Уряд України затвердив план реформування нафтогазового сектора
Кабінет Міністрів України затвердив погоджений зі Світовим банком та Енергетичним співтовариством план реформування нафтогазового сектора країни.
Відповідне рішення закріплено урядовим розпорядженням №375-р від 25 березня.
Згідно з документом, уже виконано такі ключові заходи, як затвердження закону "Про ринок природного газу", збільшення цін на газ для населення і підприємств теплокомуненерго (ТКЕ), а також збільшення відпускної ціни на газ, який добуває ПАТ "Укргазвидобування".
Документ також передбачає розроблення Кабміном низки актів щодо спрощення процедури надання населенню субсидій і необхідності забезпечення в держбюджеті достатнього обсягу фінансування для відшкодування населенню витрат на оплату житлокомпослуг та газу.
План заходів також передбачає надання до жовтня поточного року на розгляд Кабміну і Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП), відомостей про структуру собівартості видобутку природного газу компаніями, в яких Національній акціонерній компанії (НАК) "Нафтогаз України" належить більше ніж 50%. Ці структури собівартості та довгострокові програми таких підприємств мають бути перевірені авторитетними міжнародними компаніями.
Протягом квітня-жовтня 2015 року Міністерство енергетики і вугільної промисловості, Антимонопольний комітет Україна (АМКУ) і НКРЕКП (за згодою) мають розробити і подати до Секретаріату Енергетичного співтовариства проект плану реструктуризації НАК "Нафтогаз України" з метою відокремлення діяльності з транспортування природного газу відповідно до вимог закону України "Про ринок природного газу".
Забезпечення реструктуризації НАК "Нафтогаз України" відповідно до визначеної моделі відокремлення для газотранспортної системи, що перебуває в державній власності та не підлягає приватизації, має бути завершено до липня 2016 року. Відповідальні - Міненерговугілля, Фонд держмайна та АМКУ.
Крім того, має бути розроблено і затверджено план заходів щодо запобігання виникненню ризиків, пов'язаних із реорганізацією НАК "Нафтогаз України" та її дочірніх підприємств у частині виконання кредитних зобов'язань.
До серпня 2016 року Міненерговугілля за участю НКРЕКП доручено розробити і прийняти Кодекс газотранспортної системи, методологію визначення тарифів на транспортування природного газу для точок входу і виходу.
Міністерству фінансів, Міністерству економрозвитку і торгівлі (МЕРТ) доручено внести до парламенту до липня 2015 року законопроект про внесення зміні до Податкового кодексу в частині перегляду ставок рентної плати за користування нафтогазоносними надрами.
Ці міністерства також мають розробити і подати до липня-2015 законопроект про внесення змін до Податкового кодексу в частині впровадження з січня-2016 нової моделі оподаткування підприємств усіх форм власності, які провадять господарську діяльність з видобутку вуглеводнів, розроблену відповідно до передових світових практик, з метою збільшення обсягу вітчизняного видобутку, зменшення залежності від імпорту енергоресурсів та усунення дискримінації між платниками податків.
Міністерство екології та природних ресурсів і Державна служба геології і надр України (Держгеонадра) мають до серпня 2015 року винести на розгляд Кабміну проекти актів внесення змін до Порядку проведення аукціонів з продажу спецдозволів на користування надрами і Порядку надання спецдозволів на користування надрами з метою впровадження передових методик забезпечення прозорості процесу проведення аукціонів для залучення приватних інвестицій у видобуток вуглеводнів.
Мінприроди та Держгеонадра також відповідальні за проведення до травня 2016 року комплексного аудиту приватних і державних користувачів нафтогазоносних надр у частині виконання угод про умови користування надрами і умов ліцензій, а також програм робіт на ділянках. За результатами аудиту ліцензії, за яким в повному обсязі не виконується програма робіт, може бути анульовано та виставлено на відкриті аукціони.
При цьому для підприємств, в яких державі належить понад 50%, має бути розроблено програму поступової добровільної відмови не менше ніж від 5% загальної кількості спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами, за якими не передбачається можливість виконання програми робіт на ділянці надр у повному обсязі. Ці ліцензії також виставлятимуть на аукціони.