Через помилки у Виборчому кодексі агіткампанія для більшості кандидатів в умовах зриву - КВУ
Через низку помилок, які були допущені під час розроблення змін у Виборчому кодексі, починаючи з вівторка, з'являться кандидати на місцевих виборах, які не зможуть повноцінно вести передвиборну агітацію, заявив голова Комітету виборців України (КВУ) Олексій Кошель.
"Через помилки у Виборчому кодексі (ВК - ІФ) агітаційна кампанія для більшості кандидатів на сьогодні перебуває в умовах зриву. Через чотири дні, 15 вересня, у нас з'являться перші кандидати на місцевих виборах, які не зможуть вести повноцінну агітаційну кампанію. Причина цього одна - груба помилка, яка була закладена до Виборчого кодексу. Зокрема, ч. 6 ст. 57. Стаття 57 - це обмеження щодо ведення передвиборної агітації, яке передбачає, що вартість агітаційних матеріалів не повинна перевищувати 6% від неоподатковуваного мінімуму. Законодавець просто переплутав неоподатковуваний мінімум, який на сьогодні становить 17 грн, і прожитковий мінімум, який становить 2189 грн", - сказав Кошель під час прес-конференції в агентстві "Інтерфакс-Україна" в п'ятницю.
За його словами, через допущену депутатами помилку кандидати опинилися за ситуації, коли вони не можуть витрачати на агітаційні матеріали більше ніж 1,02 грн. Згідно з текстом ст. 57 ВК, до передвиборної агітації належать плакати, листівки, календарі, блокноти, ручки, сірники, бейджі, футболки, парасольки і шарфи, а також низка іншої брендованої продукції.
"Отже, після реєстрації кандидат не зможе заплатити за листівки, плакат, блокнот, ручку - будь-яку іншу форму ведення передвиборної агітації суму, більшу за 1,02 грн. Це може призвести до того, що ми або заженемо агітаційну кампанію в тінь, коли агітація проводитиметься за рахунок різних благодійних фондів, які юридично не матимуть жодного стосунку до кандидата, або до того, що більшість форм передвиборної агітації кандидати просто не зможуть реалізувати", - заявив голова КВУ.
Як зазначає Кошель, на практиці це означає, що кандидат не матиме законної можливості роздрукувати свою програму на листівці або застосувати інші традиційні форми ведення агітації. Він допускає, що під законодавче обмеження можуть потрапити навіть газети.
Комітет виборців України закликає Верховну Раду вже наступного пленарного тижня виправити технічну помилку в кодексі. "Ми вважаємо абсолютно прийнятним обмежити вартість агітаційних матеріалів сумою в 15-20 грн і застерігаємо депутатів від підвищення цієї суми до 63 грн, як це пропонувалося раніше в змінах у ВК, тому що тоді можна навіть легалізувати форми підкупу: та сама флешка із символікою кандидата для когось із виборців може стати не просто агітаційним матеріалом, а вигодою, і тому варто зробити прийнятну вартість агітаційних матеріалів".