Колонки

Що необхідно знати про мито на російські нафтопродукти

Олег Гез, виконуючий обов'язки Голови Правління ПАТ «Укрнафта»

 

Що буде з цінами

Зростання цін на нафтопродукти в Україні внаслідок впровадження мита на російські дизельне паливо та автогаз – це міф. Ціни на АЗС, зрештою, залежать від цін нафту, акцизів і курсу долара. Поточна цінова ситуація на ринках нафти не дає підстав говорити про зростання.

В серпні 2019 року уряд запровадив спецмито 3,75% на імпорт трубопровідного російського дизеля. Тоді так само деякі імпортери, найняті експерти і їхні союзники говорили про загрозу зростання цін. Проте в реальності ціна на дизельне паливо на АЗС з того часу скоротилась на 25%. Головним чином через падіння цін на нафту.

Так, після введення спецмита імпортери російського пального можуть втратити приблизно 40 копійок на літрі дизпалива. Проте на роздрібному ринку зростання цін буде стримуватися за рахунок конкуренції між національними виробниками та імпортерами.

Державний бюджет

Держбюджет України лише виграє від запровадження мита. Додаткові доходи можуть скласти від 2,7 до 4 млрд грн на рік, залежно від динаміки цін та обсягу імпорту. Представники імпортерів російського палива кажуть, що український ринок є преміальним для російських нафтовиків. Зрозуміло, що російські компанії зацікавлені зберегти статус кво і заробляти надприбутки на українському ринку. Але український уряд має діяти в інтересах України та її громадян, і преміальні заробітки російських нафтовиків спрямувати в український бюджет.

Енергетична залежність / незалежність

Досвід російсько-українських газових війн навчає нас, що Росія використовує енергоносії як засіб тиску та впливу. Диверсифікація поставок газу та відмова від прямого імпорту газу з РФ вибила з її рук цю зброю.

З нафтопродуктами ситуація протилежна: 80% нафтопродуктів імпортується, при цьому близько 38% - з Російської Федерації. До чого це може призвести? У квітні 2019 року уряд РФ заборонив експорт в Україну бітуму. Наслідок: дефіцит та зростання цін. Наприкінці 2019 року уряд РФ обмежив поставки нафти на білоруські НПЗ, звідки надходить третина бензину на український ринок. Наслідок: дефіцит та стрибок цін в Україні.

Підживлювати власними руками подібну залежність від РФ щонайменше необачно. Імпортне мито - це дієвий інструмент диверсифікації, який дозволяє рухатись до цієї мети без потрясінь для економіки та споживачів. Поки що Україна має час та можливість зменшити залежність від російських нафтопродуктів контрольовано і на власних умовах. Якщо Росія застосує свою нафтову зброю, часу і простору для маневру в нас уже не буде.

 

Реклама
Реклама

ОСТАННЄ