АМКУ може за запитом давати роз'яснення щодо відповідності реклами законодавству
Київ. 4 серпня. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА - Суб'єкти господарювання можуть звернутися до Антимонопольного комітету України (АМКУ) із запитом щодо відповідності їхньої рекламної продукції, зокрема, положенням закону про захист від недобросовісної конкуренції, повідомив перший заступник голови АМКУ, державний уповноважений Юрій Кравченко на прес-конференції в агентстві "Інтерфакс-Україна" в четвер. За його словами, відповідні повноваження комітету передбачено поправками до деяких законодавчих актів про вдосконалення регулювання у сфері захисту економічної конкуренції (законопроект №7419), які 22 липня підписав президент. "Що це дає бізнесу? Це дає можливість описати ситуацію, яка може виникнути у разі появи ТБ-реклами, реклами на буклеті. Описати добре цю ситуацію та звернутися в АМКУ й отримати відповідь, чи буде це (реклама - ІФ) порушенням законодавства антимонопольного чи ні", - зазначив Ю.Кравченко. Він зауважив, що можливість роз'яснення відповідності реклами законодавству сприятиме скороченню кількості порушень, і очікує зростання кількості звернень по такі роз'яснення. "Ми досить чутливо ставимося до таких висновків, як "найкращий", "номер 1" (...) Якщо це дійсно так, то їх має бути підтверджено", - зазначив Ю.Кравченко. За його словами, згідно з змінами до закону про захист економічної конкуренції передбачено, що рекомендаційні роз'яснення надаватимуть лише органи центрального апарату АМКУ. "Бізнес повинен мати (...) єдиний підхід та розуміти подальші його дії в рекламній сфері - порушуватимуть вони законодавство чи не порушуватимуть", - пояснив Ю.Кравченко. Він зазначив, що раніше АМКУ у відповідь на звернення бізнесу міг давати такі рекомендаційні роз'яснення лише у випадках зловживання монопольним становищем та антиконкурентних дій. За словами президента Асоціації протидії недобросовісній конкуренції (АПНК), старшого партнера Адвокатського об'єднання Arzinger Сергія Шкляра, вартість одного звернення в АМКУ суб'єкта господарювання по рекомендаційне роз'яснення встановлено на рівні 1,36 тис. грн. Таким чином, на його думку, заявником буде середній та великий бізнес. "Деякі бізнеси "проскакуватимуть" і цією штукою не користуватимуться, тим паче, що це їхнє право, щоб просто не гальмувати бізнес-процес, навіть розуміючи, що їм краще зараз збільшити продажі, але наприкінці заплатити штраф", - додав С.Шкляр. "Це хороша можливість "перевіритися", якщо потрібно (...) Але необхідно використовувати її з розумом", - зазначив він. За його словами, рекомендація не є нормативним актом, проте, звертаючись по неї, компанії фактично заздалегідь оприлюднять перед комітетом свою рекламу. "Якщо ви не погодилися з рекомендаціями та починаєте рекламувати, вас починають штрафувати, а ось тоді ви можете оспорити вже рішення комітету", - пояснив С.Шкляр. При цьому виконання всіх рекомендацій буде вагомим аргументом у суді, який "оцінюватиметься судом у кожній конкретній справі на рівні з іншими доказами, - він її може прийняти, а може не прийняти", додав він. На думку юриста, ця норма може сприяти мінімізації ризиків потрапляння під великі штрафи в спірних моментах, і компанії з високою корпоративною культурою, "щоб не "потрапити", можливо, звертатимуться раніше". Як повідомлялося, окрім розширення повноважень АМКУ щодо видачі роз'яснень про відповідність реклами чинному законодавству, поправки до деяких законодавчих актів про вдосконалення регулювання у сфері захисту економічної конкуренції також передбачають, що адміністративні колегії територіальних відділень АМКУ зможуть накладати штрафи за порушення антимонопольного законодавства в межах 4 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (н.м.д.г., нині - 17 грн), тоді як зараз їх штрафи обмежені сумою в 1 тис. н.м.д.г. Уряд, що ініціював цей законопроект, аргументував свою пропозицію необхідністю знизити навантаження на працівників центрального апарату АМКУ та підвищити ефективність робіт відомства в цілому. За даними Кабінету Міністрів, середній розмір штрафів комітету в 2009 році - першому кварталі 2010 року становив 42 тис. грн. Ухвалений закон також дозволяє іноземним суб'єктам господарювання оплачувати витрати, пов'язані з розглядом їхніх заяв, в іноземній валюті. Закон набуде чинності наступного дня після його публікації.