Асоціації металургів, хіміків, виробників будматеріалів і гірничодобувачів просять мораторій на залізничні тарифи
Забезпечити запровадження мораторію на підвищення вантажних залізничних тарифів до скасування воєнного стану і на період щонайменше два роки після закінчення бойових дій просять об'єднання "Укрметалургпром", Союз хіміків України, Національна асоціація видобувної промисловості України, Українська асоціація виробників феросплавів та іншої електрометалургійної продукції "УкрФА" і Всеукраїнська спілка виробників будматеріалів.
"З метою збереження індустріального комплексу та задля уникнення негативних наслідків для економіки й обороноздатності України вважаємо, що тарифна політика державних монополій має бути спрямована на скорочення фінансового тиску на реальне виробництво і бути основою для його відновлення", - аргументують вони своє прохання у листі президенту Володимиру Зеленському, прем'єру Денису Шмигалю, віцепрем'єрам Юлії Свириденко та Олексію Кулебі й міністру фінансів Сергію Марченку.
Крім того, згідно з копією листа від 10 жовтня, переданою агентству в понеділок, автори звернення просять знизити вантажні тарифи у 2025 році на 15%. На їхню думку, цього можна було б досягти завдяки налагодженню роботи з підтримки та розвитку вантажної бази "Укрзалізниці", оптимізації її витрат і підвищенню ефективності використання активів державного монополіста, зокрема завдяки переданню збиткових активів Фонду держмайна або їх списання.
У листі зазначається, що в Україні залізничний транспорт забезпечує майже 82% вантажних і 36% пасажирських перевезень. Його автори зазначили, що за 2021-й і 2022 роки тарифи на транспортування вугілля, руди та вапняку зросли на 140%, металу - на 70%, добрив - на 70%, зерна - на 96%, а порожніх вагонів із-під вугілля - на 158%, тоді як очікуваний збиток від пасажирських перевезень у 2024 році становитиме 20 млрд грн.
Згідно зі зверненням, "Укрзалізниця" ініціює підвищення вартості транспортування залізної руди та вугілля на 19%, коксу - на 12%, а зерна - на 11%. На думку авторів звернення, такий крок крос-субсидування в довгостроковій перспективі не дасть змоги розв'язати проблему збитковості, натомість необхідно зосередитися на реформуванні власної структури "Укрзалізниці" та пошуку внутрішніх ресурсів. На підтвердження своєї думки про можливість прибуткової роботи держкомпанії вони наводять прибуток "Укрзалізниці" 5 млрд грн за 2023 рік завдяки підвищенню тарифів у 2022 році та зростанню обсягів перевезень на тлі відновлення роботи морського коридору.
У листі зазначається, що високі логістичні витрати роблять українську продукцію неконкурентоспроможною на міжнародному ринку.
"Ситуація в гірничо-металургійному комплексі складається так, що залізорудні підприємства на кінець першого півріччя були завантажені на 55% довоєнного рівня, а металургійні підприємства - на 65%. Феросплавні підприємства, які до війни мали значну частку експорту та забезпечували валютні надходження в країну, зараз працюють майже на збиток", - констатується в документі.
Згідно з ним, у хімічній галузі фактично всі основні сектори в експорті знизилися або "обнулилися" за деякими товарними позиціями, значущими у 2022 році та попередні роки (етилацетат, пігментний діоксид титану, поліефірні смоли, азотні добрива та ін.). Уточнюється, що експорт азотних добрив у січні-серпні 2024 року становив лише 21 тис. тонн, майже відсутній експорт первинних пластмас.
Щодо видобувної промисловості, то 2023 року, як зазначається у зверненні, обсяги залізничних перевезень марганцевої руди скоротилися на 13,2%, кам'яного вугілля - на 11,2%, коксівного вугілля - на 38%, нафти - на 22%, вапнякової продукції - на 31%, гірничо-металургійної - на 10,6%.
Як приклад можливих додаткових доходів "Укрзалізниці" автори звернення називають продаж металобрухту, який відсутній із вересня 2023 року.
"Пропозиція "Укрзалізниці" щодо встановлення єдиного середнього тарифу для всіх, який покриє всі можливі та неможливі витрати, зокрема суміжних збиткових сегментів діяльності, незалежно від технології перевезення кожної окремої партії вантажів, з одного боку, призведе до знищення економічного потенціалу галузей, що є бюджетотвірними для "Укрзалізниці" (агро, ГМК, будівництво) та базовими для всієї економіки України, а з іншого боку - зробить УЗ хронічно неконкурентоспроможною порівняно з автомобільним транспортом та іншими видами перевезень", - зазначено у зверненні.
Галузеві асоціації України також нагадують, що багато разів виступали з ініціативою створення незалежного регулятора - Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту (НКРТ) на кшталт НКРЕКП - Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Як повідомлялося, низка галузевих асоціацій "Укрзалізниці" останні кілька місяців активно виступають проти її ініціатив про уніфікацію тарифу, які призведуть до підвищення тарифів на їхні вантажі, вважаючи таке підвищення необґрунтованим.
Голова правління "Укрзалізниці" Євген Лященко минулого тижня подав у відставку, найближчим часом очікується призначення нового голови правління. Крім того, донедавна було відсутнє керівництво Мінвідновлення, яке має погодити таку зміну тарифів.