Події

Лише 3 із 11 досліджених громад мають умови для безпечного проведення виборів після війни - ОПОРА

Лише 3 з 11 досліджених громад пройшли б позитивне оцінювання у сфері фізичної безпеки для можливості проведення виборів після війни, свідчать результати моніторингу, проведеного Громадянською мережею "ОПОРА".

За даними дослідження, ключовими проблемами в сфері фізичної безпеки є обстріли громад та брак укриттів біля приміщень виборчих комісій (ДВК) і нерозвинена система екстреного оповіщення. За блоком "Соціально-економічний розвиток" аудит пройшли Олевська, Південнівська, Первомайська та Новомиколаївська громади.

Ключові проблеми для функціонування громад є забезпечення електропостачання та робота шкіл. Ситуація з енергопостачанням значно погіршилася у жовтні-листопаді 2025 року внаслідок російських атак. Бар'єром для відновлення очного навчання є відсутність укриттів у школах. За показниками "Демократичні процеси" позитивні оцінки отримали Кременчуцька й Південнівська громади.

Ключовою перешкодою стала заборона на проведення мирних зібрань (5 громад), руйнування виборчої інфраструктури (4 громади), обмежений потенціал набору членів ДВК (5 громад).

Громади, розташовані в зоні бойових дій і на прикордонні з Росією (Нікопольська, Сновська, Краматорська, Великописарівська, Новомиколаївська, Херсонська) або деокуповані у 2022 році (Ізюмська, Первомайська) демонструють найгірші результати за всіма тематичними розділами аудиту. Найкращі результати загалом демонструють тилові громади: Олевська, Південнівська і Кременчуцька.

Як наголосила голова правління Громадянської мережі "ОПОРА" Ольга Айвазовська, робота з розробки методології та пілотними дослідженнями триває вже кілька років і продовжиться у 2026-му.

"Це не має жодного зв’язку з геополітичним контекстом станом на зараз. Це інтерес громадян чітко розуміти, де, як, в яких умовах можливе політичне перезавантаження. І далі ми будемо рухатися в складну тему, в якій формі має бути транзит влади від військових адміністрацій до повноцінного місцевого самоврядування після проведення повоєнних виборів", - зазначила вона.

Для цього дослідження були обрані як великі, так і малі громади із різним рівнем викликів, зокрема деокуповані, в зоні бойових дій, прикордонні та тилові. Ідеться про громади у таких областях: Запорізька, Дніпропетровська, Донецька, Херсонська, Чернігівська, Сумська, Харківська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Житомирська.

Аудит безпеки є універсальним інструментом оцінки організаційної спроможності громад. Він дозволяє прозоро й об’єктивно визначити можливість відновлення демократичних процесів у післявоєнний період, зокрема встановити наявність умов для проведення виборів. Оцінювання відбувається за 35 індикаторами у чотирьох блоках: базові передумови, фізична безпека, соціально-економічні чинники і стан демократичних процесів.

Реклама
Реклама

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

ОСТАННЄ