Законопроект про фінпослуги та фінкомпанії впроваджує нові принципи пруденційного нагляду та вводить нагляд за ринковою поведінкою
Проект закону "Про фінансові послуги та фінансові компанії", зареєстрований у парламенті 15 лютого, впроваджує нові принципи пруденційного нагляду та вводить нагляд за ринковою поведінкою, повідомляється на сайті Національного банку України.
Згідно з повідомленням, документ також передбачає впровадження ризик-орієнтованого підходу до нагляду фінустанов залежно від розміру, значимості, складності бізнес-моделі та індивідуального рівня ризику.
Законопроект визначає два типи послуг: фінансові та супровідні.
До фінансових послуг належать: страхування та перестрахування; надання коштів у кредит; залучення коштів, що підлягають поверненню; фінансовий лізинг; факторинг; надання гарантій; торгівля валютними цінностями; фінансові платіжні послуги; послуги на ринках капіталу; послуги в сфері накопичувального пенсійного забезпечення. Для надання фінансових послуг фінансові установи, зокрема ломбарди, кредитні спілки, страховики та фінансові компанії, повинні отримати відповідну ліцензію.
До супутніх послуг належать посередницькі послуги (агенти та брокери), а також допоміжні (інформаційні, інкасаторські, бюро кредитних історій). Ці послуги не підлягають ліцензуванню, але можуть підлягати реєстрації. Їх регулювання буде простішим та гнучкішим порівняно з фінансовими послугами.
У повідомленні також зазначається, що законопроект закріплює чотири нові підходи до нагляду. Перший - пропорціональність пруденційних вимог. Закон установлює вимоги до мінімального розміру власного капіталу (від 1 до 10 млн грн залежно від типу установи та надаваних послуг).
По-друге - акцент на нагляді за ринковою поведінкою, зокрема за порядком надання послуг, захисту прав споживачів і дотримання окремих вимог посадовцями фінансових компаній.
Третя інновація - можливість застосування НБУ коригувальних заходів, якщо учасник ринку ще не порушив вимоги законодавства, але Нацбанк уже бачить певні ризики.
Крім того, планується, що надання фінансових послуг не буде винятковим видом діяльності. Компанії зможуть провадити іншу господарську діяльність (із відповідними обмеженнями) для повноцінної реалізації своїх бізнес-можливостей.
Законопроект принципово змінює підхід до ліцензування. Він дозволяє відійти від ліцензування окремих видів фінансових послуг, натомість здійснювати комплексне ліцензування виду діяльності фінансової установи одночасно із включенням такої установи до відповідного реєстру. Також документ комплексно регулює ключові принципи ліцензування, які практикує НБУ: прозора структура власності компаній, зрозумілі та законні джерела капіталу, бездоганна ділова репутація та фінансовий стан власників компаній, а також якісне корпоративне управління, співмірне з ризиками, властивими фінансовій установі.
При цьому зазначається, що цей документ є рамковим законом для всіх фінансових послуг в Україні та визначає єдині базові підходи до регулювання і нагляду на всіх ринках фінпослуг і захисту прав споживачів. Окрема частина законопроекту містить норми щодо регулювання менш ризикового сегмента фінансових установ: фінансових компаній і ломбардів.
Крім того, незабаром Національний банк очікує реєстрації в парламенті інших пов'язаних законопроектів: "Про страхування" і "Про кредитні спілки".