Рада підтримала законопроект про підтримку розвитку судноплавства та допуску суден під прапор України
Верховна Рада підтримала законопроект "Про внесення змін до "Кодексу торговельного мореплавства України", що сприятиме розвитку судноплавства в Україні та вантажоперевезень річками.
За відповідний документ №2712 у вівторок у першому читанні проголосували 234 депутати.
Зазначений документ розроблений для держпідтримки розвитку судноплавства та зростання тоннажу морського флоту під Державним прапором України, залучення інвестицій в судноплавний бізнес, а також для сприяння поліпшенню загалом інвестклімату в країні.
У пояснювальній записці до нього наголошується, що Кодекс торговельного мореплавства України був прийнятий в 1995 році. В результаті аналізу його положень виявлено, що деякі з них застаріли й недостатньо ефективні, оскільки не відповідають реаліям економічного розвитку і, зокрема, не сприяють розвитку судноплавства в країні.
Так, виходячи з ст. 32 кодексу, право плавання під Державним прапором України має судно, яке є держвласністю, належить громадянинові України або юрособі, на 100% належить резиденту країни. Ст. 131 встановлює обмеження для каботажних перевезень суднами під іноземним прапором за наявності дозволу Міністерства інфраструктури України.
"Зрозуміло, що чинні норми створюють серйозний бар'єр не лише для залучення іноземних інвесторів на ринок вітчизняного судноплавства, але і для судновласників, які часто в процесі здійснення господарської діяльності зацікавлені в повному або частковому залученні іноземних партнерів", - йдеться в записці.
Як і зазначається в ній, на практиці зазначені обмеження призводять до тінізації ринку судноплавства, оскільки судновласники змушені вибирати для своїх судів прапори держав, які передбачають більш гнучкі положення законодавства. Це не лише створює додаткові складнощі для судновласників, але і негативно позначається на економіці України загалом, оскільки призводить до значного відтоку грошових ресурсів за її межі.
Згідно з пояснювальною запискою, з кожним роком все більше скорочується кількість суден під Державним прапором України. Так, у 1991 році було 375 суден дедвейтом 5 тис. тонн і більше, у 2000 році – 155, у 2005 році – 91, у 2008 році – 75, у 2012 році – 60, в 2014-му – 46, тоді як під іноземними прапорами працюють понад 200 середніх і великих суден, що належать українським компаніям.
Ухвалення зазначеного законопроекту надасть можливість врегулювати питання надання права судноплавства під державним прапором України суднам, які належать юридичним особам, створеним за участю іноземного капіталу, надання права на каботажні перевезення іноземних судів, що, в свою чергу, сприятиме залученню значного обсягу іноземних інвестицій в розвиток судноплавства України.