочуть розгорнути онлайн-бізнес швидше, щоб адаптуватися до Коронавірусних реалій.  Наприклад, АТБ створив свій інтернет-магазин буквально за два місяці.  Тому чим швидше ваша студія може виконувати замовлення, тим більше їх у вас буде.

2. Сервіс доставки ліків

З 14 жовтня в Україні офіційно запрацювали онлайн-аптеки та доставка ліків.  Ви здивуєтеся, але до березня це було заборонено: аптеки не мали права організовувати доставку.  Деякі бізнеси знаходили лазівку і підписували з клієнтом договір про делегацію повноважень на покупку ліків - так, наприклад, працював стартап Liki24.

Навесні Кабмін тимчасово дозволив торгувати ліками в онлайні - але тільки на час карантину.  А недавно уряд узаконив онлайн-аптеки назавжди.  У жовтні цей закон вступив в силу.  Незабаром в цій ніші з'явиться серйозна конкуренція, але той, хто зуміє швидко зорієнтуватися і відкрити такий бізнес раніше за всіх, зірве джекпот.

3. Сервіс доставки їжі (і всього іншого)

Сервіси на зразок zakaz.ua вистрілили ще в березні.  Щоб мінімізувати контакти з людьми, в карантин всі почали замовляти доставку продуктів онлайн: собі і своїм літнім батькам.  Ми в лічені тижні запустили онлайн-супермаркет Foodex24, і зрозуміли: попит дійсно високий.

 Після першої фази загального спантеличення попит трохи вщух, але враховуючи, що коронавірус з нами надовго, ця історія буде актуальною і далі.  До того ж, багато хто зрозумів: набагато зручніше через сайт або додаток замовити додому 30 кілограмів овочів і молока, ніж тягнути це самостійно.

Тож є сенс заходити на цей ринок.  Або в суміжні: запустити сервіси доставки одягу, дитячих товарів або косметики.  І ні, конкуренції я не боюся: поконкуруємо якістю, а клієнти зроблять вибір.

 Цікаво, що сервіси доставки готової їжі - навпаки, не на плаву.  Ресторани і кафе більше не хочуть платити 30-40% від замовлення сторонній службі доставки, і наймають кур'єрів самі.  При цьому, попит на доставку їжі з ресторанів трохи впав - через фінансову невизначеність і сидіння вдома, люди почали готувати самі.  Навіть ті, хто раніше цю справу ненавидів.

4. Онлайн-магазин

У другому кварталі 2020 роки онлайн-рітейл в Америці зробив небувалий стрибок - найбільш різкий з 2001 року.  Продажі в онлайні виросли відразу на 44%.  Світ і до цього рухався в бік онлайн-покупок, але коронакриза дала цьому тренду сильний поштовх.

Якщо говорити про Україну, то в минулому році, за оцінкою Netpeak, обсяг українського ринку e-commerce був близько $ 1,5 млрд. Для порівняння, в Німеччині - $ 35 млрд, в США - $ 184 млрд. Це не означає, що у нас все  так погано.  Це означає, що у нас - величезне поле для розвитку.

Тож навіть, якщо вам здається, що в українському онлайні продається все, що завгодно, і заходити сюди безглуздо - це неправда.  Паралельно з появою інтернет-магазинів, зростає і попит.  І тут знову працює відоме правило: чим швидше вскочиш у цей поїзд, тим більше бонусів збереш.

Станом на літо близько 36% українців купували товари онлайн.  Найчастіше, як не дивно, купують не техніку, а одяг.  Техніка та електроніка - на другому місці, косметика і парфумерія - на третьому.  Це означає, що ще 64% жителів України рано чи пізно почнуть купувати в інтернеті - це неминуче.  А значить перспективи цього ринку величезні.

5. Додаток для онлайн-тренувань

В онлайн переходять не тільки їжа, одяг і ліки, а й спорт.  По-перше, тому що ситуація зі спортзалами туманна - їх то закривають, то відкривають.  Чи є сенс купувати легінси на новий сезон - не розберешся.

По-друге, у сучасних людей стає все менше часу.  Дійти до залу і назад - це цілих півгодини-година, які все складніше знайти у своєму щільному графіку.  Звичайно, купувати гору "млинців" і штанги додому готові не всі.  Але для любителів йоги і фітнесу мобільні додатки - те, що треба.

Тим більше, що багато айтішників перейшли на віддалену роботу.  А це люди, які звикли до спортзалу прямо в офісі, і при цьому вміють і люблять працювати з діджитал-інструментами.  Дайте їм зручний додаток для смартфона, з яким можна тренуватися вдома - і вони готові будуть за це платити.

6. Коворкінг

Тут все зрозуміло: через вірус багато компаній переходять на віддалений режим роботи, а деякі - не планують звідти повертатися.  Буквально на днях Microsoft дозволив своїм співробітникам працювати з дому - частково або повністю, причому навіть незалежно від карантину.

 З українських компаній - наприклад Evo перейшла на віддалений режим назавжди, а це більше 900 працівників.  Що вже казати про маленькі компанії, яким не вигідно платити за офіс, поки в нього майже ніхто не ходить.  Їм вигідніше оплатити коворкінг тим співробітникам, яким вдома заважають працювати діти, собаки і близькість холодильника.

Загалом, тренд на коворкінг розвивався в усьому світі і до карантину.  Зараз це ще актуальніше.  Знімаєте приміщення, робите мінімальний ремонт, купуєте смачну каву - і вперед.

7. Відеопродакшн

Світ поступово втомлюється від текстів і фото.  Покоління Z вже наповну спілкується з гаджетами голосом, відправляє друзям голосові повідомлення і «гуглить» в Youtube.  TikTok зараз - ледь чи не найпопулярніша соцмережа в світі - додаток встановили близько 2 мільярдів разів (притому, що у світі всього близько 7 мільярдів людей).  Навіть я завів Ютуб-канал - до речі, там вже більше мільйону переглядів.

Загалом, формат відео - в тренді.  Але якщо підлітки можуть записати влоги тремтячими руками на телефон, то бізнесу, серйозним влогерам, інтерв'юерам і власникам авторських Ютуб-каналів треба працювати над якістю відео.  Погану картинку люди дивитися вже не готові.

Тобто студія відеопродакшену - той бізнес, який буде тільки набирати популярності.  Почніть зараз, і ви зловите цю хвилю.

8. Онлайн-школа з вивчення мов (і не тільки)

Світ стає глобальним, і не знати англійської зараз - соромно.  Тому, наприклад, український стартап Grammarly вже «єдиноріг» (тобто, коштує більше $ 1 мрд).  Люди активно звикають вчити англійську в діджіталі - через додатки для смартфону, в скайпі, за допомогою онлайн-уроків і навіть в TikTok.

Разом з тим, ростуть всі інші напрямки навчання онлайн.  Ринок EdTech (освітніх технологій) - один з найбільш динамічно зростаючих у світі.  Україна в цьому плані - неоране поле для можливостей.  Інвестицій для запуску такого бізнесу потрібно більше, ніж у випадку стандартної школи (розробка грамотного і зручного ПО - це вам не приміщення орендувати).  Але і потенціал - у рази вище.  

Вперед!

Реклама
Реклама

ОСТАННЄ