Соціологи виступають за скасування заборони публікувати дані соцопитувань за два тижні до виборів для протидії маніпуляціям
Київ. 9 листопада. ІНТЕРФАКС-УКРАЇНА – Соціологи бачать у протидії маніпуляціям з даними опитувань і досліджень на президентських виборах 2010 року скасування ембарго на публікацію даних за два тижні до виборів, ретельніший і зважений підхід до оприлюднення даних, низку ініціатив на законодавчому рівні.
"Як відомо, публікацію даних заборонено за два тижні (до президентських виборів – ІФ). Ембарго на публікацію даних досліджень слід скасувати", - таку думку висловив генеральний директор Київського міжнародного інституту соціології Володимир Паніотто на прес-конференції в агентстві "Інтерфакс-Україна" в понеділок.
Крім того, одним із шляхів боротьби з маніпуляціями він бачить акредитацію соціологічних центрів при Соціологічній асоціації України, але водночас сумнівається в доцільності ліцензування соціологічних служб.
В.Паніотто пояснює значні відмінності в рейтингах кандидатів у президенти, що надаються різними соціологічними групами, тим, що використовуються різні погрішності, періоди опитувань, моделі (методики розрахунків), типи вибірок тощо. До того ж існують різні варіанти прогнозування того, скільки виборців голосуватиме.
Експерт також озвучив дані про рівень довіри населення до соціологічних опитувань. Так, 45% респондентів довіряють результатам соцопитувань, 14% - не довіряють, інші не визначилися зі своїм ставленням до роботи соціологів.
Голова правління Комітету виборців України Олександр Черненко також згоден, що заборона щодо публікації даних рейтингів за два тижні до виборів є неправильним підходом. "Я вважаю, що ця заборона абсолютно невиправдана. Це анахронізм. Скасувати повністю – ні, але хоча б скоротити до кількох днів". При цьому він не виключає появи даних псевдо-соц іолог ів.
Характеризуючи сучасну соціологію як науку, він наголосив, що "це той хірургічний інструмент, який, з одного боку, лікує, з іншого – несе в собі дуже велику небезпеку". За словами О.Черненка, за останні кілька років соціологія перетворилася на інструмент маніпуляцій.
Експерт Фонду суспільної безпеки Юрій Гаврилечко одним із способів протидії маніпуляціям бачить розробку державної програми, за якою проводитимуться опитування, при цьому відзначає доцільність заборони публікації яких-небудь інших опитувань.
Директор Research & Branding Group Євген Копатько зазначає, що соціологія є "не технологією, а інструментом", і визнає, що результати соцопитувань щодо рейтингів не влаштовують, перш за все, політиків третьої сили: "На нас найбільше ображаються політики третього ешелону".
Оцінюючи загалом ситуацію з майбутніми президентськими виборами, експерти зазначають, що маніпуляції в нинішній кампанії будуть.