Популістську політику схильні підтримувати 84% українців - дослідження
Висока частка українців, що схильні підтримувати популістську політику, - близько 84%, є небезпечною для економіки, оскільки громадські настрої можуть перешкодити проведенню ефективних реформ.
Такий висновок міститься в дослідженні міжнародної компанії Kantar TNS, проведеному на замовлення Центру економічної стратегії (ЦЕС).
Згідно з ним, популістські гасла вважають реалістичними 59% із 2 тис. опитаних респондентів.
Дослідження засвідчило, що найбільше прибічників популізму - серед жителів сіл, людей без вищої освіти, з невисоким доходом. Водночас географічні та вікові чинники не впливають на рівень підтримки популізму, йдеться в документі.
Головні причини високої підтримки популізму, за даними ЦЕС, - недостатня інформованість громадян про суть та цілі реформ, а також брак критичного мислення під час аналізу економічної політики.
Для зміни ситуації, на думку експертів ЦЕС, потрібне надання людям альтернативи популістській політиці, а також збільшення рівня поінформованості населення про вплив реформ на їхнє життя. Для побудови ефективної комунікації необхідно використовувати персоналізовані аргументи, побудовані на щоденних потребах і проблемах людини, а також акцентувати увагу на конкретних перевагах, які людина отримає від реформ, вважають експерти.
Вони вказують на один із результатів опитування, згідно з яким надання людині вибору між двома політиками - популістською та реальною - знижує підтримку популізму в середньому до 54% із 84%.
"Особливо ефективною є апеляція до особистої вигоди людини", - йдеться у звіті за підсумками дослідження.
Експерти зазначили, що в деяких питаннях підтримка популізму особливо стійка, і жодна аргументація не здатна суттєво її послабити, навівши як приклад держрегулювання цін: прибічники цієї політики не здатні подолати аргументи. Водночас в інших випадках точку зору респондентів змінити набагато простіше: більшість їх змінила свою думку щодо трьох із восьми популістських політик, йдеться у звіті.
За підсумками дослідження експерти ЦЕС також рекомендують приділяти особливу увагу вразливим групам населення в селах, адаптувати аргументи під кожну окрему цільову аудиторію, виділяти більше ресурсів в окремих питаннях протидії популізму, де успіх переконання ймовірніший, і не зловживати емоційно забарвленою риторикою.