16:08 02.10.2015

Магера: Избирателю надо иметь в виду, что какой бы максимальный результат не получил кандидат от местной организации партии, не преодолевшей 5% барьер, он депутатом не станет"

11 мин читать
Магера: Избирателю надо иметь в виду, что какой бы максимальный результат не получил кандидат от местной организации партии, не преодолевшей 5% барьер, он депутатом не станет" Эксклюзивное интервью заместителя председателя Центральной избирательной комиссии Андрия Магеры агентству "Интерфакс-Украина" Подается на языке оригинала Питання: Наскільки процедура голосування і обрання кандидатів у депутати місцевої ради за пропорційною системою з відкритими партійними списками є зрозумілою для виборців? Відповідь: Я думаю, що багато виборців навряд чи до кінця зможуть зрозуміти суть цієї виборчої системі. Вона складна навіть для самих юристів. Якщо, прийшовши на дільницю в день голосування, виборець отримає виборчий бюлетень, то у нього може скластися враження, що у нього такий же бюлетень, як на мажоритарних виборах. Тобто, коли є прізвище кандидата, за якого він голосує. Насправді ця виборча система, яка є пропорційною, має якісь квазі-мажоритарні моменти: коли виборець заповнює бюлетень, вона більш близька до мажоритарної системи - саме в момент заповнення бюлетеня и в момент голосування виборця. Натомість під час підрахунку голосів виборців, встановлення результатів виборів ця система має однозначно всі ознаки пропорційності. І тому виборцю може бути складно зрозуміти – як це так, коли в його територіальному окрузі є кандидат, який набрав максимальну кількість голосів виборців відносно інших своїх конкурентів, але не став депутатом; натомість той, хто був другим або третім за кількістю голосів, отримав депутатський мандат и став депутатом місцевої ради, і чому так трапилося. Тому я думаю, виборцям треба наголосити, що не будь-який кандидат, який отримав максимальний результат у своєму окрузі, може стати депутатом, хоча б тому, що місцева організація партії такого кандидата не подолала 5%-вий бар’єр по всьому місту, наприклад, якщо це міські вибори, або по всій області - якщо це обласні вибори. Виборцю треба мати на увазі, коли він голосує, що є 5%-вий бар’єр, який одні місцеві організації партій подолають, а другі не зможуть подолати. І який би максимальний результат не здобув кандидат від місцевої організації партії, яка не подолала 5%-вий бар’єр - він депутатом ніколи не стане, це однозначно. Питання: Як буде виглядати бюлетень для голосування на виборах за пропорційною системою з відкритими списками? Відповідь: Центральна виборча комісія вже більше, здається, як місяць тому затвердила форму виборчого бюлетеня, а його текст буде затверджувати відповідна територіальна виборча комісія: якщо обласні виборі - то обласна комісія, якщо сільські вибори - сільська комісія. Бюлетень по виборам кандидатів в депутати місцевих рад на пропорційній основі з відкритими партійними списками будуть затверджувати обласні, районні, міські та районні в місті територіальні виборчі комісії. У такому виборчому бюлетені крайня ліва позиція - це є порядковий номер місцевої організації партії у виборчому бюлетені. Цей номер з’явиться за результатами жеребкування, яке проведе територіальна виборча комісія. Після номера, трошки правіше, буде стояти порожній квадрат, куди треба буде поставити галочку виборцеві. Правіше від цього квадрата буде зазначена назва місцевої організації партії, надрукована великими літерами, і в тій же позиції в дужках буде зазначено прізвище і ініціали першого кандидата цієї партії – меншими литерами. Ще далі правіше – це остання позиція в бюлетені - буде зазначено прізвище, ім’я, по батькові кандидата, якого висуває місцева організація партії у цьому територіальному окрузі, де голосує конкретний виборець. В назві бюлетеня буде вказано номер територіального округа та виборчої дільниці. Наприклад, в Києві це буде "бюлетень з виборів депутата Київської міської ради, територіальний округ номер, умовно кажучі, 51, виборча дільниця номер 957434". Остання права колонка є факультативною – вона не є обов’язковою для партії. Умовно кажучи, якщо партія висунула не повний склад кандидатів до Ради, то автоматично це означає, що десь в якомусь окрузі ця партія не висуває кандидата. Але це не означає, що цієї партії не буде в бюлетені. На виборах, ставлячи галочку, виборець одночасно голосує як за місцеву організацію партії, так и за кандидата в територіальному окрузі. Тобто, якщо він хоче підтримати кандидата в територіальному окрузі, то він це може зробити за умови, що він одночасно підтримає і місцеву організацію партії, тому що клітинка лише одна. Питання: А в бюлетені буде рядок "не підтримую жодного з кандидатів?" Відповідь: Не буде. Буде лише позитивне голосування за окрему взяту місцеву організацію партії. І якщо в бюлетені будуть