Професійне співтовариство соціологів України занепокоєне збільшенням фейкових соціологічних даних у ЗМІ – заява САУ
Із наближенням виборів в Україні у ЗМІ частіше стали розповсюджувати фейкові соцопитування, тому професійне співтовариство соціологів України звертається до журналістів із закликом неухильно виконувати вимоги до оприлюднення досліджень і перевіряти компетентність джерела інформації, йдеться у зверненні соціологів на сайті Соціологічної Асоціації України.
"Професійне співтовариство соціологів із занепокоєнням спостерігає за тим, як з наближенням виборів у засобах масової інформації та Інтернеті з’являється все більше фейкових і непрофесійних соціологічних даних. ЗМІ публікує ці дані з посиланням на невідомі або маловідомі центри без обов’язкової методологічної інформації для оцінки якості даних. Іноді серйозні видання та провідні телевізійні канали публікують дані опитування 20 тисяч респондентів, проведених за 1 день центрами, які не описують спосіб відбору респондентів та метод збору даних. Маловідомі або зовсім не відомі організації проводять прес-конференції, на яких презентують результати псевдоопитувань. Часто такі центри та організації не мають свого сайту, а якщо мають, то на сайті не міститься інформація про попередні дослідження, керівника, персонал та контакти. Все це призводить до інфляції цінності професійної соціологічної інформації і не дає можливості суспільству відокремити реальні виміри громадської думки від їхньої імітації", - заявляють соціологи.
При цьому вони звернули увагу на те, що деякі політики і журналісти при публікації рейтингів звинувачують провідні професійні соціологічні центри в продажності у всіх тих випадках, коли вважають, що ці рейтинги невигідні їхній політичній силі. "Такі нечесні методи політичної боротьби остаточно заплутують виборця і підривають довіру до соціології як науки".
"Соціологічні центри, які є членами українських професійних спільнот (Соціологічна асоціація України, Українська асоціація маркетингу) і міжнародних організацій (наприклад, ESOMAR - Європейська асоціація дослідників громадської думки і маркетингу), діють у рамках правил, які не дають можливості маніпулювати результатами опитування. Професійні спільноти мають розроблені механізми впливу на своїх членів (в тому числі і економічні); відхилення від норм проведення соціологічних досліджень вкрай малоймовірно, тому що контролюється спільнотою і загрожує подальшому існуванню такого центру", - йдеться у заяві.
Так, соціологи звернулися до ЗМІ із закликом неухильно виконувати вимоги до оприлюднення даних соціологічних досліджень (хто опитував, коли, скільки опитали, метод опитування, яку сукупність репрезентують опитані, похибка і точні формулювання запитань) і перевіряти компетентність джерела інформації.
"Перевірка професійності компанії, що представила дані опитування, – це завдання видання чи інформаційного транслятора, а не глядача чи читача. Якщо компанія, яка представила дані соціологічного опитування, не є членом професійних співтовариств, не має соціологів у штаті, не публікує на своєму сайті докладну інформацію про методологію проведення опитування, не має досвіду проведення соціологічних досліджень, не готова надати додаткову інформацію про проведене дослідження, то це породжує сумніви в якості та надійності даних", - наголошують фахівці.
"Соціологічна асоціація України готова надати консультативні послуги тим засобам масової інформації та інформаційним агентствам, які мають сумніви в представлених для публікації даних соціологічних досліджень", - зазначається у зверненні.