позначки відносно двох місцевих організацій партії і більше, то він буде вважатись недійсним. Питання: Наскільки зрозуміла для виборчих комісій процедура підведення підсумків виборів? Відповідь: Закон про місцеві вибори був прийнятий буквально напередодні виборчого процесу, і часу для підготовки залишалося вкрай и вкрай мало. Але, попри це, Центральна виборча комісія зробила максимум, що могла зробити, і навіть більше. За підтримки таких двох поважних інституцій, як координатор проектів ОБСЄ в Україні, а також відділення представництва IFES в Україні нам вдалося організувати тренінги, навчання членів територіальних виборчих комісій по всій Україні. Їх було більше 700, і ми сподіваємось, що завдяки цим тренінгам членам тервиборчкомів будуть більш зрозумілі положення закону "Про місцеві вибори", які їм треба буде застосовувати. В тому числі на тренінгах зверталася особлива увага на те, як встановлювати результати виборів, щоб вони зналичерговість своїх дій. В тому числі їм надавалися методичні матеріалі – посібники, диски, на яких є інформація про особливості нового закону. Я не очікую того, що члени виборчих комісій справляться с цим на "відмінно", хоча б тому, що часу на повноцінну підготовку не було. Але дуже хотілося б, щоб нарікань було якомога менше. Питаня: Розкажіть про саму процедуру розподілу депутатських мандатів Відповідь: Ми не будемо обговорювати, яким чином розподіляються мандати депутатів до сільської, селищної ради, тому що там все залишилося так само, як було і до того. Тобто, там мажоритарні округи, і хто набрав найбільше голосів, стає депутатом в цьому окрузі – тут питання зрозуміле. Розглянемо, як це буде на виборах депутатів до обласної, районної, міської, районної в місті ради. Виборець, отримавши бюлетень, голосує, вкидає його в скриньку. Після 20-ї години у приміщенні дільничої виборчої комісії (ДВК) зачиняються двері, всім виборцям, які ще знаходяться в приміщенні ДВК, дається можливість проголосувати. Після того, як виходить останній виборець, двері зачиняються, ніхто в приміщення не впускається. На засіданні комісії можуть бути присутніми, окрім членів ДВК, тільки довірені особи, кандидати, спостерігачі, представники ЗМІ, і починається підрахунок голосів виборців на дільниці. Підрахунок чимось принциповим, чимось концептуальним не буде відрізнятись від того, як це було під час минулих виборів. Буде пораховано кількість голосів, поданих за кожну окрему взяту місцеву організацію партії в межах дільниці, и ці цифри будуть передані в територіальну виборчу комісію нижчого рівня, яка, отримавши протоколи ДВК, складе свої протоколи про підсумки голосування и передасть у територіальну комісію вищого рівня. Найскладніше буде відбуватись вже в територіальній виборчій комісії вищого рівня. Для приклада візьмемо вибори депутатів до Київської міської ради. Отже, яка у нас побудова системи виборчих комісій в Києві: на найнижчому рівні – це понад 1 тисяча дільничих виборчих комісій, на кожній дільниці – не більше 2,5 тисяч виборців. Над рівнем дільничих виборчих комісій (ДВК) знаходяться районні територіальні виборчі комісії (ТВК), і в Києві їх 10 – за кількістю районів. На найвищому рівні знаходиться Київська міська територіальна виборча комісія. Отже, що робить кожна з виборчих комісій. ДВК здійснює підрахунок голосів виборців на дільниці, районна ТВК встановлює підсумки голосування в межах окремо взятого району, і Київська міська ТВК встановлює результати виборів в межах міста Києва і визначає, як розподіляються мандати. Як це відбувається. Після того, як Київська міська ТВК отримає всі необхідні протоколи для встановлення результатів виборів, спершу треба визначити такі загальні цифри: яка кількість виборців була включена до списків на дільницях, яка кількість виборців отримала виборчі бюлетені для голосуванні, яка кількість виборців взяла участь в голосуванні. Важлива цифра – загальна кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на міських виборах. Вона складається з суми голосів виборців, поданих за кожну місцеву організацію партії плюс кількість недійсних виборчих бюлетенів, які опинились у виборчих скриньках по всьому місту Києву. Давайте уявімо, що така кількість виборців була рівно 1 мільйон. Тобто, будемо вважати, що рівно 1 мільйон киян прийшли на виборчі дільниці и взяли участь у голосуванні. Звідси нам треба зрозуміти, які місцеві організації партій будуть приймати участь у розподілі депутатських мандатів, а які не будуть. Для цього треба з’ясувати, яка з місцевих організацій партій скільки набрала відсотків. Прохідний 5%-вий бар’єр від 1 мільйона становить 50 тис голосів виборців, і це та кількість голосів, яка необхідна для того, щоб місцева організація партії отримала депутатські мандати в Київській міській раді. На цьому етапі мі відсіюємо партії, які не подолали 5%-вий бар’єр. Умовно кажучі, в виборах приймали участь 20 партій, з них 8 подолали цей 5%-вий бар’єр, і ці 8 партій будуть приймати участь в розподілі депутатських мандатів. Інші 12 партій, які не подолали 5%-вий бар’єр, не беруть участь в розподілі депутатських мандатів, і голоси виборців, які були віддані за кандидатів від цих партій, далі вже ніяким чином враховуватись не будуть. Далі ми підсумовуємо голоси виборці, які проголосували за ці 8 партій. Будемо умовно вважати, що з 1 млн виборців проголосували за партії, які подолали 5%-вий бар’єр, 600 тисяч виборців. Загальний склад Київської міської ради – 120 депутатів. Далі нам треба встановити таку річ, як виборча квота – це кількість виборців, яка достатня для отримання одного депутатського мандата. Ця цифра обчислюється наступним чином: беремо 600 тисяч голосів виборців, які віддали голосі за ці 8 партій, і ділимо на 120 місць в Київраді, отримаємо виборчу квоту - 5 тисяч голосів, це ціна для отримання одного мандата. Далі голоси, які набрала кожна з 8-ми партій, ділимо на 5 тисяч, і визначаємо, яку кількість мандатів отримає кожна з цих партій. Умовно кажучі, якщо партія набрала 100 тис голосів на свою підтримку, то вона отримує 20 мандатів. Як визначити, хто з кандидатів отримає ці мандати? Місцева організація партії в Києві може висунути 120 кандидатів, кожен з яких закріплюється за одним з територіальних округів, і ще одного, який не прикріплюється до жодного округу – це перший номер в списку. Висування відбувається в алфавітному порядку – номерів у кандидатів нема, є лише перший номер у списку, а всі решта - в алфавітному порядку. Але навпроти прізвища кандидата зазначається номер округу, в якому цей кандидат балотується. Кожен з кандидатів у своєму окрузі набирає певну кількість голосів на свою підтримку. Але далі абсолютно нікого не цікавить, скільки кандидат набрав голосів – нас цікавлять лише відсотки, який набрав кожен з кандидатів у своєму територіальному окрузі. Далі територіальні виборча комісія складає фактично рейтинговий список кандидатів - в залежності від того, який відсоток вони набрали, від максимально великого до самого маленького. Тобто, формується новий список за результатами голосування, і в ньому вже з’являється черговість – хто за ким йде по черзі: в кого більший відсоток, той вище стоїть в позиції, в кого менший – той нижче. Умовно кажучи, якщо в нас є 20 мандатів, то як вони розподіляються? Перший мандат отримає перший кандидат в списку, лишаються ще 19, і вони будуть розподілені в порядку спадання відсотку. Інші кандидати залишаються у списку, і як тільки хтось з цих 20-ти депутатів достроково припинив повноваження або відмовився від мандату, на його місце прийде наступний зі списку. Питання: Чи може бути так, що за двома списками в одному окрузі будуть обрані два депутати? Відповідь: Таке може бути. Може бути ситуація, коли в окрузі стає депутатом той, хто набрав найбільшу кількість голосів. Може бути, коли депутатів буде кілька в одному окрузі, і не обов’язково перші за кількістю отриманих голосів. А може й бути ситуація, коли ніхто не буде обраний в окрузі, бо той, хто набрав найбільшу кількість голосів в окрузі, не може бути обраний, оскільки його партія не подолала 5%-вий бар’єр, а ті, хто зайняв другу й третю позиції, і їх партії подолали прохідний бар’єр, але набраних ними відсотків недостатньо для отримання мандата за списком. Такі ситуації цілком можливі. Питання: А яким чином ситуація буде вирішуватись, якщо наприклад, в окрузі буде обрано 2 депутата? Відповідь: З точки зору законодавця – територіальні округи є технологічними, а насправді депутатів обирають по пропорційній системі. Питання: Тобто проблем не буде ніяких, і зареєструють обох? Відповідь: Зареєструють і того, і того. Вони насправді будуть представляти інтереси виборців не одного територіального округу, а усього міста Києва від цієї партії. Питання: Тепер щодо виборів міських голів. У скількох містах може відбутись другий тур вибрів мера? Відповідь: Цього ніхто не знає. У нас нараховується 35 міста з кількістю виборців більше 90 тисяч, де можуть відбутися повторні голосування. Але десь може хтось у першому турі переможе, набравши більше 50% голосів виборців, які взяли участь у голосуванні, і тоді другого туру не потрібно. Питання: Скільки грошей потрібно буде на проведення других турів виборів міських голів, чи є ці гроші? Відповідь: Всього на місцеві вибори виділено 1 млрд 180 млн 300 тис грн. Цієї суми достатньо для проведення виборів в цілому по всій території України, в тому числі і на проведення повторного голосування. Питання: Коли має відбутися повторне голосування на мерських виборах? Відповідь: Не пізніше як на третій тиждень з дня проведення голосування. Тобто не пізніше 15 листопада. Рішення про призначення повторного голосування приймає відповідна територіальна виборча комісія.

ЕЩЕ ПО ТЕМЕ:

РЕКЛАМА

ПОСЛЕДНЕЕ

Поддержка Украины на пути к справедливости должна была постоянной, потому что это работа на годы и десятилетия – генпрокурор

Глава "Центрэнерго" Андрей Чуркин: Нам удалось вернуть и поставщиков угля, и покупателей электроэнергии, поэтому ОЗП пройден успешно

"Укртелеком" увеличит объем инвестиций минимум на 70% в 2024г - гендиректор

Ситуация с заоблачными ценами на картофель в 2024-2025 МГ не выровняется - вице-президент УАВК

Сложный процесс замены обязательного страхования требует продления переходного периода закона "О страховании" до конца года

Россияне поставили себе задачу уничтожить нашу авиацию и инфраструктуру для западных самолетов - заместитель начальника ГУР МО Скибицкий

Мы не видим возможности полноценного восстановления Украины без функционирующих аэропортов

Характер действий РФ с громким названием "наступления" предполагает затяжную войну, и это противник пытается нам навязать, жертвуя огромным количеством своих людей – заместитель начальника ГУР МО

Польский протест приобрел довольно агрессивную форму – из мирной демонстрации он превратился в проявление злостного неуважения к украинским гражданам

В ближайшие месяцы планируем запустить тестирование электронного кабинета пациента – замминистра здравоохранения Карчевич

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА